Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türkiye'nin Biyolojik Zenginlikleri | FBE 009 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BELGİN UZUN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi BELGİN UZUN, |
Dersin Yardımcıları | Belgin UZUN |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Biyoçeşitliliğin önemini kavratarak, öğrencilerde yeterli düzeyde farkındalık ve duyarlılık kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Ekolojik kavramlar, biyoçeşitliliğin tanımı, çeşitleri ve önemi, Biyoçeşitliliğin korunması ve yerinde ve gurbette koruma alanları, Türkiye'nin florasının zenginliği, endemik bitkileri, endemik bitkiler bakımından zengin cinsler, türler, genetik çeşitlilik, bitki genetik kaynakları yönünden yurdumuzdaki durum, bitki genetik çeşitliliğini azaltan etkenler, Türkiye’ de bitki genetik çeşitliliğini koruma, genetik çeşitliliğin korunması bakımından coğrafi bölgeler, hayvancılıktaki genetik kaynaklar, tür çeşitliliği açısından hayvan faunasının durumu, Türkiye'de biyoçeşitlilik eğitimi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Temel Ekolojik Kavramlar | Anlatım, | |
2 | Biyoçeşitliliğin tanımı ve türleri (Tür çeşitliliği, Genetik çeşitlilik) | Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Ekosistem (habitat) çeşitliliği, Ekosistem işlev (proses) çeşitliliği | Anlatım, | |
4 | Biyolojik Çeşitliliğin Önemi ve Biyoçeşitliliği Etkileyen Faktörler | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
5 | Hayvancılıktaki genetik kaynaklar, tür çeşitliliği açısından hayvan faunasının ülkemizdeki durumu | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Biyolojik çeşitliliğin korunmasının önemi ve gurbette (ex-situ) koruma yöntemleri (akvaryumlar, hayvan bahçeleri, tohum bankaları, botanik bahçeleri vb.) | Anlatım, | |
7 | Biyolojik çeşitliliğin Fen Bilgisi Öğretim Programındaki yeri ve önemi | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Problem Çözme, | |
8 | iyoçeşitlilik ile ilgili sınıf ve okul dışı öğrenme ortamlarında uygulamalı ders veya etkinlikler | Problem Çözme, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Ekolojik Kavramlar | |
2 | Biyoçeşitliliğin tanımı ve türleri (Tür çeşitliliği, Genetik çeşitlilik) | |
3 | Ekosistem (habitat) çeşitliliği, Ekosistem işlev (proses) çeşitliliği | |
4 | Biyolojik Çeşitliliğin Önemi ve Biyoçeşitliliği Etkileyen Faktörler | |
5 | Dünya da kullanılan koruma yöntemleri, Biyolojik çeşitliliğin korunmasının önemi ve yerinde (in-situ) koruma yöntemleri (milli parklar, tabiat parkları, sulak alanlar vb.) | |
6 | Biyolojik çeşitliliğin korunmasının önemi ve gurbette (ex-situ) koruma yöntemleri (akvaryumlar, hayvan bahçeleri, tohum bankaları, botanik bahçeleri vb.) | |
7 | Türkiye'nin coğrafik özellikleri, konumu ve biyolojik zenginliği | |
8 | Ara sınav | |
9 | Bitki genetik kaynakları yönünden ülkemizdeki durum, endemik bitkiler ve bitki genetik çeşitliliğini azaltan etkenler, | |
10 | Hayvancılıktaki genetik kaynaklar, tür çeşitliliği açısından hayvan faunasının ülkemizdeki durumu | |
11 | Biyolojik çeşitliliğin Fen Bilgisi Öğretim Programındaki yeri ve önemi | |
12 | Biyoçeşitlilik ile ilgili sınıf ve okul dışı öğrenme ortamlarında uygulamalı ders veya etkinlikler | |
13 | Biyoçeşitlilik ile ilgili okul dışı öğrenme ortamlarında uygulamalı ders veya teknik gezi | |
14 | Biyolojik zenginlik konusunun kazanımlarına uygun 5E modeline uygun ders planı hazırlama ve sunma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Z. Yüce, A.,Önel “Türkiye’nin Biyolojik Zenginlikleri” Sonçağ Akademi, Ankara (2021) 2. Öğretim üyesine ait ders notları ve sunumları |
Ders Kaynakları | 1. Z. Yüce, A.,Önel “Türkiye’nin Biyolojik Zenginlikleri” Sonçağ Akademi, Ankara (2021) 2. P.H. Davis, (Ed.) Flora of Turkey And The East Aegean Islands, Vol. 1-9, |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Doğa bilimleri ile ilgili ( fizik, kimya, biyoloji, matematik, astronomi, yer bilimi) kavramları bilir, açıklar ve bunlar arasındaki ilişkiyi yorumlar. | X | |||||
2 | Doğa bilimleri ile ilgili olay ve olguların doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur, bunları bilimsel yöntem, teknik ve süreç becerilerini kullanarak inceler ve elde ettiği verileri yorumlar | X | |||||
