Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Biyofizik | DHF 113 | 1 | 2 + 0 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Ders kitapları, makaleler, ilgili internet siteleri |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. BİRSEN AYDEMİR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. BİRSEN AYDEMİR, |
Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Birsen AYDEMİR |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Fiziksel prensiplerin biyolojik sistemlerdeki rolünü, biyolojik sistemlerin incelenmesinde fizik yöntem ve metotlarının kullanımının önemini kavramak
|
Dersin İçeriği | Biyofiziğin konusu, biyofiziğin kapsamı ve dalları, canlı organizmalarda madde ve enerji taşınım yolları ve yasaları, kuantum teorisinin temel özellikleri, hidrojen atomu, kimyasal bağlar, bağ enerjileri, Van der Waals bağları, hidrojen bağları, basit moleküllerin enerji halleri, evrensel gaz kanunu, kinetik ısı teorisi, suyun yapısı ve özellikleri, biyolojik membranların yapı ve özellikleri, radyasyonun biyofiziğidir.
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Biyofiziğin tanımı, çalışma alanları, moleküler biyofiziğin temel kavramlarının öğrenilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Biyoenerjetik, hücrede biyofiziksel süreçlerin kavranması | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Biyopotansiyel kavramların ve kayıt sistemlerinin öğrenilmesi | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Aksiyon potansiyelinin tanımı ve kayıt sistemlerinin öğrenilmesi | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | kısa ara sınav | Soru-Cevap, | |
6 | Sinaptik iletimin tanımı ve öneminin kavranmas, ıReseptörlerin tanımı, çeşitleri ve biyolojik fonksiyonlarının öğrenilmesi | Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Sinaptik iletimin tanımı ve öneminin kavranmas, ıReseptörlerin tanımı, çeşitleri ve biyolojik fonksiyonlarının öğrenilmesi | Soru-Cevap, | |
8 | EEG, EMG ve EKG'nin temel ilkelerinin kavranması | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
9 | EEG, EMG ve EKG'nin temel ilkelerinin kavranması | Soru-Cevap, Anlatım, | |
10 | Solunum ve Dolaşım sistemi dinamiğini öğrenme | Soru-Cevap, Anlatım, | |
11 | Solunum ve Dolaşım sistemi dinamiğini öğrenme | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
12 | İşitme biyofiziğini öğrenme | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
13 | İşitme biyofiziğini öğrenme | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
14 | ara sınav | Soru-Cevap, | |
15 | Tat ve koku biyofiziğini öğrenme | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
16 | Görme biyofiziğini öğrenme | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
17 | Görme biyofiziğini öğrenme | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
18 | İyonize radyasyon ve biyolojik etkilerini öğrenme | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
19 | İyonize radyasyon ve biyolojik etkilerini öğrenme | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
20 | kısa ara sınav | Soru-Cevap, | |
21 | Noniyonize radyasyon ve biyolojik etkileri öğrenme | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
22 | Noniyonize radyasyon ve biyolojik etkileri öğrenme | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
23 | ara sınav | Soru-Cevap, | |
24 | Görüntüleme tekniklerinin temel prensiplerini kavrama | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
25 | Görüntüleme tekniklerinin temel prensiplerini kavrama | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
26 | Görüntüleme yöntemlerinin karşılaştırılması | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
27 | Biyomekaniğinin temel ilkelerini kavrama | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
28 | Biyomekaniğinin temel ilkelerini kavrama | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Biyofiziğin tanımı, çalışma alanları, moleküler biyofiziğin temel kavramları | ders kitapları ve makaleler |
2 | Biyoenerjetik, hücrede biyofiziksel süreçler | ders kitapları ve makaleler |
3 | Membran Potansiyeli | ders kitapları ve makaleler |
4 | Aksiyon potansiyeli | ders kitapları ve makaleler |
5 | Sinaptik iletim | ders kitapları ve makaleler |
6 | Reseptörler | ders kitapları ve makaleler |
7 | EEG, EMG, EKG'nin temel biyofiziksel ilkeleri | ders kitapları ve makaleler |
8 | Solunum ve Dolaşım sistemi dinamiği | ders kitapları ve makaleler |
9 | Tat ve koku biyofiziği | ders kitapları ve makaleler |
10 | İşitme ve Görme Biyofiziği | ders kitapları ve makaleler |
11 | İyonize radyasyon ve biyolojik etkileri | ders kitapları ve makaleler |
12 | Noniyonize radyasyon ve biyolojik etkileri | ders kitapları ve makaleler |
13 | Tıpta görüntüleme yöntemleri | ders kitapları ve makaleler |
14 | Biyomekanik | ders kitapları ve makaleler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1) Pehlivan F., 2004. Biyofizik, Hacettepe-Tas, Sıhhiye Ankara. 4) İstanbul Tıp Fakültesi Biyofizik Ders Notları, İ.Ü., İstanbul 5) Ferhan Esen, Hamza Esen, 2016,Biyofizik Nörobiyofizik, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri,Ankara |
Ders Kaynakları | 1) Pehlivan F., 2004. Biyofizik, Hacettepe-Tas, Sıhhiye Ankara. 4) İstanbul Tıp Fakültesi Biyofizik Ders Notları, İ.Ü., İstanbul 5) Ferhan Esen, Hamza Esen, 2016,Biyofizik Nörobiyofizik, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri,Ankara |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleğin gerektiği, tüm temel tıp bilimleri alanında bilgi ve donanıma sahiptir, klinik ve sosyal bilimlere ait bilgileri edinmiştir ve bunları tüm meslek hayatı boyunca uygular. Diş hekimliği tarihi, tıp ahlakı ve adli diş hekimliği konusunda gereken ölçüde bilgi ve hassasiyete sahiptir. | X | |||||
2 | Diş hekimi olarak, ağız, çene, diş ve tüm oral dokuların, hücre, doku, organ ve sistem bazında yapı ve fonksiyonlarını tanımlar. | X | |||||
3 | Hastaların tıbbi durumlarının, semptomlarının, laboratuvar sonuçlarının ve ilaç etkileşimlerinin değerlendirmesini yapar. Çeşitli sistemik hastalıklar ve bunlarla ilişkili ağız ve diş hastalıklarının tedavi yollarını bilir ve bu tip durumlarda alınması gereken önlemleri uygular. | X | |||||
4 | Ağız, çene, diş ve tüm oral dokularda oluşabilen yapı ve fonksiyon değişikliklerini değerlendirir, tanı koyar ve teşhis ve tedavi planlaması yapar. | X | |||||
5 | Çocuk ve yetişkinlerde tüm koruyucu, önleyici işlemleri bilir, klinikte uygulayabilir ve hasta takibi yapabilir. | ||||||
6 | Toplum ağız, diş sağlığı koruyucu ve destekleyici işlemleri bilir ve hazırlanmış program ve projelere katılabilir, uygulayabilir. | ||||||
7 | Tüm ağız, çene, diş ve oral dokuları ilgilendiren hastalıkların, anomalilerin, bozuklukların tedavilerinde disiplin içi ve disiplinler arası tedavi planlamalarında yer alır, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek tedaviler yapar, gerektiğinde alanında uzman sağlık çalışanlarından görüş ve yardım alır. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesi çerçevesinde, diş hekimliği bilgilerini takip eder, mesleki ve akademik alanlarda öğrendiği güncel bilgileri kullanır. | X | |||||
9 | Diş hekimliği alanında teknik ekipmanı, teşhis ve tedaviye özgü olan cihaz ve aletleri ve malzemeleri tanır ve etkili bir şekilde kullanır. | X | |||||
10 | Hasta, hasta yakınları, meslektaşları ile ve bulunduğu ortamda çalışan kişilerle her türlü iletişiminde etik kurallar çerçevesinde güven ve saygıya dayalı nitelikli iletişim kurar. Hasta mahremiyetine, enfeksiyon kontrolüne, radyasyon güvenliği ve tıbbi atık yönetmeliklerine uygun davranır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Biyofiziğin tanımı, çalışma alanları, moleküler biyofiziğin temel kavramlarının öğrenilmesi | ||||||||||
2 | Biyoenerjetik, hücrede biyofiziksel süreçlerin kavranması | ||||||||||
3 | Biyopotansiyel kavramların ve kayıt sistemlerinin öğrenilmesi | ||||||||||
4 | Aksiyon potansiyelinin tanımı ve kayıt sistemlerinin öğrenilmesi | ||||||||||
5 | kısa ara sınav | ||||||||||
6 | Sinaptik iletimin tanımı ve öneminin kavranmas, ıReseptörlerin tanımı, çeşitleri ve biyolojik fonksiyonlarının öğrenilmesi | ||||||||||
7 | Sinaptik iletimin tanımı ve öneminin kavranmas, ıReseptörlerin tanımı, çeşitleri ve biyolojik fonksiyonlarının öğrenilmesi | ||||||||||
8 | EEG, EMG ve EKG'nin temel ilkelerinin kavranması | ||||||||||
9 | EEG, EMG ve EKG'nin temel ilkelerinin kavranması | ||||||||||
10 | Solunum ve Dolaşım sistemi dinamiğini öğrenme | ||||||||||
11 | Solunum ve Dolaşım sistemi dinamiğini öğrenme | ||||||||||
12 | İşitme biyofiziğini öğrenme | ||||||||||
13 | İşitme biyofiziğini öğrenme | ||||||||||
14 | ara sınav | ||||||||||
15 | Tat ve koku biyofiziğini öğrenme | ||||||||||
16 | Görme biyofiziğini öğrenme | ||||||||||
17 | Görme biyofiziğini öğrenme | ||||||||||
18 | İyonize radyasyon ve biyolojik etkilerini öğrenme | ||||||||||
19 | İyonize radyasyon ve biyolojik etkilerini öğrenme | ||||||||||
20 | kısa ara sınav | ||||||||||
21 | Noniyonize radyasyon ve biyolojik etkileri öğrenme | ||||||||||
22 | Noniyonize radyasyon ve biyolojik etkileri öğrenme | ||||||||||
23 | ara sınav | ||||||||||
24 | Görüntüleme tekniklerinin temel prensiplerini kavrama | ||||||||||
25 | Görüntüleme tekniklerinin temel prensiplerini kavrama | ||||||||||
26 | Görüntüleme yöntemlerinin karşılaştırılması | ||||||||||
27 | Biyomekaniğinin temel ilkelerini kavrama | ||||||||||
28 | Biyomekaniğinin temel ilkelerini kavrama |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 35 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
2. Ara Sınav | 35 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 28 | 2 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 28 | 3 | 84 |
Ara Sınav | 2 | 2 | 4 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |