Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Nmr ve Görüntüleme | FIZ 335 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Kuantum mekaniği dersini almış olması tavsiye edilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YUSUF ATALAY |
Dersi Verenler | Prof.Dr. YUSUF ATALAY, |
Dersin Yardımcıları | Atom ve Mol. Fiziği ABD araştırma görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Spektroskopi ilgili temel bilgileri vererek, NMRnin günümüz teknoloji ve sağlıkdaki işlevini kavratmak. |
Dersin İçeriği | Spektroskopi ve manyetik rezonans, kuantum mekaniksel işlemciler, klasik ve kuantum mekaniksel yöntemle spin sisteminin incelenmesi, proton N.M.R. spektrumlarının incelenmesi, N.M.R ile görüntülemesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Spektroskopinin çevremizde ve sağlığımızdaki yerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Fiziğin insan sağlığı üzerindeki etkinliğini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
3 | Fizikçinin sağlık sektöründeki çalışma alanlarını izah eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
4 | Teorik kavramları daha kolay açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
5 | Hayat ile teknoloji arasında daha kolay bağ kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
6 | Bir NMR spektrumunu kolayca yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Spektroskopi ve manyetik rezonans | [1] Sayfa 2-8 |
2 | Rezonans kavramı | [1] Sayfa 9-20 |
3 | Kuantum mekaniğinde işlemciler | [1] Sayfa 33-40 |
4 | Kuantum mekaniğindeki işlemcilerle ilgili uygulamalar | [1] Sayfa 40-50 |
5 | Klasik kavram olarak spini ele alınması | [3] Sayfa 86-94 |
6 | Kuantum mekaniksel olarak spinin ele alınması | [3] Sayfa 94-112 |
7 | Hidrojen NMRı | [1] Sayfa 186-202 |
8 | Karbon NMRı | [1] Sayfa 202-212 |
9 | ARASINAV | |
10 | NMRnin tıpta kullanılması (görüntüleme) | [1] Sayfa 533-550 |
11 | Doku ayıraca olarak T1 ve T2 | [1] Sayfa 557-562 |
12 | Klinik uygulamalarda NMR görüntüleme [ | [1] Sayfa 561-575 |
13 | NMR ile ilgili görüntü örnekleri vermek | [1] Sayfa 575-590 |
14 | Uygulama |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1]Apaydın F., Manyetik Rezonans, Hacettepe Üniv., Ankara, 1991. |
Ders Kaynakları | [2]Banwell C. N., Fundamentals of Molecular Spectroscopy, McGraw-Hill Book Company, London, 1994. [3]Köksal F., Manyetik Rezonansın İlkelerii, Ankara Üniv., 1984. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fizik ve matematik alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi | ||||||
2 | Fen ve matematik alanlarındaki kuramsal, deneysel ve teknolojik bilgi ve deneyimlerini uygulama ve kavrama | ||||||
3 | Fizik alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme, analiz etme, tartışmalar yapma, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi | ||||||
4 | Fizik uygulamalarında deney kurma ve gerçekleştirme, veri toplama, deney sonuçlarını analiz etme, yorumlama ve kavrama | ||||||
5 | Fizik alanı uygulamalarının sonuçları hakkında toplumu bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemlere ilişkin çözüm yöntemlerini, nicel ve nitel verilere dayandırarak açık bir biçimde aktarma becerisi | ||||||
6 | Fizik alanı ile ilgili modern ve teknolojik yöntem, teknik ve cihazları kullanma becerisi | ||||||
7 | Fizik alanında gerekli olan bilgisayar yazılımı ve donanımı kullanabilme becerisi | ||||||
8 | Alan dışı seçimlik desler ile farklı ilgi alanlarında kişisel gelişimi destekleme becerisi | ||||||
9 | Disiplinlerarası çalışmaları bağımsız ya da takımlarda etkin bir biçimde yürütme becerisi | ||||||
10 | Bilim ve teknoloji konularındaki endüstrinin ihtiyaç duyduğu sektörlerde güncel gelişmeleri takip ederek kişisel ya da sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi | ||||||
11 | Fizik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında kazanılan Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisini kullanma ve bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme becerisi |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Spektroskopinin çevremizde ve sağlığımızdaki yerini açıklar. | |||||||||||
2 | Fiziğin insan sağlığı üzerindeki etkinliğini açıklar. | |||||||||||
3 | Fizikçinin sağlık sektöründeki çalışma alanlarını izah eder. | |||||||||||
4 | Teorik kavramları daha kolay açıklar. | |||||||||||
5 | Hayat ile teknoloji arasında daha kolay bağ kurar. | |||||||||||
6 | Bir NMR spektrumunu kolayca yorumlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |