Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Klinik Farmakoloji | DHF 426 | 8 | 1 + 0 | 1 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi TÜBA BAYAT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Diş Hekimliği uygulamalarında sık olarak kullanılan ilaçlar ve bu ilaçların etki, istenmeyen etki ve etkileşimlerinin öğrenilmesi, reçete yazma becerisinin kazanılması |
Dersin İçeriği | Akılcı ilaç tedavisi, Diş Hekimliği uygulamalarında sık olarak kullanılan ilaçlar, Reçete yazma, Akut zehirlenme tedavisi, Teratojenite, Klinik ilaç araştırmaları ve etik kavramlar |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Farmakolojinin temel kavramları; çalışma alanı ve dalları; ilaç tanımı; ilaç uygulamasıyla ilgili temel kuralları, ilaçların veriliş yolları ve dozları; ilaçların etki mekanizmalarını açıklar | Anlatım, | |
2 | Farmakokinetik, farmakodinami etkileri açıklar | Anlatım, | |
3 | Sistem hastalıklarının tedavisinde kullanılan ilaçları ayırır | Anlatım, | |
4 | İlaçların istenmeyen etkilerini açıklar | Anlatım, | |
5 | Reçete ve prospektüs bilgilerini analiz eder | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Akılcı ilaç kullanımı | |
2 | Kemoterapi | |
3 | Analjezikler | |
4 | Lokal Anestezikler | |
5 | Genel Anestezikler | |
6 | Kanama pıhtılaşmaya etkili ilaçlar | |
7 | Reçete | |
8 | Teratojenite, gebelikte ilaç kullanımı | |
9 | Klinik araştırmalar | |
10 | klinik araştırmalarda etik | |
11 | Antiseptik ve dezenfektanlar | |
12 | Diş hekimliğinde kullanılan ilaçlar | |
13 | Akut zehirlenme tedavisi | |
14 | Bilimsel araştırmalarda etik |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | SABİS'te mevcut |
Ders Kaynakları | 1. Rasyonel Tedavi Yönünden Tibbi Farmakoloji. Edit: Prof. Dr. Oğuz Kayaalp, Hacettepe-Taş Yayınevi, Ankara 2. Bertram G. Katzung, Basic&ClinicalPharmacology, 14 th edition, Appleton&Lange, 2018. 3. Goodman and Gilman's The Pharmacological Basis of Therapeutics, 13 th edition (2018) 4. Essentials of Pharmacology for Dentistry, KDTripathi MD. 3rd Edition, 2016 5. Pharmacology for Dentistry; Tara V Shanbhag MD, Smita Shenoy MD, Veena Nayak MD; 2014 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleğin gerektiği, tüm temel tıp bilimleri alanında bilgi ve donanıma sahiptir, klinik ve sosyal bilimlere ait bilgileri edinmiştir ve bunları tüm meslek hayatı boyunca uygular. Diş hekimliği tarihi, tıp ahlakı ve adli diş hekimliği konusunda gereken ölçüde bilgi ve hassasiyete sahiptir. | ||||||
2 | Diş hekimi olarak, ağız, çene, diş ve tüm oral dokuların, hücre, doku, organ ve sistem bazında yapı ve fonksiyonlarını tanımlar. | ||||||
3 | Hastaların tıbbi durumlarının, semptomlarının, laboratuvar sonuçlarının ve ilaç etkileşimlerinin değerlendirmesini yapar. Çeşitli sistemik hastalıklar ve bunlarla ilişkili ağız ve diş hastalıklarının tedavi yollarını bilir ve bu tip durumlarda alınması gereken önlemleri uygular. | ||||||
4 | Ağız, çene, diş ve tüm oral dokularda oluşabilen yapı ve fonksiyon değişikliklerini değerlendirir, tanı koyar ve teşhis ve tedavi planlaması yapar. | ||||||
5 | Çocuk ve yetişkinlerde tüm koruyucu, önleyici işlemleri bilir, klinikte uygulayabilir ve hasta takibi yapabilir. | ||||||
6 | Toplum ağız, diş sağlığı koruyucu ve destekleyici işlemleri bilir ve hazırlanmış program ve projelere katılabilir, uygulayabilir. | ||||||
7 | Tüm ağız, çene, diş ve oral dokuları ilgilendiren hastalıkların, anomalilerin, bozuklukların tedavilerinde disiplin içi ve disiplinler arası tedavi planlamalarında yer alır, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek tedaviler yapar, gerektiğinde alanında uzman sağlık çalışanlarından görüş ve yardım alır. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesi çerçevesinde, diş hekimliği bilgilerini takip eder, mesleki ve akademik alanlarda öğrendiği güncel bilgileri kullanır. | ||||||
9 | Diş hekimliği alanında teknik ekipmanı, teşhis ve tedaviye özgü olan cihaz ve aletleri ve malzemeleri tanır ve etkili bir şekilde kullanır. | ||||||
10 | Hasta, hasta yakınları, meslektaşları ile ve bulunduğu ortamda çalışan kişilerle her türlü iletişiminde etik kurallar çerçevesinde güven ve saygıya dayalı nitelikli iletişim kurar. Hasta mahremiyetine, enfeksiyon kontrolüne, radyasyon güvenliği ve tıbbi atık yönetmeliklerine uygun davranır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Farmakolojinin temel kavramları; çalışma alanı ve dalları; ilaç tanımı; ilaç uygulamasıyla ilgili temel kuralları, ilaçların veriliş yolları ve dozları; ilaçların etki mekanizmalarını açıklar | ||||||||||
2 | Farmakokinetik, farmakodinami etkileri açıklar | ||||||||||
3 | Sistem hastalıklarının tedavisinde kullanılan ilaçları ayırır | ||||||||||
4 | İlaçların istenmeyen etkilerini açıklar | ||||||||||
5 | Reçete ve prospektüs bilgilerini analiz eder |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 1 | 16 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 30 | 1 | 30 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 48 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 1,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |