Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Astronomi | FBE 305 | 5 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AYSUN ÖZTUNA KAPLAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. AYSUN ÖZTUNA KAPLAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Öğrencilerin astronomi alanına ilgilerini uyandırmak ve astronomi alanında amatör çalışmalar yapmaya yönlendirmek. |
Dersin İçeriği | (YÖK Kur tanımı alınmıştır.) Astronominin anlamı, temel kavramlar, astronomide birimler; astronominin dalları, tarihsel gelişimi; astronomiye farklı medeniyetlerin katkıları, astronomide kullanılan araçlar; Güneş sistemi, geçmişten günümüze güneş sistemi modelleri, dünya, ay ve güneşin hareketleri; Keppler yasaları, zaman-takvim-mevsimler, güneş sistemi elemanları, yıldızlar, bir yıldız olarak güneş, gökyüzü koordinat sistemi, takımyıldızları, galaksiler, samanyolu galaksisi, evren ve evrenin yapısı, evrenin oluşumu ve geçmişten günümüze evren modelleri, uzay teknolojileri ve günlük yaşama yansımaları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Astronomi ile ilgili temel kavramları tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, |
2 | Tarih boyunca ortaya atılan astronomi fikirlerini karşılaştırır. | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, |
3 | Kepler Yasalarına yönelik problemleri çözer. | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, |
4 | Evrenin genel yapısı hakkında bilgi verir. | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Eğitsel Oyun, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
5 | Evrenin oluşumu ve geleceğine dair fikirleri tartışır. | Beyin Fırtınası, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
6 | Günümüz uzay araştırmaları hakkında bilgi verir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Proje, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Astronominin anlamı, temel kavramlar, astronomide birimler | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
2 | Astronominin dalları, tarihsel gelişimi, astronomiye farklı medeniyetlerin katkıları, | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
3 | Astronomide kullanılan araçlar | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
4 | Güneş sistemi, geçmişten günümüze güneş sistemi modelleri, dünya, ay ve güneşin hareketleri | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
5 | Güneş sistemi, geçmişten günümüze güneş sistemi modelleri, dünya, ay ve güneşin hareketleri | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
6 | Kepler Yasaları | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
7 | Kepler Yasaları | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
8 | Zaman-takvim-mevsimler, güneş sistemi elemanları | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
9 | Yıldızlar, bir yıldız olarak güneş, gökyüzü koordinat sistemi, takımyıldızları | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
10 | Galaksiler, samanyolu galaksisi | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
11 | Evren ve evrenin yapısı, evrenin oluşumu ve geçmişten günümüze evren modelleri | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
12 | Evren ve evrenin yapısı, evrenin oluşumu ve geçmişten günümüze evren modelleri | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
13 | Uzay teknolojileri ve günlük yaşama yansımaları | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
14 | Uzay teknolojileri ve günlük yaşama yansımaları | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ ASTRONOMİ VE UZAY BİLİMLERİ BÖLÜMÜ İNTERNET ADRESİ: http://www.istanbul.edu.tr/fen/astronomy/ |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Doğa bilimleri ile ilgili ( fizik, kimya, biyoloji, matematik, astronomi, yer bilimi) kavramları bilir, açıklar ve bunlar arasındaki ilişkiyi yorumlar. | X | |||||
2 | Doğa bilimleri ile ilgili olay ve olguların doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur, bunları bilimsel yöntem, teknik ve süreç becerilerini kullanarak inceler ve elde ettiği verileri yorumlar | X | |||||
3 | Doğa bilimlerine ilişkin olay ve olguları anlamak ve anlatabilmek için bireysel ve/veya grup halinde çalışarak deneyler tasarlar, uygular ve elde ettiği sonuçları bilimsel süreç becerilerini kullanarak tartışır | X | |||||
4 | Doğa olaylarını ve günlük yaşamında karşılaştığı olay ve olguları gözlemleyerek problemleri tanımlar, bu problemlerin çözümlerine yönelik proje geliştirir ve bu süreçte yeni ürünler üretir. | X | |||||
5 | Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. | ||||||
6 | Fen konularının özelliklerine göre farklı öğretim, yöntem ve tekniklerini kullanarak dersi planlar, uygular , değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır. | X | |||||
7 | 21. yüzyıl becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, inovasyon, etkili iletişim, birlikte çalışabilme vb.)bilir, öğretim süreçlerini öğrencilerin bu özelliklerini geliştirecek şekilde planlar ve uygular. | X | |||||
8 | Çevreyle ilgili temel kavramları ve önemini bilir, çevre sorunlarına yönelik farkındalık sahibi olur ve bu sorunların çözümüne ilişkin sorumluluk duygusu, tutum ve değerler geliştirir. | X | |||||
9 | Öğrencilerin ilgili yaş özelliklerini bilir, özel gereksinimi olan öğrencileri fark ederek uygun yaklaşımları sergiler ve tüm öğrencilerle etkili iletişim kurar | ||||||
10 | Öğretim sürecinde zamanı etkili kullanır, sınıfta istenmeyen davranış ve durumlarla baş eder, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanarak dersinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Kültür ve sanata duyarlı, evrensel ve toplumsal değerlere sahip, tarihsel mirasa saygılı olur ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler geliştirir. | X | |||||
12 | Atatürk ilke ve inkılaplarını ve Atatürk’ün eğitim sistemimize katkılarını bilir. | ||||||
13 | Türk milli eğitim sistemini ve tarihsel gelişimini, eğitim bilimleri alanının tüm yönlerini, öğretmenlik mesleği ve mevzuatını bilir. | ||||||
14 | Eğitimi etkileyerek yön veren felsefi, sosyolojik, psikolojik görüşleri ve etik ve ahlaki değerleri bilir. | ||||||
15 | Türkçe'yi kurallarına uygun ve etkili biçimde kullanır, eğitim paydaşlarıyla sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak alandaki gelişmeleri takip eder. | X | |||||
16 | Alanının öğretim programını tüm ögeleriyle açıklar ve ilgili diğer öğretim programlarıyla ilişkilendirir. | X | |||||
17 | Fen öğretiminde öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda uygun öğretim teknolojilerini kullanır, öğretim materyalleri ve ölçme araçları geliştirir, uygular ve değerlendirir. | ||||||
18 | Fen eğitimiyle ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, çözüm yolları geliştirir ve bunları nicel ve nitel verilerle destekleyerek bir araştırma planlar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Astronomi ile ilgili temel kavramları tanımlar. | 5 | 5 | ||||||||||||||||
2 | Tarih boyunca ortaya atılan astronomi fikirlerini karşılaştırır. | 5 | 5 | ||||||||||||||||
3 | Kepler Yasalarına yönelik problemleri çözer. | 5 | 5 | ||||||||||||||||
4 | Evrenin genel yapısı hakkında bilgi verir. | 5 | 5 | ||||||||||||||||
5 | Evrenin oluşumu ve geleceğine dair fikirleri tartışır. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||
6 | Günümüz uzay araştırmaları hakkında bilgi verir. | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 7 | 7 |
Ödev | 2 | 8 | 16 |
Toplam İş Yükü | 76 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |