Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sokak Sosyal Hizmeti SHB 419 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. CENGİZHAN AYNACI
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. CENGİZHAN AYNACI,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı Sokakta yaşayan ve çalışan/çalıştırılan çocuklar olgusunu anlamak, tartışmak; Sokakta yaşayan/çalıştırılan çocuklar konusunda farkındalık oluşturmak ve neler yapılabileceği konusunda fikir yürütmek/tartışmak. Ayrıca sokak satıcıları/seyyar satıcıları olgusunu tartışmak. Sokak yaşam tarzı ve kültürü konusunda bilgilendirmek.
Dersin İçeriği sokakta yaşayan ve çalışan/çalıştırılan çocuklar. sokak çocukları; sokak/seyyar satıcıları; sokak kültürü ve yaşam tarzları; sokak suçları.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sokak Sosyal Hizmetinin tarihi ve temel kavramlarının öğrenilmesi Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
2 Sokak Sosyal Hizmetinin Muhatabı Olan Sosyal Grupların Tanınması Problem Çözme, Rol Oynama,
3 Sokak çalışmasında planlı müdahale süreçlerinin öğrenilmesi
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tanışma ve dersin tanıtılması
2 Sosyo-kültürel açıdan sokak
3 Ekonomik boyutuyla sokak
4 Sokak Sosyal Hizmeti: alanı ve kapsamı
5 Sokaktakiler: sokaktaki riskler ve risk grupları
6 Sokakta yaşayan çocuklar
7 Sokakta çalışan/çalıştırılan çocuklar
8 Sokakta çocukları bekleyen tehlikeler
9 ARA SINAV
10 Sokak/seyyar satıcıları
11 Sokaktaki yaşam tarzları
12 Sokak ve suç
13 Sokaktaki risk gruplarına yönelik genel hizmetler
14 Sokaktaki risk gruplarına yönelik sosyal hizmetler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1- Betül Altıntaş, Mendile Simite Boyaya, Çöpe / Ankara Sokaklarında Çalışan Çocuklar, İletişim Yayınları, 2003.
2- Hakan Acar, Sokak Çocuklarına Yönelik Hizmetlerin Değerlendirilmesi: SHÇEK Örneği, Hacettepe Üniversitesi SBE, Yayınlanmamış Doktora Tezi, 2006.
3- İsmail Barış, Sokak Çocukları ve Aileleri: İstanbul Örneği, İstanbul Üniversitesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2008.
4- Tülin İçli, Çocuk, Suç ve Sokak, ASAGM, 2009.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi
2 Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması
3 Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi
4 Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi
5 İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi
6 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi
7 Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi
8 Mesleki etik ve sorumluluk bilinci
9 Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık
10 Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Sokak Sosyal Hizmetinin tarihi ve temel kavramlarının öğrenilmesi 5 5 5 5 4 2 4 4 5 5
2 Sokak Sosyal Hizmetinin Muhatabı Olan Sosyal Grupların Tanınması 5 5 4 3 4 2 4 5 5 5
3 Sokak çalışmasında planlı müdahale süreçlerinin öğrenilmesi 5 5 4 3 3 2 4 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Performans Görevi (Seminer) 1 8 8
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 1 2 2
Ödev 1 4 4
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 118
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,72
Dersin AKTS Kredisi 5