Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Maddenin Manyetik ve Dielektrik Özellikleri | FIZ 437 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Katıhal Fiziği ve Kuantum Mekaniği derslerinin alınmış olması tavsiye edilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NAGİHAN DELİBAŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi NAGİHAN DELİBAŞ, |
Dersin Yardımcıları | Katıhal Fiziği Anabilim Dalı Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrenciler katılardaki optiksel süreçler, Dielektrik ve Ferroelektrikler, Diamagnetizma ve Paramagnetizma, Ferromagnetizma ve Antiferromagnetizma ve Magnetik rezonans hakkında gerekli bilgi verilerek öğrenciyi teknolojik ve bilimsel ön bilgi ile donatmak. |
Dersin İçeriği | Katıların optik özellikleri, Dielektrik ve Ferroelektrikler, Diyamagnetizma ve Paramagnetizma, Langevin Diyamagnetizması, Paramagnetizma, İzotropik manyetizma kaybı ile soğutma. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Maxwell Denklemlerini türetir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
2 | İndüklenmiş veya indüklenmemiş ortamda dielektrik sabitini türetir. | Gezi / Gözlem, Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | İyonik kristallerin dielektrik sabiti ve örgü titreşimlerini türetir. | Gezi / Gözlem, Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
4 | Payroelektrik malzemeler ve Piezoelektrik malzemeleri tanımlar. | Gezi / Gözlem, Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
5 | Öğrendiklerini teknolojiye uygular. | Gezi / Gözlem, Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Paramanyetizma | [1] Sayfa 200-203 |
2 | İletkenlerin elektron paramanyetizması | [1] Sayfa 208-211 |
3 | Diyamanyetizma ve manyetik alanda momentum | [1] Sayfa 211-213 |
4 | İndüklenen akımlarla perdeleme ve diyamanyetik alınganlık | [1] Sayfa 213-217 |
5 | Manyetik düzen ve değiş-tokuş etkileşmesi | [1] Sayfa 219-221 |
6 | Ferromanyetizma | [1] Sayfa 221-229 |
7 | Antiferromanyetizmanın Neel modeli | [1] Sayfa 229-232 |
8 | Spin dalgaları | [1] Sayfa 232-239 |
9 | ARASINAV | |
10 | Diğer manyetik düzen tipleri | [1] Sayfa 239-245 |
11 | Ferromanyetik bölgeler | [1] Sayfa 246-251 |
12 | Dielektrikler | [1] Sayfa 253-265 |
13 | İyonik kritallerin dielektrik sabiti ve örgü titreşimleri | [1] Sayfa 265-271 |
14 | Payroelektrik malzemeler ve Piezoelektrik | [1] Sayfa 271-277 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] J.R. HOOK, H. E. HALL, Katıhal Fiziği Çev. Prof. Dr. F. Köksal, Prof. Dr. M. Altunbaş, Prof. Dr. M. Dinçer ve Prof. Dr. E. Başaran 1998 |
Ders Kaynakları | [2] Kittel, C. Katıhal Fiziğine Giriş, çev. B. Karaoğlu, Güven Yay., 1996, İstanbul. [3] Kittel, C., Quantum Theory of Solids John Wiley&Sons Pub., 1987, New York. [4] OReilly E., Quantum Theory of Solids, Taylor&Francis Pub., 2002, New York. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fizik ve matematik alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi | ||||||
2 | Fen ve matematik alanlarındaki kuramsal, deneysel ve teknolojik bilgi ve deneyimlerini uygulama ve kavrama | ||||||
3 | Fizik alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme, analiz etme, tartışmalar yapma, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi | ||||||
4 | Fizik uygulamalarında deney kurma ve gerçekleştirme, veri toplama, deney sonuçlarını analiz etme, yorumlama ve kavrama | ||||||
5 | Fizik alanı uygulamalarının sonuçları hakkında toplumu bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemlere ilişkin çözüm yöntemlerini, nicel ve nitel verilere dayandırarak açık bir biçimde aktarma becerisi | ||||||
6 | Fizik alanı ile ilgili modern ve teknolojik yöntem, teknik ve cihazları kullanma becerisi | ||||||
7 | Fizik alanında gerekli olan bilgisayar yazılımı ve donanımı kullanabilme becerisi | ||||||
8 | Alan dışı seçimlik desler ile farklı ilgi alanlarında kişisel gelişimi destekleme becerisi | ||||||
9 | Disiplinlerarası çalışmaları bağımsız ya da takımlarda etkin bir biçimde yürütme becerisi | ||||||
10 | Bilim ve teknoloji konularındaki endüstrinin ihtiyaç duyduğu sektörlerde güncel gelişmeleri takip ederek kişisel ya da sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi | ||||||
11 | Fizik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında kazanılan Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisini kullanma ve bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme becerisi |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Maxwell Denklemlerini türetir. | |||||||||||
2 | İndüklenmiş veya indüklenmemiş ortamda dielektrik sabitini türetir. | |||||||||||
3 | İyonik kristallerin dielektrik sabiti ve örgü titreşimlerini türetir. | |||||||||||
4 | Payroelektrik malzemeler ve Piezoelektrik malzemeleri tanımlar. | |||||||||||
5 | Öğrendiklerini teknolojiye uygular. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 123 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |