Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Gk Seç II (Özel Eğitim) | FBE 432 | 8 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | İlgili ders için ön koşul bir ders belirlenmemiştir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi UĞUR YASSIBAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amaçları: * Özel gereksinimli çocuklar ve onların genel özellikleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmak. * Özel gereksinimli olma nedenleri, teşhis ve eğitimleri hakkında bilgi kazandırmak. * Kaynaştırma hakkında bilgi kazandırmak. * Ailelerle birlikte çalışma hususunda bilgi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Özel gereksinimi olan çocuklar ve özel eğitim, gelişimsel yetersizlikler, zihinsel yetersizlik ve otizm spektrum bozukluğu, öğrenme güçlükleri, işitme yetersizlikleri, dil ve konuşma bozuklukları, duygu ve davranış bozuklukları, görme yetersizlikleri, bedensel yetersizlikler, üstün zeka veya yetenek, kaynaştırma, erken eğitim, aile eğitimi, Dünyada ve Türkiyede bazı özel eğitim uygulamaları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Özel eğitim teriminin tanımını ve kapsadığı alanı açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Ülkemizdeki özel eğitim uygulamalarının dünü ve bugün hakkında bilgi verir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Zihinsel yetersizlik ve öğrenme güçlüğü kategorilerinin genel özellikleri hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Otizm Spektrum Bozukluğunun genel özellikleri hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu ve duygu ve davranış bozukluğu kategorilerinin genel özellikleri hakkında bilgi verir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
6 | Üstün zeka ve üstün yetenek kategorilerinin genel özelliklerini kategorilerinin genel özellikleri hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | işitme engeli ve görme engeli kategorilerinin genel özellikleri hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | İleri derecede ve çoklu yetersizlik ve bedensel yetersizlik kategorilerinin genel özellikleri hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Özel eğitim ve özel eğitime gereksinim duyan bireyler | Kaynakların ilgili bölümleri |
2 | Özel eğitimin tarihçesi | Kaynakların ilgili bölümleri |
3 | Kaynaştırma ve ayrıştırmaya dayalı özel eğitim uygulamaları | Kaynakların ilgili bölümleri |
4 | Özel eğitimde ölçme ve değerlendirme | Kaynakların ilgili bölümleri |
5 | Bireyselleştirilmiş eğitim planları ve öğretimin bireyselleştirilmesi | Kaynakların ilgili bölümleri |
6 | Erken özel eğitim uygulamaları | Kaynakların ilgili bölümleri |
7 | Özel eğitimde aile eğitimi | Kaynakların ilgili bölümleri |
8 | Ara sınav | |
9 | Zihinsel yetersizliği olan bireyler ve eğitimleri | Kaynakların ilgili bölümleri |
10 | Otizm spektrum bozukluğu olan bireyler ve eğitimleri | Kaynakların ilgili bölümleri |
11 | Öğrenme güçlüğü olan bireyler ve eğitimleri | Kaynakların ilgili bölümleri |
12 | İşitme ve görme engelli bireyler ve eğitimleri | Kaynakların ilgili bölümleri |
13 | İleri derecede ve çoklu yetersizliği olan bireyler ve eğitimleri | Kaynakların ilgili bölümleri |
14 | Final sınavı | Kaynakların ilgili bölümleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | * Diken, İ. H. (Edt.). (2008). Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim (Students with Special Needs and Special Education). Ankara: Pegem Akademi. |
Ders Kaynakları | Turnbull, A. P., Turnbull, H. R., & Wehmeyer, M. L. (2010). Exceptional lives: Special education in today's schools. Upper Saddle River, N.J: Merrill. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyoloji, Fizik, Kimya ve Matematik alanlarıyla ilgili kavramlar arasındaki ilişkiyi kavrar | ||||||
2 | Fen ve teknolojiyle ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||
3 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak inceler, verileri yorumlar. | X | |||||
4 | Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. | X | |||||
5 | Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile bir dersi planlar, yürütür ve değerlendirir. | X | |||||
6 | Fen öğretimindeki konuların özelliklerine göre öğretim programındaki kazanımları temele alarak uygun öğretim yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
7 | Fen öğretiminde işlenecek konulara ve öğrencilerin ihtiyaçlarına göre öğretim materyalleri tasarlar ve geliştirir. | X | |||||
8 | Öğrenci kazanımlarını, farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | X | |||||
9 | Öğrencilerin gelişim düzeylerine bağlı olarak fen ve teknolojiye ilişkin öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında bilgi sahibi olur. | X | |||||
10 | Öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda farklı öğretim yöntemlerini seçer ve uygular | X | |||||
11 | Fen eğitimi ile ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, projeler yapar, çözüm yolları geliştirir ve bunları nitel, nicel verilerle destekler. | X | |||||
12 | Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır, bu alandaki gelişimleri takip eder; meslektaşları ile iletişim becerilerini geliştirir. | X | |||||
13 | Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştir.ir | X | |||||
14 | Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır. | X | |||||
15 | Öğretmenin rehberlik görevlerini bilir ve öğrenci tanıma yollarını kavrar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Özel eğitim teriminin tanımını ve kapsadığı alanı açıklar. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
2 | Ülkemizdeki özel eğitim uygulamalarının dünü ve bugün hakkında bilgi verir | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
3 | Zihinsel yetersizlik ve öğrenme güçlüğü kategorilerinin genel özellikleri hakkında bilgi verir. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
4 | Otizm Spektrum Bozukluğunun genel özellikleri hakkında bilgi verir. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
5 | Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu ve duygu ve davranış bozukluğu kategorilerinin genel özellikleri hakkında bilgi verir. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
6 | Üstün zeka ve üstün yetenek kategorilerinin genel özelliklerini kategorilerinin genel özellikleri hakkında bilgi verir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
7 | işitme engeli ve görme engeli kategorilerinin genel özellikleri hakkında bilgi verir. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
8 | İleri derecede ve çoklu yetersizlik ve bedensel yetersizlik kategorilerinin genel özellikleri hakkında bilgi verir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 30 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 115 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |