Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Biyoloji III | FBE 206 | 4 | 2 + 2 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Biyoloji 1 ve Biyoloji 2 |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ŞENOL BEŞOLUK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Araş.Gör. Beyza Mercan |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Genetik ve biyoteknolojinin tanımı, alanları, önemi, yaşantımıza etkisi ve tarihsel gelişimi ile ilgili bilgi vermek ve farkındalık yaratmak |
Dersin İçeriği | Genetik ve biyoteknolojinin anlamı, alanları, önemi ve tarihsel gelişimi; modern genetik biliminin doğuşu, Mendel yasaları, tam baskınlık, eksik baskınlık, eş baskınlık, çoklu aleller, mendel yasalarından sapmalar; sitoplazmik kalıtım, mutasyonlar, moleküler biyoloji, gen teknolojisi, moleküler genetik, insan genetiği ve genetik hastalıklar, populasyon genetiği, gen mühendisliğinin topluma bilime ve teknolojiye sağladığı olanaklar; biyoteknolojinin temel prensipleri, mikroorganizma metabolizması, bitki-hayvan hücre kültürleri, biyoteknolojide temel işlemler; biyoteknolojik uygulamalar, mikrobiyal biyokütle üretimi (ekmek mayası, tek hücre proteini), primer metabolitlerin üretimi (sitrik asit, fumarik asit, asetik asit, aminoasit, vitamin), mayalanmalar (alkol mayalanması, laktik asit üretimi, bütirik asit, bütanol, aseton), sekonder metabolit üretimi (antibiyotik), enzim üretimi, gen biyoteknolojisi, çevre biyoteknolojisi; evrimsel biyolojinin tarihi; evrimsel biyoloji kavramları; evrimin mekanizmaları: mutasyon, genetik sürüklenme, doğal seçilim; makro evrim mekanizmaları: uyarlanım (adaptasyon), türleşme; canlılığın tarihi: soyağaçları, fosil araştırmaları; dünya'da canlılığın ilk evrimi, canlılığın tarihi, başlıca evrimsel değişimler; evrimsel biyolojinin uygulamaları: genetik ve tıp ve bu konulara yönelik açık ve kapalı uçlu deneyler. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Genetik ve biyoteknolojinin anlamı, alanları, önemi ve tarihsel gelişimini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, | |
2 | Mendel yasaları ile ilgili problemleri çözer | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, | |
3 | Mendel yasalarından sapmaları ve bunların neticelerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, | |
4 | Popülasyon genetiği problemlerini oluşturur ve çözer | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, | |
5 | İnsan genetiğini ve genetik hastalıkları açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Biyoteknolojideki temel işlemleri ve biyoteknolojik uygulamaları açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, | |
7 | Evrimsel biyoloji kavramları ve Dünya’da canlılığın ilk evrimine ilişkin kavramaları ve kuramları açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genetik ve biyoteknolojinin tanımı, Modern Genetik Biliminin Doğuşu | |
2 | Mendel kuralları, çaprazlamalar | |
3 | Mendel kuralları, çaprazlamalar | |
4 | Mendel kurallarına uymayan durumlar ve Çok genli kalıtım | |
5 | Sitoplazmik kalıtım, Doğal seleksiyon, adaptasyon, mutasyonlar | |
6 | Populasyon genetiği | |
7 | Moleküler genetik | |
8 | İnsan genetiği ve genetik hastalıklar | |
9 | Ara sınav | |
10 | Gen Teknolojisi | |
11 | Mikroorganizma genetiği | |
12 | Biyoteknolojide temel işlemler | |
13 | Biyoteknolojik Uygulamalar | |
14 | Çevre biyoteknolojisi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Neil A. Campbell-Jane B. Reece. Biology (Çeviri Ed. Gündüz E., Demirsoy A., Türkan İ) 6. Baskı 2006, Palme Yayıncılık, Ankara. [2] William T. Keeton, James L. Gould ve Carol Grant Gould (Çeviri Ed. Ali Demirsoy ve İsmail Türkkan) Palme Yayıncılık, Ankara. [3] Demirsoy A. Yaşamın Temel Kuralları. Cilt I-II 2. Baskı. Hacettepe Üniversitesi Yayınları A/52. 1985, Ankara [4] Elseth, G., D. & Baumgardner, D., K."Principles of modern Genetics" west publishing company, 1995. [5] Polat, F. "Biyolojide Özel Konular" Pegem Akademi Yayıncılık, 2010,Ankara. [6] Başaran, N. "Tıbbi Genetik" Bilim Teknik Yayınevi, 1986, İstanbul [7] Demirsoy, A. "Kalıtım ve Evrim" Meteksan Yayınları, 1984, Ankara |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Doğa bilimleri ile ilgili ( fizik, kimya, biyoloji, matematik, astronomi, yer bilimi) kavramları bilir, açıklar ve bunlar arasındaki ilişkiyi yorumlar. | X | |||||
