Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tıbbi Biyoloji ve Genetik | DHF 111 | 1 | 2 + 0 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | YOK |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SÜLEYMAN KALELİ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. SÜLEYMAN KALELİ, |
Dersin Yardımcıları | Prof.Dr. SÜLEYMAN KALELİ |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Hücrelerin ortak yapısal organizasyonunu, hücre bölünmeleri ve kontrol sistemlerini, genetik materyalin moleküler düzeydeki yapı, fonksiyon, ifade ve kontrol mekanizmalarını, genetik mataryaldeki anormallikler ve hastalıklarla ilişkilerini ve kanser genetiğini kavramak. |
Dersin İçeriği | Genetik materyalinin yapısı, hücre bölünmesi, kanser oluşum mekanizmaları, kalıtımda Mendel Yasaları, mutasyon çeşitleri, kromozomal anormalilerin kalıtım şekilleri ve genetik hastalıkların tanısında kullanılan yöntemler
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Canlıların temel yapısı | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Canlıların moleküler yapısı | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
3 | Hücre ve fonksiyonları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
4 | Hücre inceleme teknikleri | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Moleküler genetik | Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
6 | Hastalıkların biyolojik temeli | Rol Oynama, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | TIBBI BIYOLOJI VE GENETIĞE GIRIŞ CANLILARIN ORIJINI PROKARYOTIK, ÖKARYOTIK HÜCRELER | yok |
2 | CANLILIKTA MAKRO MOLEKÜLLER, HÜCRE INCELEME TEKNIKLERI | yok |
3 | HÜCRE YAPIŞMASI, HÜCRE ISKELETI VE EKSTRASELLÜLERMATRIKS | yok |
4 | HÜCRE ZARI VE DINAMIĞI | yok |
5 | HÜCRE ORGANEL YAPISI VE FONKSIYONLARI-1 | yok |
6 | HÜCRE ORGANEL YAPISI VE FONKSIYONLARI2- | yok |
7 | HÜCREDE TRANSPORT VE UYARI ILETIMI | yok |
8 | ARASINAV-1 | DERS SUNUMLARI |
9 | HÜCRE DÖNGÜSÜ | yok |
10 | HÜCRE DÖNGÜSÜNÜN KONTROLÜ | yok |
11 | HÜCRELERARASI HABERLEŞME | yok |
12 | KROMATIN VE KROMOZOM YAPISI | yok |
13 | DNA YAPISI VE ÖZELLIKLERI DNA REPLIKASYONU | yok |
14 | RNA YAPISI VE ÖZELLIKLERI, PROTEIN SENTEZI | yok |
15 | PROTEIN TRAFIĞI VE PROTEIN YIKIMI | yok |
16 | PROTEIN TRAFIĞI VE PROTEIN YIKIMI | yok |
17 | GEN EKSPRESYONU VE KONTROLÜ | yok |
18 | KALITIMIN TEMEL PRENSIPLERI | yok |
19 | MENDELIYEN KALITIM | yok |
20 | NON MENDELIYEN KALITIM | yok |
21 | KROMOZOM ANOMALILERININ SINIFLANDIRILMASI VE OLUŞ MEKANIZMALARI | yok |
22 | ARASINAV-2 | DERS SUNUMLARI |
23 | MUTASYONLAR VE POLIMORFIZIM | yok |
24 | REKOMBINANT DNA TEKNIKLERI | yok |
25 | POPULASYON GENETIĞI | yok |
26 | APOPTOZİS | yok |
27 | KÖK HÜCRE VE TIPTA KULLANIMI | yok |
28 | SITOGENETIK | yok |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim üyesinin ppt formatında Ders Notları |
Ders Kaynakları | Tıbbi Genetik, Prof.Dr. Nurettin Başaran, 8. Baskı, Yayın Yılı: 2003, Nobel Tıp Kitapevi, Tıbbi Biyoloji Ders Notları, Prof.Dr. Ayşe Başaran, 7. Baskı, Yayın Yılı: 2009, Pelikan Yayınları YARDIMCI KİTAPLAR:,Moleküler Hücre Biyolojisi, Prof. Dr. Hasan Veysi Güneş, 2. Baskı, Yayın Yılı: 2006, Kaan Kitabevi
|
Hafta | Dokümanlar | Açıklama | Boyut |
---|---|---|---|
1 | 0 MB | ||
4 | 0 MB |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleğin gerektiği, tüm temel tıp bilimleri alanında bilgi ve donanıma sahiptir, klinik ve sosyal bilimlere ait bilgileri edinmiştir ve bunları tüm meslek hayatı boyunca uygular. Diş hekimliği tarihi, tıp ahlakı ve adli diş hekimliği konusunda gereken ölçüde bilgi ve hassasiyete sahiptir. | ||||||
2 | Diş hekimi olarak, ağız, çene, diş ve tüm oral dokuların, hücre, doku, organ ve sistem bazında yapı ve fonksiyonlarını tanımlar. | X | |||||
3 | Hastaların tıbbi durumlarının, semptomlarının, laboratuvar sonuçlarının ve ilaç etkileşimlerinin değerlendirmesini yapar. Çeşitli sistemik hastalıklar ve bunlarla ilişkili ağız ve diş hastalıklarının tedavi yollarını bilir ve bu tip durumlarda alınması gereken önlemleri uygular. | X | |||||
4 | Ağız, çene, diş ve tüm oral dokularda oluşabilen yapı ve fonksiyon değişikliklerini değerlendirir, tanı koyar ve teşhis ve tedavi planlaması yapar. | X | |||||
5 | Çocuk ve yetişkinlerde tüm koruyucu, önleyici işlemleri bilir, klinikte uygulayabilir ve hasta takibi yapabilir. | ||||||
6 | Toplum ağız, diş sağlığı koruyucu ve destekleyici işlemleri bilir ve hazırlanmış program ve projelere katılabilir, uygulayabilir. | X | |||||
7 | Tüm ağız, çene, diş ve oral dokuları ilgilendiren hastalıkların, anomalilerin, bozuklukların tedavilerinde disiplin içi ve disiplinler arası tedavi planlamalarında yer alır, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek tedaviler yapar, gerektiğinde alanında uzman sağlık çalışanlarından görüş ve yardım alır. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesi çerçevesinde, diş hekimliği bilgilerini takip eder, mesleki ve akademik alanlarda öğrendiği güncel bilgileri kullanır. | X | |||||
9 | Diş hekimliği alanında teknik ekipmanı, teşhis ve tedaviye özgü olan cihaz ve aletleri ve malzemeleri tanır ve etkili bir şekilde kullanır. | ||||||
10 | Hasta, hasta yakınları, meslektaşları ile ve bulunduğu ortamda çalışan kişilerle her türlü iletişiminde etik kurallar çerçevesinde güven ve saygıya dayalı nitelikli iletişim kurar. Hasta mahremiyetine, enfeksiyon kontrolüne, radyasyon güvenliği ve tıbbi atık yönetmeliklerine uygun davranır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Canlıların temel yapısı | 5 | 5 | ||||||||
2 | Canlıların moleküler yapısı | 5 | 5 | ||||||||
3 | Hücre ve fonksiyonları | 5 | 5 | 5 | |||||||
4 | Hücre inceleme teknikleri | 5 | 5 | ||||||||
5 | Moleküler genetik | 5 | 5 | 5 | |||||||
6 | Hastalıkların biyolojik temeli | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
Toplam | 50 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 28 | 2 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 5 | 5 | 25 |
Ara Sınav | 2 | 20 | 40 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |