Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Parametrik Olmayan İstatistiksel Yöntemler | EKO 363 | 5 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. NESRİN GÜLER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. NESRİN GÜLER, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Verinin normal dağılımdan gelmediği, parametrik yöntemlerin kullanılması için varsayımların sağlanmadığı veya az sayıda verinin bulunduğu istatistiksel problemlerde, öğrencilerin verilerin analizinde kullanılan parametrik olmayan teknikleri tanımalarını ve kullanmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | İstatistik ile ilgili temel kavramlar, Sıralı istatistikler, uyum iyiliği testleri, varyansların homojenliği testleri, bir örnek için testler, iki veya daha fazla bağımlı-bağımsız örnek için testler |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenciler istatistikle ilgili temel kavramları hatırlar, ölçek türlerini ve farklılıklarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Öğrenciler parametrik yöntemlerin ve parametrik olmayan yöntemlerin kullanılma koşullarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Parametrik olmayan testleri tek, iki ve ikiden fazla örneklem testleri olmak üzere sınıflandırabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
4 | Parametrik olmayan testleri bağımlı– bağımsız örneklem testleri olmak üzere sınıflandırabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
5 | Uygun parametrik olmayan testleri uygulayabilir. Test sonuçların yorumlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Olasılık ve istatistik ile ilgili temel kavramlar | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
2 | Değişkenlerin ölçme düzeyleri, rasgele değişken, Örnekleme dağılımı | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
3 | Hipotez testleri, hata tipleri, p değeri hesabı | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
4 | Sıralı istatistikler | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
5 | Sıralı istatistikler | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
6 | Uyum iyiliği testleri | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
7 | Varyansların homojenliği için testler | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
8 | Bir örnek için testler | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
9 | Arasınav | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
10 | İki bağımlı örnek için testler | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
11 | İki bağımsız örnek için testler | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
12 | Bağımsızlık ve homojenlik için Ki-kare testleri | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
13 | İkiden fazla bağımlı örnekler için testler | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
14 | İlişki katsayıları | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim üyesi ders notları |
Ders Kaynakları | Hamza Gamgam, Bülent Altunkaynak, Parametrik Olmayan Yöntemler, Seçkin yayıncılık, Ankara, 2013. Özkan Ünver, Hamza Gamgam, Bülent Altunkaynak, Temel İstatistik Yöntemler, Seçkin yayıncılık, Ankara, 2016. Ramazan Baştürk, Nonparametrik İstatistiksel Yöntemler, Anı yayıncılık, Ankara 2011. Myles Hollander, Douglas A. Wolfe, Eric Chicken, Nonparametric Statistical Methods, 3rd Edition, Wiley, 2013. Sheskin, D.J. (2000), Parametric and Nonparametric Statistical Procedures, Chapman and Hall, New York. Özkan Ünver, Hamza Gamgam, Uygulamalı Temel İstatistiksel Yöntemler, 2008. Yılmaz Akdi, Matematiksel İstatistiğe Giriş, Gazi Kitabevi, 2014. Fikri AKDENİZ, Olasılık ve İstatistik, Akademisyen kitabevi, Adana, 2014. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir perspektiften ekonomik konularda analitik olarak tutarlı fikirler oluşturma ve savunma becerisine sahip olma. | X | |||||
2 | Mikro ve makro ekonomik sorunlara çözüm bulmak için temel ekonometri ve istatistiksel teorileri kullanma becerisine sahip olmak. | X | |||||
3 | Türkçe'nin yanı sıra yabancı dilde yazılı (ve tercihen sözlü) iletişim becerisine sahip olmak. | ||||||
4 | Genel ekonometrik teori bilgisi. | X | |||||
5 | Hem kamu hem de özel sektörün ihtiyaç duyduğu yüksek vasıflı personelde olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olmak. | ||||||
6 | Hem temel bilgisayar (word, excel gibi programlarda) hem de en az bir istatistiksel bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata vb.) kullanabilmek | X | |||||
7 | Matematiksel, ekonomik, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz etme becerisi kazanmak | X | |||||
8 | Sayısal ve istatistiksel araştırma becerisine ve düşünme becerisine sahip, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını tahmin edebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkileri göz önünde bulunduran, analitik düşünce yapısına sahip ve stratejik bir yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
9 | Sözlü ve yazılı iletişimde bu nitelikleri kullanabilmek için kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer gibi yabancı dil bilgisine sahip olmak | ||||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olmak | X | |||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olmak | X | |||||
12 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünme becerisine sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Öğrenciler istatistikle ilgili temel kavramları hatırlar, ölçek türlerini ve farklılıklarını bilir. | 3 | 5 | 0 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 5 | |||
2 | Öğrenciler parametrik yöntemlerin ve parametrik olmayan yöntemlerin kullanılma koşullarını bilir. | 3 | 5 | 0 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 5 | |||
3 | Parametrik olmayan testleri tek, iki ve ikiden fazla örneklem testleri olmak üzere sınıflandırabilir. | 3 | 5 | 0 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 5 | |||
4 | Parametrik olmayan testleri bağımlı– bağımsız örneklem testleri olmak üzere sınıflandırabilir. | ||||||||||||
5 | Uygun parametrik olmayan testleri uygulayabilir. Test sonuçların yorumlayabilir. | 3 | 5 | 0 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 10 |
1. Ara Sınav | 70 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Kısa Sınav | 3 | 8 | 24 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |