Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Gk Seç I (İlköğr. Bilim Öğretiminde Yeni Yaklaşım) FBE 441 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. CANAN LAÇİN ŞİMŞEK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İlköğretim bilim öğretimine getirilen yeni yaklaşımları tanıtmak, yeni yaklaşımlara temel oluşturan kuramsal bilgileri ve sınıfta uygulamalarını örneklerle vermek.

Dersin İçeriği

İlköğretim Bilim Öğretimi, Bilimsel Süreç Becerileri, Öğrenme kuramları, Yeni yaklaşımlar ve sınıfta uygulanışları.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Fen ve teknoloji okuryazarlığını tanımlar. Anlatım,
2 Bilimsel süreç becerilerini açıklar Anlatım,
3 Fen ve teknoloji öğretiminde kullanılabilecek uygun öğretim yöntemlerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap,
4 Fen bilimleri öğretim programından bir kazanım seçerek, bir öğretim yöntemine göre etkinlik tasarlar Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma,
5 Yeni yöntem ve tekniklerin avantajlarını tartışır Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma,
6 Yeni yöntem ve tekniklerin dezavantajlarını tartışır. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Kısa Cevaplı Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İlköğretimde bilim öğretimi [1] sayfa 8-15
2 Öğrenme nasıl geçekleşir? [1] sayfa 16-29
3 Bilimsel süreç becerileri [1] sayfa 29-37
4 İlköğretim bilim öğretiminde yeni yaklaşımlar [1] sayfa 37-43
5 Ölçme değerlendirmede yeni yaklaşımlar [1] sayfa 43-58
6 Araştırma yoluyla öğrenme [1] sayfa 63-76
7 Öğrenme döngüsü [1] sayfa 76-111
8 Probleme dayalı öğrenme [1] sayfa 112-122
9 Projeye dayalı öğrenme
10 Olaya dayalı öğrenme [1] sayfa123–128
11 Argümantasyon [1] sayfa129–141
12 STEM (FETEM) [1] sayfa 142-159
13 Sorgulayıcı öğrenme
14 Sosyobilimsel konular [2] 277-294
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] Kılıç, B. Gülşen, “İlköğretim Bilim Öğretimi”, Morpa, 2006, İstanbul.
[2] Demirel Özcan, “Eğitimde Yeni Yönelimler”, PegemA, 2007, Ankara.

3. Bahar, Mehmet. "Fen ve Teknoloji Öğretimi", PegemA, 2009, Ankara

4. Çepni, Salih. "Fen ve Teknoloji Öğretimi", PegemA, 2008, Ankara.

5. Arslan, S., Kılıç, H. E., Kılıç, D. Bilimsel Süreç Becerileri, PegemA,  2016, Ankara.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji, Fizik, Kimya ve Matematik alanlarıyla ilgili kavramlar arasındaki ilişkiyi kavrar X
2 Fen ve teknolojiyle ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur. X
3 Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak inceler, verileri yorumlar. X
4 Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. X
5 Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile bir dersi planlar, yürütür ve değerlendirir. X
6 Fen öğretimindeki konuların özelliklerine göre öğretim programındaki kazanımları temele alarak uygun öğretim yöntemlerini seçer ve uygular. X
7 Fen öğretiminde işlenecek konulara ve öğrencilerin ihtiyaçlarına göre öğretim materyalleri tasarlar ve geliştirir. X
8 Öğrenci kazanımlarını, farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. X
9 Öğrencilerin gelişim düzeylerine bağlı olarak fen ve teknolojiye ilişkin öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında bilgi sahibi olur. X
10 Öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda farklı öğretim yöntemlerini seçer ve uygular X
11 Fen eğitimi ile ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, projeler yapar, çözüm yolları geliştirir ve bunları nitel, nicel verilerle destekler. X
12 Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır, bu alandaki gelişimleri takip eder; meslektaşları ile iletişim becerilerini geliştirir. X
13 Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştir.ir X
14 Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır. X
15 Öğretmenin rehberlik görevlerini bilir ve öğrenci tanıma yollarını kavrar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Fen ve teknoloji okuryazarlığını tanımlar. 4 3 4
2 Bilimsel süreç becerilerini açıklar 4 4
3 Fen ve teknoloji öğretiminde kullanılabilecek uygun öğretim yöntemlerini tanır. 5 4 5 5 4
4 Fen bilimleri öğretim programından bir kazanım seçerek, bir öğretim yöntemine göre etkinlik tasarlar 5 5 5 5 4
5 Yeni yöntem ve tekniklerin avantajlarını tartışır 5 5 5
6 Yeni yöntem ve tekniklerin dezavantajlarını tartışır. 5 5 5 5 5 5 5 5 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Ödev 30
2. Kısa Sınav 20
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 1 3 3
Final 1 8 8
Ödev 1 8 8
Toplam İş Yükü 121
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,84
Dersin AKTS Kredisi 5