Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Modellıng and Sımulatıon | CIE 531 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Bu derste, Bilim veya Mühendislik lisans programlarında (Örneğin, Bilgisayar Bilimleri, Elektrik Mühendisliği, Endüstri Mühendisliği, Makine Mühendisliği veya Fizik) yüksek lisans yapıyor olmak gereklidir. Java'da veya başka bir üst düzey bilgisayar programlama dilinde uzmanlık gereklidir. Önceki nesne yönelimi modelleme deneyimi faydalıdır.
|
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AHMET ZENGİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilgisayar-tabanlı modelleme ve simülasyon çalışmaları için yazılım ve donanım teknolojilerinden etkin bir şekilde faydalanılmasının öğretilmesi. Karmaşık, büyük-ölçekli sistemlerin simülasyonu için yazılımların gerçekleştirilmesinde, modelleme teorileri ve metotları, dinamik, ayrık sistemlerin yapı ve davranışlarının öğretilmesi. DEVS Teorisi ve DEVS-Suite yazılım paketinin öğretilmesi, Doğrulama ve geçerleme kavram ve tekniklerinin öğretilmesi. |
Dersin İçeriği | Ders, modelleme ve simülasyon kavramlarını ve özellikle ayrık olaylı yaklaşımı kapsar. Teorilerin, yöntemlerin ve uygulamaları içerir. Ders içeriği ikiye ayrılır: İlk bölüm, sistem modelleme kavramlarının arka planını ve nesne yönelimli programlama modelleme dillerine genel bakışı kapsar. İkinci bölüm, sistem modelleme kavramlarını ve yöntemlerle ilgilidir. Bu bölüm, yazılım mühendisliği benzeri bir yaşam döngüsü sürecinde modellerin nasıl formüle edilip çalıştırılacağına (simüle edileceğine) ilişkin kapsamlı açıklamaları içerir. Sınıfta modelleme ve simülasyon tekniklerinin daha iyi anlaşılması DEVS-Suite ve CoSMoS (Bileşen Tabanlı Sistem Modelleme ve Simülasyon) araçlarında geliştirilen örneklerle gösterilecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Modelleme yaklaşımları ve simülasyon tekniklerini bilir | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Ayrık olaylı sistem modellemeyi bilir | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
3 | Modelleme ve simülasyonda doğrulama ve geçerlemeyi bilir | Eğitsel Oyun, Anlatım, | |
4 | Başarılı bir simülasyon projesi yürütebilir | Eğitsel Oyun, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Modelleme ve simülasyon kavramları, uygulama alanları ve araçlar | |
3 | Temel simülasyon modelleme kavramları ve çerçeveleri | |
4 | Sistem teorik model geliştirme ilkeleri ve yöntemleri | |
5 | Bileşen tabanlı simülasyon ve modelleme araçları | |
6 | Simülasyon protokolü kavramları, tasarımları ve uygulamaları | |
7 | Simülasyon deneyi ve analizi | |
8 | Ağ sistemi simülasyon modellemesi | |
9 | Çok çözünürlüklü, çok yönlü modelleme | |
10 | Arasınav | |
11 | Paralel simülasyon modelleme kavramları ve yöntemleri | |
12 | Simülasyon modeli doğrulama ve doğrulama | |
13 | DEVS-Suite ortanım ve uygulama | |
14 | DEVS-Suite Uygulama |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | - Theory of Modeling & Simulation, 2nd Ed., B.P. Zeigler, H. Praehofer, T.G. Kim, 2000 - Introduction to DEVS Modeling & Simulation with JAVA: Developing Component-based Simulation Models, B.P. Zeigler and H.S. Sarjoughian |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Bilgi ve İletişim Teknolojileri konularında ileri uygulamaları yapacak düzeyde genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir. | ||||||
7 | Tanımlanmış bilgi ve iletişim teknolojileri problemlerini çözmek için yöntem geliştirir ve bu yenilikçi yöntemleri uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Modelleme yaklaşımları ve simülasyon tekniklerini bilir | |||||||
2 | Ayrık olaylı sistem modellemeyi bilir | |||||||
3 | Modelleme ve simülasyonda doğrulama ve geçerlemeyi bilir | |||||||
4 | Başarılı bir simülasyon projesi yürütebilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Proje / Tasarım | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 5 | 10 | 50 |
Proje / Tasarım | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |