Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Lineer Cebir MAT 115 1 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili İngilizce
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi EMİNE ÇELİK
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi EMİNE ÇELİK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin; lineer denklem sistemlerinin çözümü, matrislerlerle gösterimi, rank, matris ve determinantlarla lineer sistemlerin çözümleri, vektörler, skaler çarpım-vektörel çarpımı, öz değerler ve öz vektörler ve lineer dönüşüm yöntemlerini öğrenmesi ve lineer sistemlerin davranışlarına uyarlayabilmesi.

Dersin İçeriği

Matris ve determinant işlemleri, lineer denklem sistemlerinin matris-determinant yaklaşımlarıyla çözümü (Gauss, Gauss-Jordan, Cramer, ters matris), vektörler, vektörel işlemler, vektörlerin skaler ve vektörel çarpımları, ortagonal-ortanormal vektörler, lineer dönüşümler, kare matrisin öz değer ve öz vektörleri, öz değer - öz vektörlerin lineer sistem davranışına etkisi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Lineer denklem sistemleri çözmek ve çözümleri yorumlamak. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Mikro Öğretim,
2 Vektörleri kullanarak lineer denklem sistemlerinin özelliklerini tanımlamak Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gezi / Gözlem, Mikro Öğretim,
3 Matris operasyonlerini yapmak ve yorumlamak Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Mikro Öğretim,
4 Matrislerin determinantini hesaplamak ve yorumlamak Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Mikro Öğretim,
5 Vektör uzaylarını ve alt vektör uzaylarını anlamak. Anlatım, Soru-Cevap,
6 Ozdeger ve ozvektor kavramlarini anlamak Anlatım, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Lineer denklem sistemlerine giriş.
2 Vektor denklemleri. Ax=b matrix sistemleri. Eselon ve satıra eselon formlar.
3 Gauss ve Gauss-Jordan Yok Etme Metodları.
4 Matrislerde islemler ve islemlerin özellikleri.
5 Lineer sistemler teorisi, homojen ve homojen olmayan sistemler, rank.
6 Bir matrisin tersi ve terslenebilir matrislerin karakterizasyonu.
7 LU ayrisimi. Bir matrisin determinanti. Determinant ve elementer satir/sutun islemleri. Determinantin özellikleri.
8 Determinantin uygulamalari ve Cramer's kuralı.
9 Vektorler, lineer bagimsizlik, taban ve donusumler.
10 Skaler carpim, orthonormal tabanlar, Gram-Schmidt Metodu, QR ayrisimi.
11 Ozdegerler ve ozvektorler
12 Karakteristik polinom ve Cayley-Hamilton Teoremi.
13 Benzer matrisler ve kosegenlestirme.
14 Lineer sistemlerin davranislari ve özdeğerler/ozvektorler.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] David C.Lay, Linear Algebra and Its Applications, Pearson, 2003.

[2] Ron Larson,  Elementary Linear Algebra, Cengage Learning, 2017.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
4 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık.
7 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
8 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. X
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. X
10 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. X
11 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
12 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Lineer denklem sistemleri çözmek ve çözümleri yorumlamak. 5 5 5 5
2 Vektörleri kullanarak lineer denklem sistemlerinin özelliklerini tanımlamak 5 5 5 5
3 Matris operasyonlerini yapmak ve yorumlamak 5 5 5 5
4 Matrislerin determinantini hesaplamak ve yorumlamak 5 5 5 5
5 Vektör uzaylarını ve alt vektör uzaylarını anlamak. 5 5 5 5
6 Ozdeger ve ozvektor kavramlarini anlamak 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 2 8 16
Ödev 1 8 8
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 106
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,24
Dersin AKTS Kredisi 4