Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fizyoloji | DHF 217 | 2 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SEVİL ARABACI TAMER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi SEVİL ARABACI TAMER, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Fizyolojinin amacı; öğrencilerin insan organizmasının canlılığını sürdürmede hücre, organ ve sistemlerin işleyiş mekanizmalarını ve bu yapıların birbirleri ile ilişkilerini kavramalarını sağlamaktır. Sinir sisteminin genel ve hücresel organizasyonu, uyarılabilir hücrede aksiyon potansiyelinin oluşması ve iletilmesi ile farklı kas dokularında kasılma mekanizmalarını öğretmek Kan dokusunun yapısını, bileşenleri ve bu bileşenlerin fonksiyonlarını öğretmek Kalp ve damar sisteminin normal yapı ve fonksiyonları ile dolaşımın hemodinamik özelliklerini öğretmek Solunum sisteminin normal yapı ve fonksiyonlarını, regülasyonunu, gaz alış verişi ve transportunu öğretmek. Besinlerin alınması, sindirilmesi ve emilmesinde görev alan sindirim organlarının normal yapı ve fonksiyonlarını, sindirim ve emilim mekanizmalarını öğretmek MSS ve duyu organlarının temel yapı ve fonksiyonlarını, diğer sistemlerle olan ilişkilerini, uyaranların algılanma ve iletilme prensiplerini öğretmek Sıvı-elektrolit dengesi, asit-baz dengesi, kan basıncının düzenlenmesi ve atık maddelerin uzaklaştırılmasında böbreklerin görevlerini öğretmek Temel vücut fonksiyonlarının, büyüme-gelişme ve üremenin düzenlenmesinde görev alan endokrin organların normal yapı ve fonksiyonları ile bu fonksiyonlara aracılık eden hormonların etki mekanizmalarını öğretmek |
Dersin İçeriği | Fizyolojiye Giriş, Homeostazis, Hücre Fizyolojisi (Hücreler Arası Haberleşme), Kas Fizyolojisi, İskelet kası, Kas Fizyolojisi, İskelet kası, düz kas ve kalp kası, Sinir Sistemi Fizyolojisine Giriş, Periferik Sinir Sistemi Fizyolojisi, Merkezi Sinir Sistemi Fizyolojisi, Medulla Spinalis, Merkezi Sinir Sistemi Fizyolojisi, Beyin, Beyin Sapı, Beyincik, Bazal gangliyonlar, Duyu Fizyolojisi, Ağrı Fizyolojisi, Kan Fizyolojisi, Bağışıklık Sistemi, Dolaşım Fizyolojisinin Fiziksel Özellikleri, Kan Basıncının akut ve uzun süreli düzenlenmesi, Kan Basıncının akut ve uzun süreli düzenlenmesi, Solunum Fizyolojisi, Boşaltım Sistemi Fizyolojisi, Böbreklerde idrar oluşumu, tübüler geri emilim, Böbreklerde idrar oluşumu, tübüler sekresyon, Sıvı elektrolit dengesinin düzenlenmesi, Asit baz dengesinin düzenlenmesi, Sindirim sistemi Fizyolojisi, Endokrin Sistem Fizyolojisi, Hormonların genel özellikleri, Üreme Sistemi Fizyolojisi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Merkezi sinir sisteminin fizyolojik mekanizmalarının ve diğer sistemlerle ilişkisini bilmeli | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Kanın bileşenlerini, fiziksel ve fonksiyonel özelliklerini, bağışıklık mekanizmaları ve bu mekanizmaların gelişiminde kan hücrelerinin rolünü ve kanama-pıhtılaşma mekanizmaları ve bu mekanizmaların gelişiminde kan hücrelerinin rolünü bilir.eli | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Besinlerin alınması, sindirilmesi ve emilmesinde görev alan sindirim organlarının normal yapı ve fonksiyonlarını, sindirim ve emilim mekanizmalarını, sindirim sitemini düz kasının elektrofizyolojik özellikleri ile birlikte, sindirim sisteminin motor aktivitesinin özelliklerini ve kontrolünü, iştahın düzenlenmesinde rol oynayan faktörleri bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Kalp kasının elektrofizyolojik özellikleri ve bu özelliklerin kalbin pompa fonksiyonu ile ilişkisini kavrar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Hormonların genel ve yapısal özelliklerini, sentez ve metabolizmalarını, etki mekanizmalarını, etki yerlerini ve birbirleriyle olan etkileşimlerini, büyüme-gelişme, üreme, sıvı-elektrolit dengesi ve metabolizmaya etkili hormonları tanımlar, etki mekanizmalarını bilir | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
6 | Böbrekte GFR regülasyonu, geri emilim ve sekresyon özelliklerini, idrarın konsantrasyon ve dilüsyonunu ve böbreğin asit baz dengesine olan katkısını biir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fizyolojiye Giriş, Homeostazis | |
2 | Hücre Fizyolojisi (Hücreler Arası Haberleşme) | |
3 | Kas Fizyolojisi, İskelet kası | |
4 | Kas Fizyolojisi, İskelet kası, düz kas ve kalp kası | |
5 | Sinir Sistemi Fizyolojisine Giriş, Periferik Sinir Sistemi Fizyolojisi | |
6 | Merkezi Sinir Sistemi Fizyolojisi, Medulla Spinalis | |
7 | Merkezi Sinir Sistemi Fizyolojisi, Beyin, Beyin Sapı, Beyincik, Bazal gangliyonlar | |
8 | Duyu Fizyolojisi | |
9 | Ağrı Fizyolojisi | |
10 | ARA SINAV | |
11 | Otonom Sinir sistemi | |
12 | Kan Fizyolojisi | |
13 | Dolaşım Fizyolojisinin Fiziksel Özellikleri | |
14 | Kalp debisi ve venöz dönüş | |
15 | Kan Basıncının akut ve uzun süreli düzenlenmesi | |
16 | Solunum Fizyolojisi | |
17 | Boşaltım Sistemi Fizyolojisi | |
18 | Böbreklerde idrar oluşumu, tübüler geri emilim | |
19 | Böbreklerde idrar oluşumu, tübüler sekresyon | |
20 | Sıvı elektrolit dengesinin düzenlenmesi | |
21 | Asit baz dengesinin düzenlenmesi | |
22 | Sindirim sistemi Fizyolojisi-1 | |
23 | ARA SINAV | |
24 | Sindirim sistemi Fizyolojisi-2 | |
25 | Endokrin sistem Fizyolojisi | |
26 | Endokrin Sistem Fizyolojisi, Hormonların genel özellikleri | |
27 | Üreme Sistemi Fizyolojisi | |
28 | Bağışıklık Sistemi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Sözlü Anlatım |
Ders Kaynakları | 1- Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology 12.Edition 4- Klinik Anlatımlı Tıbbi Fizyoloji (Halis Köylü) 5- Ders sunum notları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleğin gerektiği, tüm temel tıp bilimleri alanında bilgi ve donanıma sahiptir, klinik ve sosyal bilimlere ait bilgileri edinmiştir ve bunları tüm meslek hayatı boyunca uygular. Diş hekimliği tarihi, tıp ahlakı ve adli diş hekimliği konusunda gereken ölçüde bilgi ve hassasiyete sahiptir. | X | |||||
2 | Diş hekimi olarak, ağız, çene, diş ve tüm oral dokuların, hücre, doku, organ ve sistem bazında yapı ve fonksiyonlarını tanımlar. | X | |||||
3 | Hastaların tıbbi durumlarının, semptomlarının, laboratuvar sonuçlarının ve ilaç etkileşimlerinin değerlendirmesini yapar. Çeşitli sistemik hastalıklar ve bunlarla ilişkili ağız ve diş hastalıklarının tedavi yollarını bilir ve bu tip durumlarda alınması gereken önlemleri uygular. | X | |||||
4 | Ağız, çene, diş ve tüm oral dokularda oluşabilen yapı ve fonksiyon değişikliklerini değerlendirir, tanı koyar ve teşhis ve tedavi planlaması yapar. | X | |||||
5 | Çocuk ve yetişkinlerde tüm koruyucu, önleyici işlemleri bilir, klinikte uygulayabilir ve hasta takibi yapabilir. | X | |||||
6 | Toplum ağız, diş sağlığı koruyucu ve destekleyici işlemleri bilir ve hazırlanmış program ve projelere katılabilir, uygulayabilir. | X | |||||
7 | Tüm ağız, çene, diş ve oral dokuları ilgilendiren hastalıkların, anomalilerin, bozuklukların tedavilerinde disiplin içi ve disiplinler arası tedavi planlamalarında yer alır, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek tedaviler yapar, gerektiğinde alanında uzman sağlık çalışanlarından görüş ve yardım alır. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesi çerçevesinde, diş hekimliği bilgilerini takip eder, mesleki ve akademik alanlarda öğrendiği güncel bilgileri kullanır. | X | |||||
9 | Diş hekimliği alanında teknik ekipmanı, teşhis ve tedaviye özgü olan cihaz ve aletleri ve malzemeleri tanır ve etkili bir şekilde kullanır. | ||||||
10 | Hasta, hasta yakınları, meslektaşları ile ve bulunduğu ortamda çalışan kişilerle her türlü iletişiminde etik kurallar çerçevesinde güven ve saygıya dayalı nitelikli iletişim kurar. Hasta mahremiyetine, enfeksiyon kontrolüne, radyasyon güvenliği ve tıbbi atık yönetmeliklerine uygun davranır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Merkezi sinir sisteminin fizyolojik mekanizmalarının ve diğer sistemlerle ilişkisini bilmeli | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 5 | 0 | 0 |
2 | Kanın bileşenlerini, fiziksel ve fonksiyonel özelliklerini, bağışıklık mekanizmaları ve bu mekanizmaların gelişiminde kan hücrelerinin rolünü ve kanama-pıhtılaşma mekanizmaları ve bu mekanizmaların gelişiminde kan hücrelerinin rolünü bilir.eli | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 0 | 0 |
3 | Besinlerin alınması, sindirilmesi ve emilmesinde görev alan sindirim organlarının normal yapı ve fonksiyonlarını, sindirim ve emilim mekanizmalarını, sindirim sitemini düz kasının elektrofizyolojik özellikleri ile birlikte, sindirim sisteminin motor aktivitesinin özelliklerini ve kontrolünü, iştahın düzenlenmesinde rol oynayan faktörleri bilir. | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 0 | 0 |
4 | Kalp kasının elektrofizyolojik özellikleri ve bu özelliklerin kalbin pompa fonksiyonu ile ilişkisini kavrar | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 0 | 0 |
5 | Hormonların genel ve yapısal özelliklerini, sentez ve metabolizmalarını, etki mekanizmalarını, etki yerlerini ve birbirleriyle olan etkileşimlerini, büyüme-gelişme, üreme, sıvı-elektrolit dengesi ve metabolizmaya etkili hormonları tanımlar, etki mekanizmalarını bilir | ||||||||||
6 | Böbrekte GFR regülasyonu, geri emilim ve sekresyon özelliklerini, idrarın konsantrasyon ve dilüsyonunu ve böbreğin asit baz dengesine olan katkısını biir | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 0 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
2. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 2 | 6 | 12 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Toplam İş Yükü | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |