Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Zihin Yetersizliği ve Otizm Spektrum Bozukluğu OEO 103 1 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. BEKİR FATİH MERAL
Dersi Verenler Prof.Dr. BEKİR FATİH MERAL,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör Damla ALTIN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğretmen adaylarına zihin yetersizliği ve otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin eğitimi sürecinde gerekli temel bilgilerin kazandırılması ve sonraki eğitim ve meslek yaşantısında gerekli temel yeterlikleri kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Temel kavramlar; zihin yetersizliği olan bireyler; otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan bireyler; sınıflandırma, yaygınlık, nedenler, akademik ve akademik olmayan özellikler; eğitim-öğretim ortamları; bilimsel dayanaklı uygulamalar; ailelerin özellikleri ve sunulan hizmetler, destekler ve yasal haklar.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Zihin yetersizliği ve OSB ilgili temel kavramları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Zihin yetersizliği ve OSB olan bireylerin eğitim düzenlemelerini karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap,
3 Zihin yetersizliği ve OSB olan bireylerin eğitim uygulamalarını analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap,
4 Zihin yetersizliği ve OSB olan bireylerin aile özelliklerini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap,
5 Zihin yetersizliği ve OSB olan bireylere yönelik destekler ve yasal dayanaklarını tartışır. Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Zihinsel Yetersizliğin Anlaşılması ve Değerlendirilmesi
2 Zihinsel Yetersizliğin Değerlendirilmesi ve Sınıflanması
3 Destek Sistemleri
4 Zihinsel yetersizliği olan bireylere yönelik eğitim hizmetleri
5 Zihinsel yetersizliği olan bireylerin ailelerine yönelik hizmetler
6 Engelli politikaları içerisinde zihinsel yetersizliği olan bireylerin yeri
7 Ara sınav
8 Otizm Spektrum Bozukluğunun Anlaşılması ve Değerlendirilmesi
9 Otizm Spektrum Bozukluğunun Değerlendirilmesi ve Sınıflanması
10 Otizm Spektrum Bozukluğu olan bireylerin destek gereksinimleri
11 Otizm Spektrum Bozukluğu olan bireylere yönelik eğitim hizmetleri
12 Otizm Spektrum Bozukluğu olan bireylerin ailelerine yönelik eğitim hizmetleri
13 Engelli politikaları Otizm Spektrum Bozukluğu olan bireylerin yeri
14 Dönem değerlendirmesi
Kaynaklar
Ders Notu

Ders notları

Ders Kaynakları

Zihin Engelliler ve Eğitimleri. KÖK YAYINCILIK.Editör. Prof. Dr. Bülbin SUCUOĞLU.

Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklar ve Eğitimleri. VİZE YAYINCILIK. Editör Prof. Dr. Elif TEKİN-İFTAR

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Zihin yetersizliği ve OSB ilgili temel kavramları açıklar.
2 Zihin yetersizliği ve OSB olan bireylerin eğitim düzenlemelerini karşılaştırır.
3 Zihin yetersizliği ve OSB olan bireylerin eğitim uygulamalarını analiz eder.
4 Zihin yetersizliği ve OSB olan bireylerin aile özelliklerini değerlendirir.
5 Zihin yetersizliği ve OSB olan bireylere yönelik destekler ve yasal dayanaklarını tartışır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 90
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 89
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,56
Dersin AKTS Kredisi 4