Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Doğal Dil İşleme SWE 420 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili İngilizce
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi BEYZA EKEN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi BEYZA EKEN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Doğal dil işleme temel problemlerini ve çözüm metotlarını kavrama.

Dersin İçeriği

Doğal dil işlemeye genel bakış. Dil işleme zorlukları. Dilbilimsel temeller. Metin sınıflandırma yöntemleri ve uygulamaları. İstatistiksel ve sinir ağı tabanlı dil modelleri. Dizi etiketleme yöntemleri ve uygulamaları. Anlamsal vektörler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Doğal dil işleme hakkında bilgi sahibi olmak Deney ve Laboratuvar,
2 Doğal dil işleme algoritma ve metotlarını öğrenmek Beyin Fırtınası, Anlatım, Gösterip Yaptırma,
3 Bir doğal dil işleme sistemi tasarlayabilmek Problem Çözme, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Doğal dil işlemeye genel bakış
2 Doğal dil işlemenin pratikteki zorlukları
3 Dilbilimsel temeller ve bilgi düzeyleri: kelimeler, biçimbilim, sözlükler, sözdizimi, semantik
4 Temel metin işleme, biçimbilimsel analiz, edit distance algoritması
5 Doğrusal metin sınıflandırması: Naive Bayes, SVM, Perceptron, Lojistik Regression
6 Doğrusal olmayan sınıflandırma: sinir ağları
7 Metin sınıflandırmasının uygulamaları: duygu analizi
8 N-gramlar, İstatistiksel dil modelleri
9 Sinir ağı tabanlı dil modelleri
10 Dizi etiketleme: gizli markov modelleri
11 Dizi etiketleme: sinir modelleri
12 Dizi etiketleme uygulamaları: sözcük türü etiketleme, varlık ismi tanıma
13 Vektör semantiği ve gösterilimleri
14 Proje sunumları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Natural Language Processing, Jacob Eisenstein, 2018.

Speech and Language Processing, Jurafsky & Martin, 3rd Ed. Draft, 2024.

Foundations Of Statistical Natural Language Processing, Manning & Shütze, MIT Press, 1999.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
4 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. X
6 Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık.
7 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
8 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
10 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
11 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
12 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Doğal dil işleme hakkında bilgi sahibi olmak
2 Doğal dil işleme algoritma ve metotlarını öğrenmek
3 Bir doğal dil işleme sistemi tasarlayabilmek
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 10
2. Ödev 10
1. Ara Sınav 40
1. Proje / Tasarım 40
Toplam 100
1. Final 30
1. Yıl İçinin Başarıya 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 136
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,44
Dersin AKTS Kredisi 5