3 | Doğa bilimlerine ilişkin olay ve olguları anlamak ve anlatabilmek için bireysel ve/veya grup halinde çalışarak deneyler tasarlar, uygular ve elde ettiği sonuçları bilimsel süreç becerilerini kullanarak tartışır | X | |||||
4 | Doğa olaylarını ve günlük yaşamında karşılaştığı olay ve olguları gözlemleyerek problemleri tanımlar, bu problemlerin çözümlerine yönelik proje geliştirir ve bu süreçte yeni ürünler üretir. | X | |||||
5 | Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. | X | |||||
6 | Fen konularının özelliklerine göre farklı öğretim, yöntem ve tekniklerini kullanarak dersi planlar, uygular , değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır. | X | |||||
7 | 21. yüzyıl becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, inovasyon, etkili iletişim, birlikte çalışabilme vb.)bilir, öğretim süreçlerini öğrencilerin bu özelliklerini geliştirecek şekilde planlar ve uygular. | X | |||||
8 | Çevreyle ilgili temel kavramları ve önemini bilir, çevre sorunlarına yönelik farkındalık sahibi olur ve bu sorunların çözümüne ilişkin sorumluluk duygusu, tutum ve değerler geliştirir. | X | |||||
9 | Öğrencilerin ilgili yaş özelliklerini bilir, özel gereksinimi olan öğrencileri fark ederek uygun yaklaşımları sergiler ve tüm öğrencilerle etkili iletişim kurar | ||||||
10 | Öğretim sürecinde zamanı etkili kullanır, sınıfta istenmeyen davranış ve durumlarla baş eder, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanarak dersinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Kültür ve sanata duyarlı, evrensel ve toplumsal değerlere sahip, tarihsel mirasa saygılı olur ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler geliştirir. | X | |||||
12 | Atatürk ilke ve inkılaplarını ve Atatürk’ün eğitim sistemimize katkılarını bilir. | ||||||
13 | Türk milli eğitim sistemini ve tarihsel gelişimini, eğitim bilimleri alanının tüm yönlerini, öğretmenlik mesleği ve mevzuatını bilir. | ||||||
14 | Eğitimi etkileyerek yön veren felsefi, sosyolojik, psikolojik görüşleri ve etik ve ahlaki değerleri bilir. | ||||||
15 | Türkçe'yi kurallarına uygun ve etkili biçimde kullanır, eğitim paydaşlarıyla sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak alandaki gelişmeleri takip eder. | X | |||||
16 | Alanının öğretim programını tüm ögeleriyle açıklar ve ilgili diğer öğretim programlarıyla ilişkilendirir. | X | |||||
17 | Fen öğretiminde öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda uygun öğretim teknolojilerini kullanır, öğretim materyalleri ve ölçme araçları geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
18 | Fen eğitimiyle ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, çözüm yolları geliştirir ve bunları nicel ve nitel verilerle destekleyerek bir araştırma planlar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Temel Ekolojik Kavramlar | 5 | 5 | 4 | 1 | 4 | 4 | 1 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 4 |
2 | Biyoçeşitliliğin tanımı ve türleri (Tür çeşitliliği, Genetik çeşitlilik) | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 |
3 | Ekosistem (habitat) çeşitliliği, Ekosistem işlev (proses) çeşitliliği | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 |
4 | Biyolojik Çeşitliliğin Önemi ve Biyoçeşitliliği Etkileyen Faktörler | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 4 |
5 | Hayvancılıktaki genetik kaynaklar, tür çeşitliliği açısından hayvan faunasının ülkemizdeki durumu | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 4 |
6 | Biyolojik çeşitliliğin korunmasının önemi ve gurbette (ex-situ) koruma yöntemleri (akvaryumlar, hayvan bahçeleri, tohum bankaları, botanik bahçeleri vb.) | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 4 |
7 | Biyolojik çeşitliliğin Fen Bilgisi Öğretim Programındaki yeri ve önemi | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 4 | 4 |
8 | iyoçeşitlilik ile ilgili sınıf ve okul dışı öğrenme ortamlarında uygulamalı ders veya etkinlikler | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 93 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |