Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilimsel Araştırma Yöntemleri | FBE 308 | 6 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İSMAİL ÖNDER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Araştırma sürecini incelemek, temel bilimsel araştırma yöntemlerini gözden geçirmek ve belirli bir konu hakkında araştırma yapabilmek için gereken literatür bulma, veri toplama, verileri değerlendirme ve rapor yazma tekniklerini konusunda kavrama ve uygulama düzeyinde bilgi ve beceri kazandırmak. |
Dersin İçeriği | (YÖK Kur tanımı alınmıştır.) |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel yaklaşımın niteliklerini açıklar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
2 | Nitel ve nicel araştırma yöntemlerini ve arasındaki farkı açıklar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
3 | Araştırma ve araştırma önerilerinin bilimsel etiğe uygunluğunu değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
4 | Araştırma problemini tanımlar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
5 | Uygun araştırma yöntemi ve desenini seçer. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
6 | Literatür taramasının önemini açıklar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
7 | Kütüphane kaynak ve servislerini kullanır. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
8 | Internet’i kullanarak literatür taraması yapabilir. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, |
9 | Araştırma konusuna uygun amaç, önem, varsayım, sınırlılık ve tanımları yazmanın önemini ifade eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
10 | Araştırma amacına uygun veri toplama aracını belirler. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
11 | Araştırma sonucuna uygun çözüm önerileri geliştirir. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
12 | Araştırma konusuna ait çözüm önerilerini analiz eder. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
13 | Araştırma verileri üzerinde istatistiksel işlemler uygular ve sonuçları analiz eder. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
14 | Araştırma sonucuna göre öneriler geliştirir ve araştırma sonuçlarını bilimsel kurallara uygun olarak rapor eder. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
15 | Araştırma raporunun kuvvetli ve zayıf yönlerini değerlendirir. Araştırma raporunun yazımında dikkat edilmesi gereken kuralları sıralar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim ve Temel Kavramlar | |
2 | Araştırma Türleri ve Arasındaki Farklar | [1] ilgili ünite okunacak |
3 | Araştırma Problemi | |
4 | Değişken ve Hipotezler | ÖDEV 1: Bir araştırma problemi cümlesi yazılacak |
5 | Bilimsel Etik ve Araştırma | ÖDEV 2: Daha önce yazılan araştırma problemine ilişkin hipotezler yazılacak |
6 | Literatür Taraması | [1] ilgili ünite okunacak |
7 | Örneklem Seçimi | ÖDEV 3: Öğrencilerin, seçtikleri araştırma problemi ile ilgili literatür taraması yapmaları. |
8 | Veri Toplama Araçları | ÖDEV 4: Seçilen araştırma problemi ile ilgili örneklemin belirlenmesi |
9 | Ara Sınav | |
10 | Geçerlilik, Güvenirlilik ve iç geçerlilik | [1] ilgili ünite okunacak |
11 | Veri Analizi | [1] ilgili ünite okunacak |
12 | Tanımsal (Betimsel) İstatistik ve Çıkarımsal (Yorumsal) İstatistik | ÖDEV 5: Bir makalenin veri analiz kısmının incelenmesi |
13 | Deneysel Desenler ve Nitel Analiz | ÖDEV 6: Araştırma problemine uygun deneysel desenin belirlenmesi |
14 | Rapor Yazma Teknikleri | ÖDEV 7: SSCI indeksinde taranan bir makalenin incelenmesi ve bir sayfalık ödevle ilgili kişisel görüşün yazılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | - |
Ders Kaynakları | [1] Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E.,Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2008).Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Yayıncılık, Ankara. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyoloji, Fizik, Kimya ve Matematik alanlarıyla ilgili kavramlar arasındaki ilişkiyi kavrar | ||||||
2 | Fen ve teknolojiyle ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak inceler, verileri yorumlar. | X | |||||
4 | Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. | X | |||||
5 | Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile bir dersi planlar, yürütür ve değerlendirir. | X | |||||
6 | Fen öğretimindeki konuların özelliklerine göre öğretim programındaki kazanımları temele alarak uygun öğretim yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
7 | Fen öğretiminde işlenecek konulara ve öğrencilerin ihtiyaçlarına göre öğretim materyalleri tasarlar ve geliştirir. | X | |||||
8 | Öğrenci kazanımlarını, farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | X | |||||
9 | Öğrencilerin gelişim düzeylerine bağlı olarak fen ve teknolojiye ilişkin öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında bilgi sahibi olur. | X | |||||
10 | Öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda farklı öğretim yöntemlerini seçer ve uygular | X | |||||
11 | Fen eğitimi ile ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, projeler yapar, çözüm yolları geliştirir ve bunları nitel, nicel verilerle destekler. | X | |||||
12 | Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır, bu alandaki gelişimleri takip eder; meslektaşları ile iletişim becerilerini geliştirir. | X | |||||
13 | Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştir.ir | X | |||||
14 | Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır. | X | |||||
15 | Öğretmenin rehberlik görevlerini bilir ve öğrenci tanıma yollarını kavrar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilimsel yaklaşımın niteliklerini açıklar. | |||||||||||||||
2 | Nitel ve nicel araştırma yöntemlerini ve arasındaki farkı açıklar. | |||||||||||||||
3 | Araştırma ve araştırma önerilerinin bilimsel etiğe uygunluğunu değerlendirir. | |||||||||||||||
4 | Araştırma problemini tanımlar. | |||||||||||||||
5 | Uygun araştırma yöntemi ve desenini seçer. | |||||||||||||||
6 | Literatür taramasının önemini açıklar. | |||||||||||||||
7 | Kütüphane kaynak ve servislerini kullanır. | |||||||||||||||
8 | Internet’i kullanarak literatür taraması yapabilir. | |||||||||||||||
9 | Araştırma konusuna uygun amaç, önem, varsayım, sınırlılık ve tanımları yazmanın önemini ifade eder. | |||||||||||||||
10 | Araştırma amacına uygun veri toplama aracını belirler. | |||||||||||||||
11 | Araştırma sonucuna uygun çözüm önerileri geliştirir. | |||||||||||||||
12 | Araştırma konusuna ait çözüm önerilerini analiz eder. | |||||||||||||||
13 | Araştırma verileri üzerinde istatistiksel işlemler uygular ve sonuçları analiz eder. | |||||||||||||||
14 | Araştırma sonucuna göre öneriler geliştirir ve araştırma sonuçlarını bilimsel kurallara uygun olarak rapor eder. | |||||||||||||||
15 | Araştırma raporunun kuvvetli ve zayıf yönlerini değerlendirir. Araştırma raporunun yazımında dikkat edilmesi gereken kuralları sıralar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |