Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Biyoloji I | FBE 106 | 2 | 2 + 2 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BELGİN UZUN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Belgin UZUN |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Canlıların özelliklerini, canlı çeşitliliğini ve canlı sınıflandırmasının temel dayanaklarını açıklamak. Hücre yapısını ve farklı gelişmişlik düzeyindeki hücre yapıların ve organellerin işlevlerini açıklamak. Hücre bölünmesini (mitoz ve mayoz) açıklamak. Bitki biyolojisini genel olarak (anatomisi ve fizyolojisi) incelemek. Omurgasız ve kordalı hayvanların genel özelliklerini incelemek. Hücre ve doku kesiti alıp boyayabilme ve mikroskopta inceleyebilme becerisini kazandırmak, açık ve kapalı uçlu deneyleri tasarlayabilme ve yürütebilme becerisini kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Biyolojinin anlamı, alanları, önemi, tarihsel gelişimi; canlı ve cansız yapılar; canlıların çeşitliliği ve sınıflandırılması (prokaryotlar, ökaryotlar, tür kavramı ve taksonomik yapılar, bitkilerin yapısı ve özellikleri); canlılığın temel birimi (hücre, hücrenin yapısı ve işlevi, zar yapısı ve işlevi); hücre bölünmesi( mitoz, mayoz ve kontrolsüz hücre bölünmesi); dokular (bitkisel dokular, bölünür doku, değişmez doku); bitkisel organlar ve yapıları (vegetatif organlar, generatif organlar, çiçeksiz ve çiçekli bitkilerde üreme, döllenme ve gelişme); hayvan çeşitliliğine genel bakış (omurgasız hayvanlar ve kordalıların genel özellikleri) ve bu konulara yönelik açık ve kapalı uçlu deneyler. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel bilginin doğası, Biyolojinin anlamı, alanları, önemi, tarihsel gelişimi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Biyoloji çalışmalarının tasarlanması, laboratuvar araç gereç ve malzemelerin tanıtımı ve açık ve kapalı uçlu deneyler ve laboratuvarda kullanılan yaklaşımlar hakkında bilgi verme | Anlatım, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, | |
3 | Canlı ve cansız yapılar; canlıların çeşitliliği ve sınıflandırılması (tür kavramı ve taksonomik yapılar) | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Eğitsel Oyun, | |
4 | Hücre ve bölümleri (hücre zarı- sitoplazma ve çekirdek) | Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, |
5 | Canlı alemleri ve genel özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Bitki Biyolojisi (Doku ve organlar, tozlaşma, döllenme, çimlenme) | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel bilginin doğası, Biyolojinin anlamı, alanları, önemi, tarihsel gelişimi | |
2 | Biyoloji çalışmalarının tasarlanması, laboratuvar araç gereç ve malzemelerin tanıtımı ve açık ve kapalı uçlu deneyler ve laboratuvarda kullanılan yaklaşımlar hakkında bilgi verme | |
3 | Canlı ve cansız yapılar; canlıların çeşitliliği ve sınıflandırılması (tür kavramı ve taksonomik yapılar) | |
4 | Prokaryotların ve ökaryotların genel özellikleri ve karşılaştırılması (Laboratuvarda bakteri- protista alemleri ile ilgili deneyler yapma) | |
5 | Canlılığın temel birimi hücre, hücrenin yapısı ve işlevi (Laboratuvarda bitki ve hayvan hücresi incelenme) | |
6 | Hücre zarının yapısı, işlevi, hücre zarında meydana gelen olaylar (Laboratuvarda plazmoliz, deplazmoliz ve turgor ile ilgili deneyler tasarlama) | |
7 | Sitoplazma ve organellerin görevleri (Organeller ile ilgili üç boyutlu modeller tasarlama) | |
8 | Hücre çekirdeği ve Hücre bölünmesii (mitoz, mayoz ve kontrolsüz hücre bölünmesi) (Laboratuvarda mitoz ve mayoz preparatları inceleme) | |
9 | Ara sınav | |
10 | Canlı alemleri ve genel özellikleri (Laboratuvarda makroskobik ve mikroskobik canlılar ile ilgili bilgi verme) | |
11 | Bitki Biyoloji- Bitkisel dokular (Yaprak, kök ve gövdesinden enine kesitler alarak mikroskopta inceleme) | |
12 | Bitki Biyolojisi- Bitkisel organlar ve yapıları (kök, gövde, yaprak, çiçek ve tohum) (Laboratuvarda bu organları morfolojik olarak inceleme) | |
13 | Bitki Biyolojisi-Tozlaşma, Döllenme ve Çimlenme (Laboratuvarda deneyler yapma) | |
14 | Hayvan çeşitliliğine genel bakış (omurgasız hayvanlar ve kordalıların genel özellikleri) ve Laboratuvar kılavuzlarının kontrol edilmesi |
Kaynaklar | ||
---|---|---|
Ders Notu | Öğretim üyesinin hazırladığı ders notları |
|
Ders Kaynakları |
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Doğa bilimleri ile ilgili ( fizik, kimya, biyoloji, matematik, astronomi, yer bilimi) kavramları bilir, açıklar ve bunlar arasındaki ilişkiyi yorumlar. | X | |||||
2 | Doğa bilimleri ile ilgili olay ve olguların doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur, bunları bilimsel yöntem, teknik ve süreç becerilerini kullanarak inceler ve elde ettiği verileri yorumlar | X | |||||
3 | Doğa bilimlerine ilişkin olay ve olguları anlamak ve anlatabilmek için bireysel ve/veya grup halinde çalışarak deneyler tasarlar, uygular ve elde ettiği sonuçları bilimsel süreç becerilerini kullanarak tartışır | X | |||||
4 | Doğa olaylarını ve günlük yaşamında karşılaştığı olay ve olguları gözlemleyerek problemleri tanımlar, bu problemlerin çözümlerine yönelik proje geliştirir ve bu süreçte yeni ürünler üretir. | X | |||||
5 | Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. | X | |||||
6 | Fen konularının özelliklerine göre farklı öğretim, yöntem ve tekniklerini kullanarak dersi planlar, uygular , değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır. | X | |||||
7 | 21. yüzyıl becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, inovasyon, etkili iletişim, birlikte çalışabilme vb.)bilir, öğretim süreçlerini öğrencilerin bu özelliklerini geliştirecek şekilde planlar ve uygular. | X | |||||
8 | Çevreyle ilgili temel kavramları ve önemini bilir, çevre sorunlarına yönelik farkındalık sahibi olur ve bu sorunların çözümüne ilişkin sorumluluk duygusu, tutum ve değerler geliştirir. | X | |||||
9 | Öğrencilerin ilgili yaş özelliklerini bilir, özel gereksinimi olan öğrencileri fark ederek uygun yaklaşımları sergiler ve tüm öğrencilerle etkili iletişim kurar | ||||||
10 | Öğretim sürecinde zamanı etkili kullanır, sınıfta istenmeyen davranış ve durumlarla baş eder, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanarak dersinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Kültür ve sanata duyarlı, evrensel ve toplumsal değerlere sahip, tarihsel mirasa saygılı olur ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler geliştirir. | ||||||
12 | Atatürk ilke ve inkılaplarını ve Atatürk’ün eğitim sistemimize katkılarını bilir. | ||||||
13 | Türk milli eğitim sistemini ve tarihsel gelişimini, eğitim bilimleri alanının tüm yönlerini, öğretmenlik mesleği ve mevzuatını bilir. | ||||||
14 | Eğitimi etkileyerek yön veren felsefi, sosyolojik, psikolojik görüşleri ve etik ve ahlaki değerleri bilir. | ||||||
15 | Türkçe'yi kurallarına uygun ve etkili biçimde kullanır, eğitim paydaşlarıyla sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak alandaki gelişmeleri takip eder. | ||||||
16 | Alanının öğretim programını tüm ögeleriyle açıklar ve ilgili diğer öğretim programlarıyla ilişkilendirir. | X | |||||
17 | Fen öğretiminde öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda uygun öğretim teknolojilerini kullanır, öğretim materyalleri ve ölçme araçları geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
18 | Fen eğitimiyle ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, çözüm yolları geliştirir ve bunları nicel ve nitel verilerle destekleyerek bir araştırma planlar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilimsel bilginin doğası, Biyolojinin anlamı, alanları, önemi, tarihsel gelişimi | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 2 | 2 | |
2 | Biyoloji çalışmalarının tasarlanması, laboratuvar araç gereç ve malzemelerin tanıtımı ve açık ve kapalı uçlu deneyler ve laboratuvarda kullanılan yaklaşımlar hakkında bilgi verme | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 |
3 | Canlı ve cansız yapılar; canlıların çeşitliliği ve sınıflandırılması (tür kavramı ve taksonomik yapılar) | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 4 |
4 | Hücre ve bölümleri (hücre zarı- sitoplazma ve çekirdek) | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 |
5 | Canlı alemleri ve genel özellikleri | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 1 |
6 | Bitki Biyolojisi (Doku ve organlar, tozlaşma, döllenme, çimlenme) | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 5 |
Toplam | 5 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 14 | 2 | 28 |
Final | 1 | 16 | 16 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 104 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |