Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Eskiçağ Tarihi I | TAR 101 | 1 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EMİNE BİLGİÇ KAVAK |
Dersi Verenler | Doç.Dr. SEVGİ SARIKAYA, Dr.Öğr.Üyesi EMİNE BİLGİÇ KAVAK, |
Dersin Yardımcıları | YOK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, Eskiçağ tarihi, uygarlıkları, kaynakları ve eskiçağ tarihi ile ilişkili bilimler hakkında temel bilgilerin öğretilmesini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Phrygia, Lydia, Batı Anadolu kent devletleri, Mısır, Babil, Asur, Med ve Yunan uygarlıkları özelinde eskiçağ dünyasının sosyal, kültürel, siyasi ve toplumsal gelişmeleri ana hatlarıyla işlenecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Eskiçağ tarihi, uygarlıkları ve kaynakları hakkında bilgi sahibi olur. | Soru-Cevap, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, |
2 | Eskiçağda tiran, polis kavramını ve şehir devletlerini liderlerinin yönetimleriyle birlikte analitik olarak tanır. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Uygarlıkların siyasi, sosyal ve kültürel yapılarını ve yönetim şekillerinin gelişimini kavrayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Batı Anadolu kent devletleri ile diğer uygarlıklar arasındaki ilişkiyi değerlendirebilir. | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
5 | Antik Mısır, Med, Pers, Lydia ve Hellen dünyasının tarihsel süreç içerisinde birbirleriyle etkileşimini yorumlayabilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Eskiçağ Tarihine Giriş: Kaynaklar, Kronolojik Çerçeve | |
2 | Phrygia Devleti Siyasi ve Kültür Tarihi | |
3 | Lydia Uygarlığı: Orta Lidya Dönemi (MÖ ca. 7-6) | |
4 | Lydia Uygarlığı: Geç Dönem (MÖ ca. 6-5) | |
5 | Batı Anadolu Kent Devletleri: Ionia, Aiolia ve Dor | |
6 | Herodotos ve Mısır Uygarlığı: Eski Krallık | |
7 | Mısır Uygarlığı: Orta Krallık | |
8 | Asur Devleti – Yeni Babil Hanedanlığı | |
9 | ARASINAV | |
10 | Kimmerler | |
11 | Med ve Elam Krallığı | |
12 | Skythialılar (İskitler) | |
13 | Arkaik Dönemde Tiranlar ve Tiran Kavramı | |
14 | Atina’da Tiran Peisistratos Dönemi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | B. Brier, H. Hobbs, Antik Mısır’da Günlük Hayat, çev.: T. Göbekçin. İstanbul 2024. J. M. Hall, Arkaik Yunan Dünyası Tarihi, çev.: G. Günata. İstanbul 2023. E. Cancik-Kirschbaum, Asurlular, çev.: F. Gürbüz Herdolt. İstanbul 2020. S. Ferruh Adalı, K. Köroğlu, Asurlular: Dicle’den Toros’a Tanrı Assur’un Krallığı. 2018. S. B. Pomeroy, Antik Yunan’ın Kısa Tarihi, çev.: O. Yarlıgaş. İstanbul 2018. P. J. Rhodes, Antik Yunan’ın Kısa Tarihi, çev.: C. Atay. İstanbul 2018. M. Jursa, Babilliler, çev.: F. Gürbüz Herdolt. İstanbul 2017. O. Tekin, Eski Yunan ve Roma Tarihi'ne Giriş. İstanbul, 2008. Herodotos, Herodot Tarihi, çev.: M. Ökmen. İstanbul. C. Freeman, Mısır, Yunan ve Roma. Antik Akdeniz Uygarlıkları, çev.: S. K. Angı. Ankara 2005. H. J. Deıghton, Eski Atina Yaşantısında Bir Gün, çev.: H. K. Ersoy. İstanbul 2000. H. Blanck, Eski Yunan ve Roma’da Yaşam, çev.: İ. Tanrıkut. İstanbul 1999. R.E. Wycherly, Antikçağ ’da Kentler Nasıl Kuruldu, çev.: N. Nirven – N. Başgelen. İstanbul 1993. E. Friedell, Antik Yunan’ın Kültür Tarihi, çev.: N. Aça. İstanbul 1999. A. M. Mansel, Ege ve Yunan Tarihi. Ankara 1971. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Eskiçağ tarihi, uygarlıkları ve kaynakları hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||
2 | Eskiçağda tiran, polis kavramını ve şehir devletlerini liderlerinin yönetimleriyle birlikte analitik olarak tanır. | |||||||||||
3 | Uygarlıkların siyasi, sosyal ve kültürel yapılarını ve yönetim şekillerinin gelişimini kavrayabilir. | |||||||||||
4 | Batı Anadolu kent devletleri ile diğer uygarlıklar arasındaki ilişkiyi değerlendirebilir. | |||||||||||
5 | Antik Mısır, Med, Pers, Lydia ve Hellen dünyasının tarihsel süreç içerisinde birbirleriyle etkileşimini yorumlayabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 135 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |