Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tıbbi Biyoloji ve Genetik DHF 111 1 2 + 0 2 6
Ön Koşul Dersleri

YOK

Önerilen Seçmeli Dersler

YOK

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SÜLEYMAN KALELİ
Dersi Verenler Prof.Dr. SÜLEYMAN KALELİ,
Dersin Yardımcıları

Prof.Dr. SÜLEYMAN KALELİ

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Hücrelerin ortak yapısal organizasyonunu, hücre bölünmeleri ve kontrol sistemlerini, genetik materyalin moleküler düzeydeki yapı, fonksiyon, ifade ve kontrol mekanizmalarını, genetik mataryaldeki anormallikler ve hastalıklarla ilişkilerini ve kanser genetiğini kavramak.

Dersin İçeriği

Genetik materyalinin yapısı, hücre bölünmesi, kanser oluşum mekanizmaları, kalıtımda Mendel Yasaları, mutasyon çeşitleri, kromozomal anormalilerin kalıtım şekilleri ve genetik hastalıkların tanısında kullanılan yöntemler

 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Canlıların temel yapısı Anlatım, Soru-Cevap,
2 Canlıların moleküler yapısı Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma,
3 Hücre ve fonksiyonları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma,
4 Hücre inceleme teknikleri Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Moleküler genetik Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma,
6 Hastalıkların biyolojik temeli Rol Oynama, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 TIBBI BIYOLOJI VE GENETIĞE GIRIŞ CANLILARIN ORIJINI PROKARYOTIK, ÖKARYOTIK HÜCRELER yok
2 CANLILIKTA MAKRO MOLEKÜLLER, HÜCRE INCELEME TEKNIKLERI yok
3 HÜCRE YAPIŞMASI, HÜCRE ISKELETI VE EKSTRASELLÜLERMATRIKS yok
4 HÜCRE ZARI VE DINAMIĞI yok
5 HÜCRE ORGANEL YAPISI VE FONKSIYONLARI-1 yok
6 HÜCRE ORGANEL YAPISI VE FONKSIYONLARI2- yok
7 HÜCREDE TRANSPORT VE UYARI ILETIMI yok
8 ARASINAV-1 DERS SUNUMLARI
9 HÜCRE DÖNGÜSÜ yok
10 HÜCRE DÖNGÜSÜNÜN KONTROLÜ yok
11 HÜCRELERARASI HABERLEŞME yok
12 KROMATIN VE KROMOZOM YAPISI yok
13 DNA YAPISI VE ÖZELLIKLERI DNA REPLIKASYONU yok
14 RNA YAPISI VE ÖZELLIKLERI, PROTEIN SENTEZI yok
15 PROTEIN TRAFIĞI VE PROTEIN YIKIMI yok
16 PROTEIN TRAFIĞI VE PROTEIN YIKIMI yok
17 GEN EKSPRESYONU VE KONTROLÜ yok
18 KALITIMIN TEMEL PRENSIPLERI yok
19 MENDELIYEN KALITIM yok
20 NON MENDELIYEN KALITIM yok
21 KROMOZOM ANOMALILERININ SINIFLANDIRILMASI VE OLUŞ MEKANIZMALARI yok
22 ARASINAV-2 DERS SUNUMLARI
23 MUTASYONLAR VE POLIMORFIZIM yok
24 REKOMBINANT DNA TEKNIKLERI yok
25 POPULASYON GENETIĞI yok
26 APOPTOZİS yok
27 KÖK HÜCRE VE TIPTA KULLANIMI yok
28 SITOGENETIK yok
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim üyesinin ppt formatında Ders Notları

Ders Kaynakları

Tıbbi Genetik, Prof.Dr. Nurettin Başaran, 8. Baskı, Yayın Yılı: 2003, Nobel Tıp Kitapevi, Tıbbi Biyoloji Ders Notları, Prof.Dr. Ayşe Başaran, 7. Baskı, Yayın Yılı: 2009, Pelikan Yayınları YARDIMCI KİTAPLAR:,Moleküler Hücre Biyolojisi, Prof. Dr. Hasan Veysi Güneş, 2. Baskı, Yayın Yılı: 2006, Kaan Kitabevi 

 

Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
1 0 MB
4 0 MB
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleğin gerektiği, tüm temel tıp bilimleri alanında bilgi ve donanıma sahiptir, klinik ve sosyal bilimlere ait bilgileri edinmiştir ve bunları tüm meslek hayatı boyunca uygular. Diş hekimliği tarihi, tıp ahlakı ve adli diş hekimliği konusunda gereken ölçüde bilgi ve hassasiyete sahiptir.
2 Diş hekimi olarak, ağız, çene, diş ve tüm oral dokuların, hücre, doku, organ ve sistem bazında yapı ve fonksiyonlarını tanımlar. X
3 Hastaların tıbbi durumlarının, semptomlarının, laboratuvar sonuçlarının ve ilaç etkileşimlerinin değerlendirmesini yapar. Çeşitli sistemik hastalıklar ve bunlarla ilişkili ağız ve diş hastalıklarının tedavi yollarını bilir ve bu tip durumlarda alınması gereken önlemleri uygular. X
4 Ağız, çene, diş ve tüm oral dokularda oluşabilen yapı ve fonksiyon değişikliklerini değerlendirir, tanı koyar ve teşhis ve tedavi planlaması yapar. X
5 Çocuk ve yetişkinlerde tüm koruyucu, önleyici işlemleri bilir, klinikte uygulayabilir ve hasta takibi yapabilir.
6 Toplum ağız, diş sağlığı koruyucu ve destekleyici işlemleri bilir ve hazırlanmış program ve projelere katılabilir, uygulayabilir. X
7 Tüm ağız, çene, diş ve oral dokuları ilgilendiren hastalıkların, anomalilerin, bozuklukların tedavilerinde disiplin içi ve disiplinler arası tedavi planlamalarında yer alır, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek tedaviler yapar, gerektiğinde alanında uzman sağlık çalışanlarından görüş ve yardım alır.
8 Yaşam boyu öğrenme ilkesi çerçevesinde, diş hekimliği bilgilerini takip eder, mesleki ve akademik alanlarda öğrendiği güncel bilgileri kullanır. X
9 Diş hekimliği alanında teknik ekipmanı, teşhis ve tedaviye özgü olan cihaz ve aletleri ve malzemeleri tanır ve etkili bir şekilde kullanır.
10 Hasta, hasta yakınları, meslektaşları ile ve bulunduğu ortamda çalışan kişilerle her türlü iletişiminde etik kurallar çerçevesinde güven ve saygıya dayalı nitelikli iletişim kurar. Hasta mahremiyetine, enfeksiyon kontrolüne, radyasyon güvenliği ve tıbbi atık yönetmeliklerine uygun davranır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Canlıların temel yapısı 5 5
2 Canlıların moleküler yapısı 5 5
3 Hücre ve fonksiyonları 5 5 5
4 Hücre inceleme teknikleri 5 5
5 Moleküler genetik 5 5 5
6 Hastalıkların biyolojik temeli 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
Toplam 50
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 28 2 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 5 5 25
Ara Sınav 2 20 40
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6