Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
A Seç II (Çevre Kimyası) | FBE 438 | 8 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ELİF ATABEK YİĞİT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çevre proseslerinin kimyası ve çevre örneklerinin kimyasal analizinin gerek çevre problemlerinin anlaşılmasında gerekse çevre kirliliğinin kontrolü ve temizlenmesi konusunda detaylı bilgilerin verilmesi ve öğrencilere, çevre kimyasının temel prensip ve deneysel yöntemlerinin öğretilmesi. |
Dersin İçeriği | Atıkların genel özellikleri ve sınıflandırılması/ Atık kaynakları ve sanayi ve doğal atıklar/Atıkların çevreye etkisi ve Kimyasal dengeler/Su, toprak ve hava kirliliğin mekanizması ve kimyasal reaksiyonlar/ Kirlilik ölçüm metodları/ Kirlilik kaynağından örnek alma ve saklama koşulları / Hesaplamalar ve uygulamalar /Fiziksel arıtma metodları ve reaksiyon mekanizmaları/ Kimyasal arıtma metodları ve reaksiyon mekanizmaları/ Biyolojik arıtma metodları ve reaksiyon mekanizmaları/ Çeşitli atıksu uygulamaları / Atıksu arıtma sistemleri/ Karşılaşılan problemler |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kirlilik ve kirlilik parametrelerini açıklar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
2 | Çevre kirleticilerinin küresel etkilerini yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Çevre standartlarını yorumlar. | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
4 | Çevre kirleticilerini tanımlar ve kategorize eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, | |
5 | Çevre kirleticilerinin kimyasal mekanizmasını formüle eder. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Kirlenmeye engel olabilmek için geri kazanımı değerlendirir. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Gözlem, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çevre bilimine giriş, Çevre ile ilgili temel kavramlar, Çevre sorunlarına genel bakış | [1], [4] |
2 | Hava kirliliği: Hava kirleticileri (azot oksitler, hidrokarbonlar, halokarbonlar, karbon monoksit, kükürt oksitler, partiküller) | [1] |
3 | Hava Kirliliğinin ölçülmesi: Partikül tayini, duman ölçülmesi, gazların ölçülmesi | [5] |
4 | Hava Kirliliğinin küresel etkileri: Ozon tabakası sorunu, küresel ısınma | [1], [2] |
5 | Su kirliliği: Su kirleticileri (organik kökenli, mikroorganizmalar, salgın hastalık yapanlar, vb.) | [3] |
6 | Su kirliliğinin ölçülmesi: BOİ, KOİ, TOK, bulanıklık vb.tayinleri | [1], [5] |
7 | Ara sınav | |
8 | İçme suları standartları | [5] |
9 | Atık sular ve arıtılmaları (fiziksel, kimyasal, ileri arıtma) | [1] |
10 | Toprak kirliliği: Toprak kirleticileri (katı atıklar, arıtma tesisi çamurları, tarım koruma ilaçları vb.) | [3] |
11 | Radyoaktif kirlenme:Nükleer reaktörler ve atıklar | [3] |
12 | Metalik kirleticiler ve çevre (civa, kurşun kirlenmesi) | [5] |
13 | Petrol ve çevre | [5] |
14 | Geri kazanım | [3] |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Sevinç, V. (editör), “Genel Çevre Bilimi”, Maya Akademi, İstanbul, 2009. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyoloji, Fizik, Kimya ve Matematik alanlarıyla ilgili kavramlar arasındaki ilişkiyi kavrar | X | |||||
2 | Fen ve teknolojiyle ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak inceler, verileri yorumlar. | X | |||||
4 | Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. | X | |||||
5 | Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile bir dersi planlar, yürütür ve değerlendirir. | X | |||||
6 | Fen öğretimindeki konuların özelliklerine göre öğretim programındaki kazanımları temele alarak uygun öğretim yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
7 | Fen öğretiminde işlenecek konulara ve öğrencilerin ihtiyaçlarına göre öğretim materyalleri tasarlar ve geliştirir. | X | |||||
8 | Öğrenci kazanımlarını, farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | ||||||
9 | Öğrencilerin gelişim düzeylerine bağlı olarak fen ve teknolojiye ilişkin öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||
10 | Öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda farklı öğretim yöntemlerini seçer ve uygular | ||||||
11 | Fen eğitimi ile ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, projeler yapar, çözüm yolları geliştirir ve bunları nitel, nicel verilerle destekler. | X | |||||
12 | Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır, bu alandaki gelişimleri takip eder; meslektaşları ile iletişim becerilerini geliştirir. | X | |||||
13 | Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştir.ir | X | |||||
14 | Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır. | X | |||||
15 | Öğretmenin rehberlik görevlerini bilir ve öğrenci tanıma yollarını kavrar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kirlilik ve kirlilik parametrelerini açıklar. | |||||||||||||||
2 | Çevre kirleticilerinin küresel etkilerini yorumlar. | |||||||||||||||
3 | Çevre standartlarını yorumlar. | |||||||||||||||
4 | Çevre kirleticilerini tanımlar ve kategorize eder. | |||||||||||||||
5 | Çevre kirleticilerinin kimyasal mekanizmasını formüle eder. | |||||||||||||||
6 | Kirlenmeye engel olabilmek için geri kazanımı değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 13 | 13 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |