Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Doğal Yöreler COG 421 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH ARICİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Yeryüzünün sayısız bölge, yöre ve daha küçük ünitelerden oluştuğunu, bu oluşumları düzenleyen bir takım ilkelerin var olduğunu ve bu ilkeler tanındığında bu ünitelerin nasıl oluştuğunu ve onlardan nasıl faydalanmamız gerektiğini kavratabilmek

Dersin İçeriği

Oluşumlar ve evreler, pedojenetik bölgeler, morfojenetik bölgeler, iklim bölgeleri, flora bölgeleri, fauna bölgeleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mekân ünitelerini birbirinden farklı kılan oluşumların temel ilkelerini saptar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Oluşumların yer tarihi içinde nasıl bir seyir izlediğini sorgular Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Oluşumların hangi şartlar altında meydana geldiğini tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Değişimleri sorgular Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Bölgelerin çok yönlü ve çok karmaşık bir süreç sonunda meydana gelen bir sentezin sonucu olduğunu yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel kavramlar ve ilkeler
2 Coğrafi görünüm nasıl oluşur
3 Coğrafi görünümün oluşumunda İç kuvvetlerin etkisi
4 Coğrafi görünümün oluşumunda Dış kuvvetlerin etkisi
5 Coğrafi görünümün oluşumunda Atmosfer faktörlerinin etkisi
6 İklim bölgeleri
7 Litosfer ve Toprak oluşumu
8 Pedojenetik bölgeler
9 Litosfer ve Yeryüzü şekillerinin oluşumu
10 Litosfer ve Yeryüzü şekillerinin oluşumu
11 Morfojenetik bölgeler
12 Ekolojik faktörler
13 Flora ve fauna bölgeleri
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1)TUNÇDİLEK N., (1987) Geoekoloji´nin İlkeleri, Doğal Bölgeler, İ.Ü.Deniz.Bil.ve Coğrafya Enstitüsü Yay. No:5, İstanbul
2)ERİNÇ S., (1984) Ortam Ekolojisi ve Degradasyonal Ekosistem Değişiklik.., İ.Ü. Dnz.Bil.ve Coğr.Enst.Yay. No:1, İstanbul
3)GÜNEY E, (2003) Toprak - Bitki Ekocoğrafya Sözlüğü, Çantay Kitabevi
4) ÖZEY,R, (2012) Doğal Bölgeler Coğrafyası, Aktif Yayınevi.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
3 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarır.
4 Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
5 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir.
6 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir.
7 Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alır, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütür.
10 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir.
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır.
12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler.
13 Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir.
14 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
15 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Mekân ünitelerini birbirinden farklı kılan oluşumların temel ilkelerini saptar
2 Oluşumların yer tarihi içinde nasıl bir seyir izlediğini sorgular
3 Oluşumların hangi şartlar altında meydana geldiğini tartışır
4 Değişimleri sorgular
5 Bölgelerin çok yönlü ve çok karmaşık bir süreç sonunda meydana gelen bir sentezin sonucu olduğunu yorumlar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 140
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,6
Dersin AKTS Kredisi 5