2 | Doğa bilimleri ile ilgili olay ve olguların doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur, bunları bilimsel yöntem, teknik ve süreç becerilerini kullanarak inceler ve elde ettiği verileri yorumlar | X | |||||
3 | Doğa bilimlerine ilişkin olay ve olguları anlamak ve anlatabilmek için bireysel ve/veya grup halinde çalışarak deneyler tasarlar, uygular ve elde ettiği sonuçları bilimsel süreç becerilerini kullanarak tartışır | X | |||||
4 | Doğa olaylarını ve günlük yaşamında karşılaştığı olay ve olguları gözlemleyerek problemleri tanımlar, bu problemlerin çözümlerine yönelik proje geliştirir ve bu süreçte yeni ürünler üretir. | X | |||||
5 | Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. | X | |||||
6 | Fen konularının özelliklerine göre farklı öğretim, yöntem ve tekniklerini kullanarak dersi planlar, uygular , değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır. | X | |||||
7 | 21. yüzyıl becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, inovasyon, etkili iletişim, birlikte çalışabilme vb.)bilir, öğretim süreçlerini öğrencilerin bu özelliklerini geliştirecek şekilde planlar ve uygular. | X | |||||
8 | Çevreyle ilgili temel kavramları ve önemini bilir, çevre sorunlarına yönelik farkındalık sahibi olur ve bu sorunların çözümüne ilişkin sorumluluk duygusu, tutum ve değerler geliştirir. | X | |||||
9 | Öğrencilerin ilgili yaş özelliklerini bilir, özel gereksinimi olan öğrencileri fark ederek uygun yaklaşımları sergiler ve tüm öğrencilerle etkili iletişim kurar | ||||||
10 | Öğretim sürecinde zamanı etkili kullanır, sınıfta istenmeyen davranış ve durumlarla baş eder, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanarak dersinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Kültür ve sanata duyarlı, evrensel ve toplumsal değerlere sahip, tarihsel mirasa saygılı olur ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler geliştirir. | ||||||
12 | Atatürk ilke ve inkılaplarını ve Atatürk’ün eğitim sistemimize katkılarını bilir. | ||||||
13 | Türk milli eğitim sistemini ve tarihsel gelişimini, eğitim bilimleri alanının tüm yönlerini, öğretmenlik mesleği ve mevzuatını bilir. | ||||||
14 | Eğitimi etkileyerek yön veren felsefi, sosyolojik, psikolojik görüşleri ve etik ve ahlaki değerleri bilir. | ||||||
15 | Türkçe'yi kurallarına uygun ve etkili biçimde kullanır, eğitim paydaşlarıyla sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak alandaki gelişmeleri takip eder. | X | |||||
16 | Alanının öğretim programını tüm ögeleriyle açıklar ve ilgili diğer öğretim programlarıyla ilişkilendirir. | ||||||
17 | Fen öğretiminde öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda uygun öğretim teknolojilerini kullanır, öğretim materyalleri ve ölçme araçları geliştirir, uygular ve değerlendirir. | ||||||
18 | Fen eğitimiyle ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, çözüm yolları geliştirir ve bunları nicel ve nitel verilerle destekleyerek bir araştırma planlar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Genetik ve biyoteknolojinin anlamı, alanları, önemi ve tarihsel gelişimini açıklar | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||
2 | Mendel yasaları ile ilgili problemleri çözer | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | |||||||||||||
3 | Mendel yasalarından sapmaları ve bunların neticelerini açıklar | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | |||||||||||||
4 | Popülasyon genetiği problemlerini oluşturur ve çözer | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |||||||||||||
5 | İnsan genetiğini ve genetik hastalıkları açıklar | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |||||||||||||
6 | Biyoteknolojideki temel işlemleri ve biyoteknolojik uygulamaları açıklar | 5 | 4 | 3 | 4 | ||||||||||||||
7 | Evrimsel biyoloji kavramları ve Dünya’da canlılığın ilk evrimine ilişkin kavramaları ve kuramları açıklar | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 10 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 20 |
Toplam | 30 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 112 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |