Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mikro Ekonometri | EKO 309 | 5 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SAYIN SAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi SAYIN SAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, mikroekonomik araştırmalarda kullanılacak ekonometrik tekniklerin öğrencilere kazandırılmasıdır. Mikroekonomi alanında yürütülen çalışmalarda hangi veri türlerine hangi ekonometrik teknikler kullanılarak istatistiksel ve ekonometrik olarak anlamlı sonuçlar elde edilebileceğinin öğrencilere gösterilmesidir. Dersin temel konusu, hangi tür verilere hangi tür analiz yöntemleri kullanılarak sonuçlar elde edilebileceği, sonuçların istatistiksel ve ekonometrik olarak anlamlılığının nasıl test edileceğinin ve yorumlanacağının öğrencilere gösterilmesidir. Bu dersin sonucunda öğrenciler sadece ekonometrik teknikleri öğrenmekle kalmayacaklar, aynı zamanda temel ekonomik sorunlar ile ilgili teknik makaleleri ve diğer yayınları da kavrayabilir hale geleceklerdir. |
Dersin İçeriği | Bu derste mikro ekonomik aktörler olan hanehalkı ve firmalara ait ekonomik sorunlar, uygun istatistiksel ve ekonometrik yöntemlerle ele alınacaktır. STATA programının kullanımı, programa veri girişi, tablolar ve grafiklerin nasıl elde edileceği gösterilecektir. Daha sonra STATA programı yardımıyla basit doğrusal regresyon modelleri ve bu modellerde kullanılan tahmin sonrası testler ele alınacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mikro verileri tanımlayabilir ve hangi istatistiksel ve ekonometrik araçlarla analiz yapılabileceğini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Yapılan istatistiksel ve ekonometrik analizler ile elde edilen sonuçları sunabilir, yorumlayabilir ve değerlendirebilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
3 | Farklı tahmin yöntemlerini bir model dahilinde tartışabilir ve sonuçlarını karşılaştırabilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
4 | Mikroekonometrik veri setlerinin STATA programında nasıl kullanıldığını öğrenir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel ekonometrik kavramların hatırlatılması, mikroekonometrinin tanıtılması | |
2 | STATA: Kurulumu, verilerin yüklenmesi ve komutların girilmesi | |
3 | STATA: Verilerin betimleyici analizleri ve sonuçların tablo ve grafik gösterimi | |
4 | Lineer Regresyon Modeli: STATA’da veri tanımlama, betimleme ve tablolama, özet istatistiklerin sunumu | |
5 | Basit regresyon analizi: STATA ile regresyon, hipotez testleri, hata terimlerinin analizi | |
6 | Genelleştirilmiş Regresyon Modeli (GLS) - 1: STATA ile GLS uygulamaları | |
7 | Genelleştirilmiş Regresyon Modeli (GLS) - 2: STATA ile GLS uygulamaları | |
8 | VİZE | |
9 | Lineer Enstrüman Değişkenler modeli - 1: STATA uygulamaları | |
10 | Lineer Enstrüman Değişkenler modeli - 2: STATA uygulamaları | |
11 | Doğrusal Panel veri modelleri - 1: Betimleme ve modellerin tanıtımı | |
12 | Doğrusal Panel veri modelleri - 2: Sabit etkiler (FE) ve Rassal Etkiler (RE) | |
13 | İkili Çıktı Modelleri (Binary Outcome Models) | |
14 | Çoklu Çıktı Modelleri (Multinomial Outcome Models) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Chirstopher F. Baum, 2006, An Introduction to Modern Econometrics Using STATA Lawrence C. Hamilton, 2013, Statistics with STATA Colin Cameron, Pravin Trivedi, 2009, Microeconometrics Using STATA |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir perspektiften ekonomik konularda analitik olarak tutarlı fikirler oluşturma ve savunma becerisine sahip olma. | X | |||||
2 | Mikro ve makro ekonomik sorunlara çözüm bulmak için temel ekonometri ve istatistiksel teorileri kullanma becerisine sahip olmak. | X | |||||
3 | Türkçe'nin yanı sıra yabancı dilde yazılı (ve tercihen sözlü) iletişim becerisine sahip olmak. | X | |||||
4 | Genel ekonometrik teori bilgisi. | X | |||||
5 | Hem kamu hem de özel sektörün ihtiyaç duyduğu yüksek vasıflı personelde olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olmak. | X | |||||
6 | Hem temel bilgisayar (word, excel gibi programlarda) hem de en az bir istatistiksel bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata vb.) kullanabilmek | X | |||||
7 | Matematiksel, ekonomik, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz etme becerisi kazanmak | X | |||||
8 | Sayısal ve istatistiksel araştırma becerisine ve düşünme becerisine sahip, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını tahmin edebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkileri göz önünde bulunduran, analitik düşünce yapısına sahip ve stratejik bir yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
9 | Sözlü ve yazılı iletişimde bu nitelikleri kullanabilmek için kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer gibi yabancı dil bilgisine sahip olmak | X | |||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olmak | X | |||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olmak | X | |||||
12 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünme becerisine sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mikro verileri tanımlayabilir ve hangi istatistiksel ve ekonometrik araçlarla analiz yapılabileceğini öğrenir. | 5 | 5 | ||||||||||
2 | Yapılan istatistiksel ve ekonometrik analizler ile elde edilen sonuçları sunabilir, yorumlayabilir ve değerlendirebilir. | 5 | 5 | ||||||||||
3 | Farklı tahmin yöntemlerini bir model dahilinde tartışabilir ve sonuçlarını karşılaştırabilir. | 5 | 5 | ||||||||||
4 | Mikroekonometrik veri setlerinin STATA programında nasıl kullanıldığını öğrenir. | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Kısa Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 2 | 12 | 24 |
Final | 1 | 29 | 29 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |