Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sağlık Sosyolojisi SOS 207 3 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

Temel düzeyde sosyoloji bilgisi ve kültür terimlerine hakimiyet gerekmektedir.

Önerilen Seçmeli Dersler

Değişim sosyolojisi

Kültür Sosyolojisi

 

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. BURÇE ORHAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sağlık sosyolojisinin temel kavramlarını çözmleyerek sağlık ve toplum arasındaki ilişkileri çözmektir.

Dersin İçeriği

sağlık ve hastalık sistemi,

halk tababeti ve modern tıp,

hasta ve hastalık kavramları, hasta ve doktor ilişkileri,

modern çağda sağlığın toplumsal görünümü

Toplumsal değişme ve sağlık ilişkisi

 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sağlık Sosyolojisi disiplinini öğrenir Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 sağlık ve hastalık sistemi hakkında bilgi sahibi olur Anlatım, Beyin Fırtınası,
3 halk tababeti ile modern tıp arasındaki ortaklık ve farklılıkları öğrenir Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 Sağlık sosyolojisinin unsurları arasında farklılıkları ayırt eder Anlatım, Beyin Fırtınası,
5 sağlık sosyolojisi tarihi içinde yer alan unsurları bir araya getirip genellemelere ulaşır Anlatım, Beyin Fırtınası,
6 Sağlık sosyolojisini meydana getiren unsurları değerlendirir Anlatım, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sosyal sistem ve sağlık
2 Hastalık ve sosyal sistem ilişkisi
3 Halk Tebabeti
4 Modern tıp
5 Hasta-doktor-hemşire ilişkisi
6 Toplumlarda sosyal örgütlenme
7 Sosyal örgütlenme hastalık sistemi
8 Beslenmenin kültürel yönü
9 Anne bakımının kültürel yönü
10 Toplumda çocuk bakımı ve pratikler
11 Halkın sağlık ve hijyenle ilgili tutum ve inançları
12 Sağlık hastalık sosyal değişme
13 Türkiye´de sağlık problemi
14 Hastalık, kültürel ve ekonomik ilişkiler
Kaynaklar
Ders Notu

Zafer Cirhinlioğlu, Sağlık Sosyolojisi, nobel yayın dağıtım.

Sezgin, D. (2015), Toplumsal Cinsiyet Perspektifinde Sağlık ve Tıbbileştirme, Sosyoloji Araştırmaları Dergisi / Journal Of Sociological Research Cilt / Volume 18, Sayı :1, 153-186.

 

Turner, B. S. ( 2011), Tıbbi Güç ve Toplumsal Bilgi, çev: Ümit Tatlıcan, Sentez Yayınları, Bursa.

Ders Kaynakları

Kültür ve sağlık-hastalık sistemi : Doğu’da bir kasabanın tıbbi sosyolojisi açısından incelenmesi, Orhan Türkdoğan
Nursen Özçelik Adak, Sağlık Sosyolojisi Kadın ve Kentleşme
Aytül Kasapoğlu, Sağlık Sosyolojisi, Türkiyeden Araştırmalar

Zafer Cirhinlioğlu, Sağlık Sosyolojisi, nobel yayın dağıtım.

Sezgin, D. (2015), Toplumsal Cinsiyet Perspektifinde Sağlık ve Tıbbileştirme, Sosyoloji Araştırmaları Dergisi / Journal Of Sociological Research Cilt / Volume 18, Sayı :1, 153-186.

 

Turner, B. S. ( 2011), Tıbbi Güç ve Toplumsal Bilgi, çev: Ümit Tatlıcan, Sentez Yayınları, Bursa.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir.
2 Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar.
3 Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar.
4 Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir.
5 Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir.
6 Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir.
7 Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir.
8 Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1).
9 Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
10 Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
11 Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır.
12 Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Sağlık Sosyolojisi disiplinini öğrenir
2 sağlık ve hastalık sistemi hakkında bilgi sahibi olur
3 halk tababeti ile modern tıp arasındaki ortaklık ve farklılıkları öğrenir
4 Sağlık sosyolojisinin unsurları arasında farklılıkları ayırt eder
5 sağlık sosyolojisi tarihi içinde yer alan unsurları bir araya getirip genellemelere ulaşır
6 Sağlık sosyolojisini meydana getiren unsurları değerlendirir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 30
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 20 20
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 4