Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kariyer Bilgi Kaynakları | RPD 036 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÜMİT SAHRANÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Samet Makas |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere işletmelerin ve kurumların vizyonlarını belirleme, bu vizyona ulaşma süreçlerinde kullanılan kariyer bilgi kaynaklarını ve stratejik metotlarını öğrenmelerini sağlamak |
Dersin İçeriği | Kariyer planlama süreci, kariyer danışmanlarının süreçteki sorumlulukları, meslek kararı veren kişilerin bilgi kullanma yöntemleri ve bilginin niteliğini değerlendirmede kullanılabilecek ölçütler, işgücü piyasası, kamuya ve özel sektöre ait temel bilgi kaynakları ve belli başlı meslek sınıflandırma sistemleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kariyer planlama aşamalarını sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Kariyer planlaması ve yönetiminde karşılaşılan sorunları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | İşletmelerin kariyer yönetimine bakış açılarını tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | İş gücü piyasasını takip eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Kariyer planlaması ve yönetiminde karşılaşılan sorunların nedenlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Kariyer planlaması ve yönetiminde karşılaşılan sorunlara çözüm önerileri getirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Kariyer danışmanlığının aşamalrını sıralar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
8 | Danışmanın sorumluluklarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | Kariyer danışmanlığında kullanılan terapotik becerileri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
10 | Mesleki etik ve yasal konuları bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kariyer kavramı | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
2 | Kariyer planlama ve aşamaları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
3 | Kariyer yönetimi ve araçları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
4 | Kariyer planlaması ve yönetiminde karşılaşılan sorunlar | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
5 | İşletmelerin kariyer yönetimine bakış açıları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
6 | İş gücü piyasası | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
7 | Kariyer düzleşmesi | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
8 | Ara sınav | |
9 | Kariyer planlaması ve yönetiminde karşılaşılan sorunların nedenleri | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
10 | Kariyer planlaması ve yönetiminde karşılaşılan sorunlara çözüm önerileri | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
11 | Kariyer Danışmanlığı | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
12 | Kariyer danışmanlarının sorumlulukları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
13 | Kariyer danışmanlığı ilke ve teknikleri | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
14 | Mesleki etik ve yasal konular | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Aytaç, S. (1997). Çalışma yaşamında kariyer yönetimi, planlaması, geliştirilmesi ve sorunları. İstanbul: Epsilon Yayıncılık. Sümer, C. (1999). İnsan kaynakları yönetimi etkinliği olarak örgütsel kariyer planlama ve geliştirme, Türk Psikologlar Derneği. Yalçın, S.(1985). Personel yönetimi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları. Yeşilyaprak, B. (2011). Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı. Ankara: Nobel yayın Dağıtım |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir. | X | |||||
2 | Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar. | X | |||||
3 | Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür | X | |||||
4 | Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir. | X | |||||
5 | Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar. | X | |||||
6 | Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar. | X | |||||
7 | Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür. | X | |||||
8 | Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür. | X | |||||
9 | Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder | X | |||||
10 | Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar. | X | |||||
11 | Aile danışmanlığı kuramlarını bilir. | X | |||||
12 | Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar. | X | |||||
13 | Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. | X | |||||
14 | Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür. | X | |||||
15 | Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar. | X | |||||
16 | Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. | X | |||||
17 | Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. | X | |||||
18 | Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. | X | |||||
19 | Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. | X | |||||
20 | Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. | X | |||||
21 | Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. | X | |||||
22 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. | X | |||||
23 | Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir. | X | |||||
24 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. | X | |||||
25 | Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. | X | |||||
26 | Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. | X | |||||
27 | Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. | X | |||||
28 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. | X | |||||
29 | Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. | X | |||||
30 | Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. | X | |||||
31 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. | X | |||||
32 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder. | X | |||||
33 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. | X | |||||
34 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır. | X | |||||
35 | Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir. | X | |||||
36 | Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder. | X | |||||
37 | Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. | X | |||||
38 | Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. | X | |||||
39 | Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. | X | |||||
40 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir. | X | |||||
41 | Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 | PÇ 32 | PÇ 33 | PÇ 34 | PÇ 35 | PÇ 36 | PÇ 37 | PÇ 38 | PÇ 39 | PÇ 40 | PÇ 41 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kariyer planlama aşamalarını sıralar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Kariyer planlaması ve yönetiminde karşılaşılan sorunları açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | İşletmelerin kariyer yönetimine bakış açılarını tartışır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | İş gücü piyasasını takip eder. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Kariyer planlaması ve yönetiminde karşılaşılan sorunların nedenlerini açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Kariyer planlaması ve yönetiminde karşılaşılan sorunlara çözüm önerileri getirir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Kariyer danışmanlığının aşamalrını sıralar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Danışmanın sorumluluklarını açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9 | Kariyer danışmanlığında kullanılan terapotik becerileri açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10 | Mesleki etik ve yasal konuları bilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 2 | 26 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |