Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Biyokimya | DHF 112 | 1 | 2 + 1 | 3 | 8 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ERDEM ÇOKLUK |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ERDEM ÇOKLUK, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Biyokimya canlı hücrelerde ve organizmalarda var olan değişik molekülleri ve bu moleküllerle ilgili biyokimyasal olayları inceleyen bir bilim dalıdır. Yaşamın olduğu her yerde, biyokimyasal tepkimeler de yer alır. Biyokimya biliminin temel amacı; yaşamla beraber var olan bu kimyasal olayları sistem, organ, hücre ve moleküler düzeyde incelemek ve aydınlatmaktır. Bu derste de, öğrencilerin organizmadaki temel biyokimyasal yapı ve mekanizmalar hakkında bilgi edinmeleri, protein, karbonhidrat ve lipid metabolizmalarının temel özelliklerini kavramaları ve canlı metabolizmasını moleküler düzeyde anlayacak şekilde temel biyokimya bilgisi edinmeleri amaçlanmakatdır. |
Dersin İçeriği | Proteinlerin ve Enzimlerin yapı ve fonksiyonları,Biyoenerjetikler-Karbonhidratların ve lipidlerin metabolizmaları,Protein ve aminoasid metabolizması, Makromoleküllerin yapı ve fonksiyonları, ekstraselüler ve intraselüler ilişkinin biyokimyası Hormonlar, Vitamin ve Mineraller Su |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | hücrenin biyokimyasal yapısını metabolik olaylar, öğrenir | Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, |
2 | Amino asidler, proteinlerin yapı ve metabolizmasını anlar | Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, |
3 | Enzim sınıflaması ve isimlendirmesini yapabilir | Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, |
4 | Karbohidratların yapı ve metabolizmasını öğrenir | Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, |
5 | Vucuttaki lipidlerin yapı metabolizmasını kavrar | Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, |
6 | Bilginin taşınma yollarını ve mekanizmasını kavrar | Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, |
7 | Enzim aktivitelerinin ölçüm yöntemlerini kavrar ve enzim aktivitelerini ölçebilir. | Eğitsel Oyun, | Doğru Yanlış Testleri, |
8 | Deneysel olarak karbohidrat çeşitlerini ayırt edebilir. | Eğitsel Oyun, | Doğru Yanlış Testleri, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Biyokimyaya giriş, metabolik olaylar, hücrenin biyokimyasal yapısı | Sorularla Konu Anlatımlı Tıbbi Biyokimya, Tietz Clinical Biochemistry, İnsan biyokimyası |
2 | Su iyonlaşması-asit/baz ve tampon sistemleri | Sorularla Konu Anlatımlı Tıbbi Biyokimya, Tietz Clinical Biochemistry, İnsan biyokimyası |
3 | Biolojik membranların yapı ve fonksiyonları | Sorularla Konu Anlatımlı Tıbbi Biyokimya, Tietz Clinical Biochemistry, İnsan biyokimyası |
4 | Amino asidler, proteinlerin yapısı | Sorularla Konu Anlatımlı Tıbbi Biyokimya, Tietz Clinical Biochemistry, İnsan biyokimyası |
5 | Enzimler | Sorularla Konu Anlatımlı Tıbbi Biyokimya, Tietz Clinical Biochemistry, İnsan biyokimyası |
6 | Bioenerjetik / Biolojik oksidasyon | Sorularla Konu Anlatımlı Tıbbi Biyokimya, Tietz Clinical Biochemistry, İnsan biyokimyası |
7 | Elektron transport zinciri ve Oksidatif fosforilasyon | Sorularla Konu Anlatımlı Tıbbi Biyokimya, Tietz Clinical Biochemistry, İnsan biyokimyası |
8 | Karbonhidratlara giriş | Sorularla Konu Anlatımlı Tıbbi Biyokimya, Tietz Clinical Biochemistry, İnsan biyokimyası |
9 | Glikoliz ve piruvatın oksidasyonu ve Trikarboksilik asit döngüsü | Sorularla Konu Anlatımlı Tıbbi Biyokimya, Tietz Clinical Biochemistry, İnsan biyokimyası |
10 | Glukoneogenez ve pentoz fosfat yolu ve glikojen metabolizması | Sorularla Konu Anlatımlı Tıbbi Biyokimya, Tietz Clinical Biochemistry, İnsan biyokimyası |
11 | Lipidlere giriş | Sorularla Konu Anlatımlı Tıbbi Biyokimya, Tietz Clinical Biochemistry, İnsan biyokimyası |
12 | Ara Sınav | |
13 | Yağ asitleri sentezi ve oksidasyonu | Sorularla Konu Anlatımlı Tıbbi Biyokimya, Tietz Clinical Biochemistry, İnsan biyokimyası |
14 | Lipid metabolizması I | Sorularla Konu Anlatımlı Tıbbi Biyokimya, Tietz Clinical Biochemistry, İnsan biyokimyası |
15 | Lipid metabolizması II | Sorularla Konu Anlatımlı Tıbbi Biyokimya, Tietz Clinical Biochemistry, İnsan biyokimyası |
16 | Protein Metabolizması I | Sorularla Konu Anlatımlı Tıbbi Biyokimya, Tietz Clinical Biochemistry, İnsan biyokimyası |
17 | Protein Metabolizması II | Sorularla Konu Anlatımlı Tıbbi Biyokimya, Tietz Clinical Biochemistry, İnsan biyokimyası |
18 | Nükleik asit yapı ve fonksiyonları I | Sorularla Konu Anlatımlı Tıbbi Biyokimya, Tietz Clinical Biochemistry, İnsan biyokimyası |
19 | Nükleik asit yapı ve fonksiyonları II | Sorularla Konu Anlatımlı Tıbbi Biyokimya, Tietz Clinical Biochemistry, İnsan biyokimyası |
20 | Protein sentezi ve genetik kod | Sorularla Konu Anlatımlı Tıbbi Biyokimya, Tietz Clinical Biochemistry, İnsan biyokimyası |
21 | Hormonlar ve etki ve sinyal iletimi I | Sorularla Konu Anlatımlı Tıbbi Biyokimya, Tietz Clinical Biochemistry, İnsan biyokimyası |
22 | Hormonlar ve etki ve sinyal iletimi I | Sorularla Konu Anlatımlı Tıbbi Biyokimya, Tietz Clinical Biochemistry, İnsan biyokimyası |
23 | Vitaminler ve koenzimler | Sorularla Konu Anlatımlı Tıbbi Biyokimya, Tietz Clinical Biochemistry, İnsan biyokimyası |
24 | II.Ara sınav | |
25 | Klinik laboratuvara giriş I | Sorularla Konu Anlatımlı Tıbbi Biyokimya, Tietz Clinical Biochemistry, İnsan biyokimyası |
26 | Klinik laboratuvara giriş II | Sorularla Konu Anlatımlı Tıbbi Biyokimya, Tietz Clinical Biochemistry, İnsan biyokimyası |
27 | Tümör belirteçleri | Sorularla Konu Anlatımlı Tıbbi Biyokimya, Tietz Clinical Biochemistry, İnsan biyokimyası |
28 | Klinik biyokimya labotratuvar testlerinin yorumlanması | Sorularla Konu Anlatımlı Tıbbi Biyokimya, Tietz Clinical Biochemistry, İnsan biyokimyası |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1-Lippincott's Illustrated Reviews ;Biochemistry.Champe PC,Harvey RA,Ferrier DR.Nobel Tıp Kitabevleri |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleğin gerektiği, tüm temel tıp bilimleri alanında bilgi ve donanıma sahiptir, klinik ve sosyal bilimlere ait bilgileri edinmiştir ve bunları tüm meslek hayatı boyunca uygular. Diş hekimliği tarihi, tıp ahlakı ve adli diş hekimliği konusunda gereken ölçüde bilgi ve hassasiyete sahiptir. | X | |||||
2 | Diş hekimi olarak, ağız, çene, diş ve tüm oral dokuların, hücre, doku, organ ve sistem bazında yapı ve fonksiyonlarını tanımlar. | X | |||||
3 | Hastaların tıbbi durumlarının, semptomlarının, laboratuvar sonuçlarının ve ilaç etkileşimlerinin değerlendirmesini yapar. Çeşitli sistemik hastalıklar ve bunlarla ilişkili ağız ve diş hastalıklarının tedavi yollarını bilir ve bu tip durumlarda alınması gereken önlemleri uygular. | X | |||||
4 | Ağız, çene, diş ve tüm oral dokularda oluşabilen yapı ve fonksiyon değişikliklerini değerlendirir, tanı koyar ve teşhis ve tedavi planlaması yapar. | X | |||||
5 | Çocuk ve yetişkinlerde tüm koruyucu, önleyici işlemleri bilir, klinikte uygulayabilir ve hasta takibi yapabilir. | X | |||||
6 | Toplum ağız, diş sağlığı koruyucu ve destekleyici işlemleri bilir ve hazırlanmış program ve projelere katılabilir, uygulayabilir. | X | |||||
7 | Tüm ağız, çene, diş ve oral dokuları ilgilendiren hastalıkların, anomalilerin, bozuklukların tedavilerinde disiplin içi ve disiplinler arası tedavi planlamalarında yer alır, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek tedaviler yapar, gerektiğinde alanında uzman sağlık çalışanlarından görüş ve yardım alır. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesi çerçevesinde, diş hekimliği bilgilerini takip eder, mesleki ve akademik alanlarda öğrendiği güncel bilgileri kullanır. | X | |||||
9 | Diş hekimliği alanında teknik ekipmanı, teşhis ve tedaviye özgü olan cihaz ve aletleri ve malzemeleri tanır ve etkili bir şekilde kullanır. | X | |||||
10 | Hasta, hasta yakınları, meslektaşları ile ve bulunduğu ortamda çalışan kişilerle her türlü iletişiminde etik kurallar çerçevesinde güven ve saygıya dayalı nitelikli iletişim kurar. Hasta mahremiyetine, enfeksiyon kontrolüne, radyasyon güvenliği ve tıbbi atık yönetmeliklerine uygun davranır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | hücrenin biyokimyasal yapısını metabolik olaylar, öğrenir | 5 | |||||||||
2 | Amino asidler, proteinlerin yapı ve metabolizmasını anlar | 5 | |||||||||
3 | Enzim sınıflaması ve isimlendirmesini yapabilir | 5 | |||||||||
4 | Karbohidratların yapı ve metabolizmasını öğrenir | 5 | |||||||||
5 | Vucuttaki lipidlerin yapı metabolizmasını kavrar | 5 | |||||||||
6 | Bilginin taşınma yollarını ve mekanizmasını kavrar | 5 | |||||||||
7 | Enzim aktivitelerinin ölçüm yöntemlerini kavrar ve enzim aktivitelerini ölçebilir. | 5 | |||||||||
8 | Deneysel olarak karbohidrat çeşitlerini ayırt edebilir. | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ara Sınav | 30 |
2. Ara Sınav | 30 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 2 | 2 | 4 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 2 | 2 | 4 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 28 | 3 | 84 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 28 | 4 | 112 |
Toplam İş Yükü | 210 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 8,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 8 |