Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Analitik Kimya Laboratuvarı I KIM 203 3 0 + 5 5 5
Ön Koşul Dersleri

Genel Kimya I ve II, Genel Kimya Laboratuvarı I ve II derslerinin alınmış olması tavsiye edilir.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUSTAFA GÜLFEN
Dersi Verenler Doç.Dr. CAN SERKAN KESKİN, Prof.Dr. MUSTAFA GÜLFEN,
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Katyon ve anyonların reaksiyonları ve özelliklerini öğretmek ve laboratuvarda sistematik kalitatif (nitel) kimyasal analiz becerisini sağlamak.

Dersin İçeriği

I. grup katyonları ve sistematik analizi (HCl grubu katyonları); II. grup katyonları ve sistematik analizi (H2S grubu katyonları); II. grup katyonları ve sistematik analizi (H2S grubu katyonları); III. grup katyonları ve sistematik analizi ((NH4)2S grubu katyonları); III. grup katyonları ve sistematik analizi ((NH4)2S grubu katyonları); IV. ve V. grup katyonları ve sistematik analizi ((NH4)2CO3 ve çözünen grup katyonları); I-V. grup katyonlarının sistematik analizi (Tüm grup katyonları); I. grup anyonları ve sistematik analizi (Ca(NO3)2grubu anyonları); II. ve III. grup anyonları ve sistematik analizi (Ba(NO3)2 ve Zn(NO3)2 grubu anyonları); IV. ve V. grup anyonları ve sistematik analizi (AgNO3 ve çözünen grup anyonları); Bilinmeyen katı numunede katyon ve anyonların sistematik analizi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kalitatif (nitel) kimyasal analiz sistematiğini bilir.
2 Sistematik kalitatif (nitel) kimyasal analizi laboratuvarda uygulayabilir.
3 Katyonların ve anyonların tanınma reaksiyonlarını öğrenir.
4 Katyonları birbirinden ayırabilir ve test edebilir.
5 Anyonları birbirinden ayırabilir ve test edebilir.
6 Bilinmeyen bir numunede kalitatif katyon ve anyon analizi yapabilir.
7 Genel İş Sağlığı ve Güvenliğini bilir.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Genel İş Sağlığı ve Güvenliği [1] Sayfa iv-vii
2 I. grup katyonları ve sistematik analizi (HCl grubu katyonları) [1] Sayfa 1-12
3 II. grup katyonları ve sistematik analizi (H2S grubu katyonları) [1] Sayfa 13-27
4 III. grup katyonları ve sistematik analizi ((NH4)2S grubu katyonları) [1] Sayfa 28-48
5 III. grup katyonları ve sistematik analizi ((NH4)2S grubu katyonları) [1] Sayfa 28-48
6 IV. ve V. grup katyonları ve sistematik analizi ((NH4)2CO3 ve çözünen grup katyonları) [1] Sayfa 49-68
7 IV. ve V. grup katyonları ve sistematik analizi ((NH4)2CO3 ve çözünen grup katyonları) [1] Sayfa 49-68
8 I-V. grup katyonlarının sistematik analizi (Tüm grup katyonları) [1] Sayfa 1-68
9 ARASINAV
10 I-V. grup katyonlarının sistematik analizi (Tüm grup katyonları) [1] Sayfa 1-68
11 I. grup anyonları ve sistematik analizi (Ca(NO3)2grubu anyonları) [1] Sayfa 69-80
12 II. ve III. grup anyonları ve sistematik analizi ( Ba(NO3)2 ve Zn(NO3)2 grubu anyonları) [1] Sayfa 81-100
13 IV. ve V. grup anyonları ve sistematik analizi ( AgNO3 ve çözünen grup anyonları) [1] Sayfa 101-117
14 Bilinmeyen katı numunede katyon ve anyonların sistematik analizi [1] Sayfa 1-117
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Analitik Kimya Lab.- I Ders Notu, Sakarya, 2007.

Ders Kaynakları

[2] Gündüz, T, Yarı-Mikro Kalitatif Analiz Laboratuvar Kitabı, Gazi Kitabevi, Ankara, 2005.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi. X
2 Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. X
3 Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. X
4 Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi. X
5 Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. X
6 Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi. X
7 Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi X
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi. X
9 Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci. X
10 Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması X
11 Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti. X
12 Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Kalitatif (nitel) kimyasal analiz sistematiğini bilir.
2 Sistematik kalitatif (nitel) kimyasal analizi laboratuvarda uygulayabilir.
3 Katyonların ve anyonların tanınma reaksiyonlarını öğrenir.
4 Katyonları birbirinden ayırabilir ve test edebilir.
5 Anyonları birbirinden ayırabilir ve test edebilir.
6 Bilinmeyen bir numunede kalitatif katyon ve anyon analizi yapabilir.
7 Genel İş Sağlığı ve Güvenliğini bilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 10
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 50
1. Ara Sınav 30
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 5 80
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 1 1
Final 1 10 10
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 5 80
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 12 1 12
Ödev 14 1 14
Performans Görevi (Laboratuvar) 14 1 14
Toplam İş Yükü 262
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 10,48
Dersin AKTS Kredisi 5