Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Karbonil Kimyası | KIM 331 | 5 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Bölüm Anabilim Dallarına ait temel mesleki derslerin alınmış olması tavsiye edilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA KÜÇÜKİSLAMOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MUSTAFA KÜÇÜKİSLAMOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Modern organik kimya için gerekli olan karbonil kimyası dersi organik kimyada kullanılan çoğu reaksiyonların temelini teşkil ettiğinden organik sentezde reaksiyon mekanizmalarının nasıl yürüdüğünü öğretmektir. Ayrıca, günümüzde kullanılan ilaç aktif maddelerin sentezine ışık tutacağından öğrencilere sentez ve mekanizma yeteneği kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Karbonil kimyasına giriş, Aldehit ve ketonlara nükleofilik katılma, Asetal ve ketal oluşumları, Aldehit ve ketonlara amin türevi bileşiklerin katılması, Diğer karbonil grubu bileşiklere nükleofilik katılmalar, enol ve enolatlar, enolatların alkillenmeleri, aldol kondenzasyonları, karbonil kimyası ile ilgili diğer reaksiyonlar |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Karbonil kimyasını kavrar, | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Elektrofilik ve nükleofilik katılma reaksiyonlarını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Karbonil grubu içeren bileşiklerin reaksiyon tekniklerini belirler | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Azotlu bileşiklerin sentezini yapabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | İlaç aktif maddelerin sentez dizaynı yapar, | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Karbonil grubu içeren bileşiklerin doğal ürünlerin sentezindeki etkinliğini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Karbonil Kimyasına Giriş | [1] Sayfa 1-7 |
2 | Aldehit ve Ketonlara nukleofilik katılma | [1] Sayfa 8-15 |
3 | Aldehit ve Ketonlara nukleofilik katılma | [1] Sayfa 16-21 |
4 | Asetal ve Ketaller | [1] Sayfa 22-28 |
5 | Aldehitlerin amin bileşikleri ile reaksiyonu | [1] Sayfa 29-32 |
6 | Ketonların amin bileşikleri ile reaksiyonu | [1] Sayfa 33-38 |
7 | Karboksilli asit esterlerine nükleofilik katılma | [1] Sayfa 39-45 |
8 | Örneklendirmeler | Farklı Kitaplardan Örnekler |
9 | ARASINAV | |
10 | Karboksilli asit türevlerine nükleofilik katılmalar | [1] Sayfa 46-51 |
11 | Enol ve enolatlar | [1] Sayfa 52-57 |
12 | Alkil halojenürler ile enolatların alkillenmesi | [1] Sayfa 58-64 |
13 | Aldol kondenzasyonları | [1] Sayfa 65-71 |
14 | Karbonil kimyası ile ilgili diğer reaksiyonlar | [1] Sayfa 72-80 |
Kaynaklar | ||||
---|---|---|---|---|
Ders Notu | ||||
Ders Kaynakları |
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. | X | |||||
3 | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. | X | |||||
4 | Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi. | ||||||
5 | Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. | X | |||||
6 | Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi. | X | |||||
7 | Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi | X | |||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi. | ||||||
9 | Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci. | ||||||
10 | Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması | ||||||
11 | Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti. | ||||||
12 | Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Karbonil kimyasını kavrar, | 4 | 4 | 3 | |||||||||
2 | Elektrofilik ve nükleofilik katılma reaksiyonlarını kavrar | 4 | 4 | 4 | 5 | ||||||||
3 | Karbonil grubu içeren bileşiklerin reaksiyon tekniklerini belirler | ||||||||||||
4 | Azotlu bileşiklerin sentezini yapabilir | 4 | 4 | 4 | 5 | ||||||||
5 | İlaç aktif maddelerin sentez dizaynı yapar, | 4 | 4 | 4 | 5 | ||||||||
6 | Karbonil grubu içeren bileşiklerin doğal ürünlerin sentezindeki etkinliğini kavrar | 4 | 4 | 4 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 76 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |