Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilimsel Araştırma Yöntemleri FBE 308 6 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. İSMAİL ÖNDER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Araştırma sürecini incelemek, temel bilimsel araştırma yöntemlerini gözden geçirmek ve belirli bir konu hakkında araştırma yapabilmek için gereken literatür bulma, veri toplama, verileri değerlendirme ve rapor yazma tekniklerini konusunda kavrama ve uygulama düzeyinde bilgi ve beceri kazandırmak.

Dersin İçeriği

(YÖK Kur tanımı alınmıştır.)
Bilim ve temel kavramlar (olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi v.b.), bilim tarihine ilişkin temel bilgiler, bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler, problem, araştırma modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri (nicel ve nitel veri toplama teknikleri), verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilimsel yaklaşımın niteliklerini açıklar. Beyin Fırtınası, Anlatım, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
2 Nitel ve nicel araştırma yöntemlerini ve arasındaki farkı açıklar. Beyin Fırtınası, Anlatım, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
3 Araştırma ve araştırma önerilerinin bilimsel etiğe uygunluğunu değerlendirir. Beyin Fırtınası, Anlatım, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
4 Araştırma problemini tanımlar. Beyin Fırtınası, Anlatım, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
5 Uygun araştırma yöntemi ve desenini seçer. Beyin Fırtınası, Anlatım, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
6 Literatür taramasının önemini açıklar. Beyin Fırtınası, Anlatım, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
7 Kütüphane kaynak ve servislerini kullanır. Beyin Fırtınası, Anlatım, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
8 Internet’i kullanarak literatür taraması yapabilir. Beyin Fırtınası, Anlatım, Kısa Cevaplı Testler,
9 Araştırma konusuna uygun amaç, önem, varsayım, sınırlılık ve tanımları yazmanın önemini ifade eder. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
10 Araştırma amacına uygun veri toplama aracını belirler. Beyin Fırtınası, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
11 Araştırma sonucuna uygun çözüm önerileri geliştirir. Beyin Fırtınası, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
12 Araştırma konusuna ait çözüm önerilerini analiz eder. Beyin Fırtınası, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
13 Araştırma verileri üzerinde istatistiksel işlemler uygular ve sonuçları analiz eder. Beyin Fırtınası, Anlatım,
14 Araştırma sonucuna göre öneriler geliştirir ve araştırma sonuçlarını bilimsel kurallara uygun olarak rapor eder. Beyin Fırtınası, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
15 Araştırma raporunun kuvvetli ve zayıf yönlerini değerlendirir. Araştırma raporunun yazımında dikkat edilmesi gereken kuralları sıralar. Beyin Fırtınası, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilim ve Temel Kavramlar
2 Araştırma Türleri ve Arasındaki Farklar [1] ilgili ünite okunacak
3 Araştırma Problemi
4 Değişken ve Hipotezler ÖDEV 1: Bir araştırma problemi cümlesi yazılacak
5 Bilimsel Etik ve Araştırma ÖDEV 2: Daha önce yazılan araştırma problemine ilişkin hipotezler yazılacak
6 Literatür Taraması [1] ilgili ünite okunacak
7 Örneklem Seçimi ÖDEV 3: Öğrencilerin, seçtikleri araştırma problemi ile ilgili literatür taraması yapmaları.
8 Veri Toplama Araçları ÖDEV 4: Seçilen araştırma problemi ile ilgili örneklemin belirlenmesi
9 Ara Sınav
10 Geçerlilik, Güvenirlilik ve iç geçerlilik [1] ilgili ünite okunacak
11 Veri Analizi [1] ilgili ünite okunacak
12 Tanımsal (Betimsel) İstatistik ve Çıkarımsal (Yorumsal) İstatistik ÖDEV 5: Bir makalenin veri analiz kısmının incelenmesi
13 Deneysel Desenler ve Nitel Analiz ÖDEV 6: Araştırma problemine uygun deneysel desenin belirlenmesi
14 Rapor Yazma Teknikleri ÖDEV 7: SSCI indeksinde taranan bir makalenin incelenmesi ve bir sayfalık ödevle ilgili kişisel görüşün yazılması
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

[1] Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E.,Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2008).Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Yayıncılık, Ankara.
[2] Seyidoğlu, H. (1997).Bilimsel araştırma ve yazma el kitabı. Güzem Can Yayınları, İstanbul.
[3] Kuş, E. (2005). Nicel-nitel araştırma teknikleri. Anı Yayıncılık, Ankara.
[4] Punch, K. F. (2005). Sosyal araştırmalara giriş: Nicel ve nitel yaklaşımlar. Siyasal Kitabevi, Ankara.
 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji, Fizik, Kimya ve Matematik alanlarıyla ilgili kavramlar arasındaki ilişkiyi kavrar
2 Fen ve teknolojiyle ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur. X
3 Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak inceler, verileri yorumlar. X
4 Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. X
5 Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile bir dersi planlar, yürütür ve değerlendirir. X
6 Fen öğretimindeki konuların özelliklerine göre öğretim programındaki kazanımları temele alarak uygun öğretim yöntemlerini seçer ve uygular. X
7 Fen öğretiminde işlenecek konulara ve öğrencilerin ihtiyaçlarına göre öğretim materyalleri tasarlar ve geliştirir. X
8 Öğrenci kazanımlarını, farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. X
9 Öğrencilerin gelişim düzeylerine bağlı olarak fen ve teknolojiye ilişkin öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında bilgi sahibi olur. X
10 Öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda farklı öğretim yöntemlerini seçer ve uygular X
11 Fen eğitimi ile ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, projeler yapar, çözüm yolları geliştirir ve bunları nitel, nicel verilerle destekler. X
12 Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır, bu alandaki gelişimleri takip eder; meslektaşları ile iletişim becerilerini geliştirir. X
13 Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştir.ir X
14 Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır. X
15 Öğretmenin rehberlik görevlerini bilir ve öğrenci tanıma yollarını kavrar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Bilimsel yaklaşımın niteliklerini açıklar.
2 Nitel ve nicel araştırma yöntemlerini ve arasındaki farkı açıklar.
3 Araştırma ve araştırma önerilerinin bilimsel etiğe uygunluğunu değerlendirir.
4 Araştırma problemini tanımlar.
5 Uygun araştırma yöntemi ve desenini seçer.
6 Literatür taramasının önemini açıklar.
7 Kütüphane kaynak ve servislerini kullanır.
8 Internet’i kullanarak literatür taraması yapabilir.
9 Araştırma konusuna uygun amaç, önem, varsayım, sınırlılık ve tanımları yazmanın önemini ifade eder.
10 Araştırma amacına uygun veri toplama aracını belirler.
11 Araştırma sonucuna uygun çözüm önerileri geliştirir.
12 Araştırma konusuna ait çözüm önerilerini analiz eder.
13 Araştırma verileri üzerinde istatistiksel işlemler uygular ve sonuçları analiz eder.
14 Araştırma sonucuna göre öneriler geliştirir ve araştırma sonuçlarını bilimsel kurallara uygun olarak rapor eder.
15 Araştırma raporunun kuvvetli ve zayıf yönlerini değerlendirir. Araştırma raporunun yazımında dikkat edilmesi gereken kuralları sıralar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 5