Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fen Öğretimi I FBE 301 5 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FATİME BALKAN KIYICI
Dersi Verenler Prof.Dr. FATİME BALKAN KIYICI,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Fen dersi ile ilgili öğrenme-öğretme strateji, yöntem ve tekniklerinin temel özelliklerini kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Fen öğretiminin amaçları, fen okuryazarlığı; fen öğretiminde yaygın olarak kullanılan öğrenme kuramları, fen alanında yaygın olarak görülen kavram yanılgıları, öğretim strateji, yöntem, teknikleri, materyaller ve uygulamaları (sunuş yoluyla öğretim stratejisi, buluş yoluyla öğrenme stratejisi, işbirlikli öğrenme, gösteri); laboratuvar teknikleri, laboratuvar güvenliği, basit malzemelerin fen öğretiminde kullanılması, kavram öğretimi ve grafiksel araçların kullanımı (kavram haritası, v-diyagramı, bildiklerim-merak ettiklerim-öğrendiklerim çizelgeleri vb.) analojilerle öğretim tekniği, birleştirici benzetme vb.); fen öğretiminde bilimsel modellerin kullanımı; öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanımını temel alan ders planı hazırlanması ve uygulanması. 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Fen öğretiminin genel amaçları ve fen okuryazarlığı kavramlarını bilir Anlatım, Soru-Cevap,
2 Fen ve teknoloji öğretiminde kullanılan strateji, yöntem ve tekniklerin özelliklerini bilir Anlatım,
3 Kavram öğretimini çeşitli araçlarla geliştirme becerisine sahip olur Anlatım, Tartışma,
4 Fen öğretiminde karşılaşılan kavram yanılgılarını bilir ve giderilmesi için uygun teknikleri uygular Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
5 Fen öğretiminde laboratuvar tekniklerini bilir ve uygular Anlatım, Tartışma,
6 Fen ve teknoloji öğretiminde kullanılan strateji, yöntem ve teknikleri kullanarak ders planı hazırlar ve uygular Tartışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Fen Öğretiminin Amaçları 1,2
2 Fen Okuryazarlığı 1,2
3 Fen Öğretiminde Yaygın Olarak Kullanılan Öğrenme Kuramları 1,2,3,4
4 Öğretim Strateji, Yöntem, Teknikleri 1,4,5
5 Laboratuvar Teknikleri 6
6 Laboratuvar Güvenliği 6
7 Kavram Öğretimi Ve Fen Alanında Yaygın Olarak Görülen Kavram Yanılgıları 1
8 Kavram Öğretimi Ve Fen Alanında Yaygın Olarak Görülen Kavram Yanılgıları 1
9 Materyallaerin Fen Öğretiminde geliştirilmesi ve Kullanılması 5
10 Fen Eğitiminde Analoji 5
11 Fen Öğretiminde Bilimsel Modellerin Kullanımı 1
12 Öğretim Yöntem Ve Tekniklerinin Kullanımını Temel Alan Ders Planı Hazırlanması 1,7,8
13 Öğretim Yöntem Ve Tekniklerinin Kullanımını Temel Alan Ders Planı Uygulanması 1,7,8
14 Öğretim Yöntem Ve Tekniklerinin Kullanımını Temel Alan Ders Planı Uygulanması 1,7,8
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Çepni, S. . (2006). Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi. PegemA Yayıncılık, Ankara.

2. Ayas ve diğerleri (2005). Fen ve Teknoloji Öğretimi. PegemA Yayıncılık, Ankara.

3. Bahar ve diğerleri (2006). Fen ve Teknoloji Öğretimi. PegemA Yayıncılık, Ankara.

4. Demirel, Ö.(2005). Eğitimde Yeni Yönelimler. PegemA Yayıncılık, Ankara..

5. Keleş, Ö. (2014). Uygulamalı Etkinliklerle Fen Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar. PegemA Yayıncılık, Ankara.

6. Taşar, M.F.(2013). Fen ve Teknoloji Laboratuvar Uygulamaları 1-2. PegemA Yayıncılık, Ankara

7. Çepni, S. ve Çil, E. (2015). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (Tanıma, Planlama, Uygulama ve TEOG ile İlişkilendirme) İlkokul ve Ortaokul Öğretmen El Kitabı 6. Baskı. PegemA Yayıncılık, Ankara.

8. MEB (2018).Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Doğa bilimleri ile ilgili ( fizik, kimya, biyoloji, matematik, astronomi, yer bilimi) kavramları bilir, açıklar ve bunlar arasındaki ilişkiyi yorumlar. X
2 Doğa bilimleri ile ilgili olay ve olguların doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur, bunları bilimsel yöntem, teknik ve süreç becerilerini kullanarak inceler ve elde ettiği verileri yorumlar X
3 Doğa bilimlerine ilişkin olay ve olguları anlamak ve anlatabilmek için bireysel ve/veya grup halinde çalışarak deneyler tasarlar, uygular ve elde ettiği sonuçları bilimsel süreç becerilerini kullanarak tartışır X
4 Doğa olaylarını ve günlük yaşamında karşılaştığı olay ve olguları gözlemleyerek problemleri tanımlar, bu problemlerin çözümlerine yönelik proje geliştirir ve bu süreçte yeni ürünler üretir. X
5 Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. X
6 Fen konularının özelliklerine göre farklı öğretim, yöntem ve tekniklerini kullanarak dersi planlar, uygular , değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır. X
7 21. yüzyıl becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, inovasyon, etkili iletişim, birlikte çalışabilme vb.)bilir, öğretim süreçlerini öğrencilerin bu özelliklerini geliştirecek şekilde planlar ve uygular. X
8 Çevreyle ilgili temel kavramları ve önemini bilir, çevre sorunlarına yönelik farkındalık sahibi olur ve bu sorunların çözümüne ilişkin sorumluluk duygusu, tutum ve değerler geliştirir. X
9 Öğrencilerin ilgili yaş özelliklerini bilir, özel gereksinimi olan öğrencileri fark ederek uygun yaklaşımları sergiler ve tüm öğrencilerle etkili iletişim kurar
10 Öğretim sürecinde zamanı etkili kullanır, sınıfta istenmeyen davranış ve durumlarla baş eder, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanarak dersinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. X
11 Kültür ve sanata duyarlı, evrensel ve toplumsal değerlere sahip, tarihsel mirasa saygılı olur ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler geliştirir. X
12 Atatürk ilke ve inkılaplarını ve Atatürk’ün eğitim sistemimize katkılarını bilir.
13 Türk milli eğitim sistemini ve tarihsel gelişimini, eğitim bilimleri alanının tüm yönlerini, öğretmenlik mesleği ve mevzuatını bilir. X
14 Eğitimi etkileyerek yön veren felsefi, sosyolojik, psikolojik görüşleri ve etik ve ahlaki değerleri bilir. X
15 Türkçe'yi kurallarına uygun ve etkili biçimde kullanır, eğitim paydaşlarıyla sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak alandaki gelişmeleri takip eder. X
16 Alanının öğretim programını tüm ögeleriyle açıklar ve ilgili diğer öğretim programlarıyla ilişkilendirir. X
17 Fen öğretiminde öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda uygun öğretim teknolojilerini kullanır, öğretim materyalleri ve ölçme araçları geliştirir, uygular ve değerlendirir. X
18 Fen eğitimiyle ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, çözüm yolları geliştirir ve bunları nicel ve nitel verilerle destekleyerek bir araştırma planlar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18
1 Fen öğretiminin genel amaçları ve fen okuryazarlığı kavramlarını bilir 5 5 5 5 5 5 4 4 3
2 Fen ve teknoloji öğretiminde kullanılan strateji, yöntem ve tekniklerin özelliklerini bilir
3 Kavram öğretimini çeşitli araçlarla geliştirme becerisine sahip olur 5 5 5 5 5
4 Fen öğretiminde karşılaşılan kavram yanılgılarını bilir ve giderilmesi için uygun teknikleri uygular 5 5 5 0 4 4 4 3 4 3 3 3 3 3 3 4
5 Fen öğretiminde laboratuvar tekniklerini bilir ve uygular 3 3 3 3 3 3 3 4 2 3 3 3 3 4 4 5
6 Fen ve teknoloji öğretiminde kullanılan strateji, yöntem ve teknikleri kullanarak ders planı hazırlar ve uygular 5 5 5 3 3 4 4 2 3 3 3 3 3 3 3 5 5 3
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 75
1. Ödev 25
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 2 10 20
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6