Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Öğretmenlik Uygulaması I TRE 435 7 2 + 6 5 10
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ÖZDEMİR
Dersi Verenler Öğr.Gör.Dr. ERDAL ÖZCAN, Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ÖZDEMİR, Prof.Dr. MUSTAFA ALTUN, Prof.Dr. ALPARSLAN OKUR, Dr.Öğr.Üyesi TUĞBA DEMİRTAŞ TOLAMAN, Doç.Dr. NAHİDE İREM AZİZOĞLU, MEB Personeli , Doç.Dr. YAKUP ALAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

İlköğretimde görev alacak Türkçe Öğretmeni Adaylarına alanları ve öğretmenlik formasyonuyla ilgili temel bilgi ve becerilerin kazandırılması... 

Dersin İçeriği

Uygulama okulunda bir gün içinde yapılacak işleri belirleme, bir Günlük Plan hazırlama (planın gerektirdiği ortam, materyal ve ölçme araçlarını hazırlama) hazırladığı plan yada plandaki bazı etkinlikleri uygulama, bir öğrenci için istenmeyen davranışları yönetme planı hazırlama, uygulama ve değerlendirme raporu doldurma, portfolyo hazırlama...

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Uygulama okulunda yapılacak işleri planlar.
2 Bir günlük plan hazırlayabilmek için planın gerektirdiği ortam, materyal ve ölçme araçlarını hazırlar
3 Hazırladığı planı ya da plandaki bazı etkinlikleri öğretmen gözetiminde uygular.
4 Bir öğrenci için istenmeyen davranışları yönetme planı hazırlar.
5 Uygulamalar ile ilgili öz değerlendirme raporu hazırlar
6 Uygulamalar ile ilgili portfolyolar hazırlar..
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Öğretmenlik uygulaması dersinin dönem planının hazırlanması.
2 Öğrenci ve öğretmenleri ilgilendiren kural ve yönetmeliklerin incelenmesi (disiplin kuralları kılık kıyafet yönetmeliği, sınıf geçme ve sınav yönetmeliği vb.)
3 Öğretmenin okuldaki bir gününün incelenmesi. Öğretmenin ders içi ve ders dışı sorumluluklarının (nöbet, hizmet içi eğitim, zümre toplantıları vb.) incelenmesi.
4 Seçilen öğrencilerin okuldaki bir gününün incelenmesi. Öğrencilerin okul içi ve okul dışındaki sorumluluklarının incelenmesi.
5 Türkçe dersi öğretim programının incelenmesi. Türkçe dersine yönelik hazırlanan kitapların incelenmesi.
6 Sınıf içi öğretim teknolojilerinin tespiti ve kullanımı, sınıf kitaplık ve panolarının incelenmesi. Okul kütüphanesi, konferans ve tiyatro salonlarının incelenmesi.
7 Uygulama öğretmeni ile onun verdiği bir ders hakkında görüşme. Dersin işleyişinin ve sınıf kontrolünün gözlemlenmesi.
8 Ders işleme sürecinde kullanılan yöntem ve tekniklerin incelenmesi.
9 Derse yönelik sınav, ölçme aracı (açık uçlu, çoktan seçmeli, kısa cevaplı sorular vb.) hazırlama ve değerlendirme. Öğrenci çalışmalarının değerlendirilmesi.
10 Uygulamaya yönelik ders planı (süreç formu) ve çalışma yaprağı, materyal hazırlama. Derse hazırlık süreci ile ilgili değerlendirme.
11 Ders öncesi hazırlıkların yapılması, sunum hazırlama ve bir Türkçe dersinin tüm aşamalarıyla işlenmesi. İşlenen dersler ile ilgili özdeğerlendirme.
12 Okulda hazırlanan bir kutlama veya anma gününün hazırlıklarını planlama, takip etme ve katılma.
13 Mikro öğretim teknikleri ve sınıf içi uygulamaları.
14 Öğretmenlik uygulaması etkinliklerinin değerlendirilmesi.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

ADAY ÖĞRETMEN KLAVUZU, YÖK/DÜNYA BANKASI, Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi  BİLKENT/ANKARA 1999

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yerini kavrar.(Alan Bilgisi)
2 Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlar ve Osmanlı Türkçesini okuma yazma becerisi kazanır. (Alan Bilgisi)
3 Edebiyat bilgi ve kuramlarına yönelik teorik bilgileri kazanır. (Alan Bilgisi)
4 Göktürk ve Uygur edebiyatları, Eski Türk edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı ve çocuk edebiyatının gelişim aşamalarını kavrar. (Alan Bilgisi)
5 Türk tiyatrosunun gelişimini kavrayarak tiyatro-drama uygulamaları yapar. (Alan Bilgisi)
6 Okuma, dinleme, konuşma, yazma eğitimine yönelik bilgi ve becerilerin düzeye uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
7 Yabancılara, Türk soylulara ve ikidillilere Türkçe öğretimine ilişkin öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
8 Türkçe eğitimine yönelik özel öğretim yöntemleri, dil bilgisi öğretim yöntem ve teknikleri ile Türkçe öğretim programlarını uygun biçimde kullanır ve uygulamaya yönelik etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlar. (Meslek Bilgisi) X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. (Genel Kültür)
11 Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. (Genel Kültür)
12 Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. (Meslek Bilgisi)
13 Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenler. (Genel Kültür)
14 Ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. (Genel Kültür)
15 Türkçe öğretiminde yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir. (Meslek Bilgisi)
16 Özel ihtiyaçlı ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere göre öğretimi planlayabilir ve uygulama yetkinliğine sahip olur. (Meslek Bilgisi)
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16
1 Uygulama okulunda yapılacak işleri planlar. 5 4
2 Bir günlük plan hazırlayabilmek için planın gerektirdiği ortam, materyal ve ölçme araçlarını hazırlar 4
3 Hazırladığı planı ya da plandaki bazı etkinlikleri öğretmen gözetiminde uygular. 5 4
4 Bir öğrenci için istenmeyen davranışları yönetme planı hazırlar. 5 4
5 Uygulamalar ile ilgili öz değerlendirme raporu hazırlar 5 4
6 Uygulamalar ile ilgili portfolyolar hazırlar.. 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 10 15 150
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 25 25
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 247
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 9,88
Dersin AKTS Kredisi 10