Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Genel Biyoloji I | FBE 201 | 3 | 5 + 2 | 6 | 8 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ŞENOL BEŞOLUK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Şule ELMALI , Arş.Gör. Alper ÇORAPCIGİL |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Canlı kimyasını, canlılığın temeli olan organik ve inorganik maddeleri açıklamak. Hücre yapısı ve metabolik olaylarını (solunum, fotosentez) açıklamak. Hücre bölünmesini (mitoz ve mayoz) açıklamak. Bitki biyolojisini genel olarak (anatomisi ve fizyolojisi) öğretmek, Hücre ve doku kesiti alıp boyayabilme ve mikroskopta inceleyebilme becerisini kazandırmak, organik maddeleri ayırt edebilmek ve enzim aktivitelerini göstermek |
Dersin İçeriği | Canlı kimyası, organik maddeler (proteinler, yağlar, karbonhidratlar, vitaminler, nükleik asitler) ve inorganik maddeler (su ve önemi, madensel tuzlar) , hücrenin ve dokuların yapısı, hücre kısımları ve hücre zarı olayları, mitoz ve mayoz bölünme (eşeyli ve eşeysiz üreme), fotosentez ve solunum tipleri ve mekanizmaları, Bitki biyolojisi (bitkisel dokular, bitki kısımları, bitkilerde eşeyli ve eşeysiz üreme, kök, gövde, yaprak, çiçek, tohum ve meyve oluşumu), mikroskop kulanımı ve örneklerin incelenmesi, preperat hazırlama, organik maddelerin tayini ve enzim aktiviteleri, bitki kısımlarının gösterilmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Canlıların ortak özellikleri açıklar. Organizasyonve kosmos kavramlarını açıklayıp, örnek verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
2 | Suyun kimyasal ve fiziksel özellikleri ile canlılardaki işlevini ve önemini ilişkilendirerek açıklar. Canlılardaki diğer Anorganik maddeler ve işlevlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
3 | Karbonhidratlar, yağlar, proteinlerin yapı ve işlevlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
4 | Enzimler ( Yapısı, görevleri ve önemi), DNA ve RNA moleküllerinin yapıları ve işlevlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
5 | Hücrenin yapısı ve kısımlarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
6 | Hücre zarı olaylarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
7 | Mayoz ve mitoz bölünmeyi açıklar, Hücre bölünmesi çeşitlerini karşılaştırır ve aşamalarını çizerek açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
8 | Fotosentezi tanımlayıp, aşamalarını açıklar. Kemosentezi açıklar ve fotosentezle karşılaştırır. | Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Anlatım, Soru-Cevap, | |
9 | Solumu tanımlar ve aşamalarını anlatır. Oksijenli solum ile oksijensiz solunumu karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
10 | Bitkisel dokuları sınıflandırıp, anatomilerini ve görevlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
11 | Bitki kısımlarını açıklar. Yapılarını ve görevlerini, çeşitlerini açıklar. | Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
12 | Bitkilerdeki farklı üreme çeşitlerini ve üreme organlarının yapısını açıklar. | Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Anlatım, Soru-Cevap, | |
13 | Bitkilerde tohum oluşumu ve yapısı, meyve oluşumu yapısı ve tiplerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Canlıların ortak özellikleri | |
2 | Canlılar için suyun önemi, Canlılarda yer alan Anorganik maddeler ve işlevleri | |
3 | Karbonhidratlar, yağlar, proteinler | |
4 | Enzimler, DNA ve RNA moleküllerinin yapıları ve işlevleri. | |
5 | Hücre, Hücrenin yapısı ve işlevi. Hücre zarı, sitoplazma ve organeller. Çekirdek. | |
6 | Hücre zarı yapısı ve fizyolojisi(difuzyon, osmoz, aktif taşıma) | |
7 | Hücre Bölünmesi; Mitoz bölünme, Mayoz bölünme | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Enerji dönüşümleri, fotosentez | |
10 | Solunum (aerobik ve anaerobik) | |
11 | Bitkisel dokular | |
12 | Kök, yaprak, gövde ve çiçek | |
13 | Bitkilerde eşeyli ve eşeysiz üreme | |
14 | Tohum ve meyve yapısı ; meyve tipleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Neil A. Campbell-Jane B. Reece. Biology (Çeviri Ed. Gündüz E., Demirsoy A., Türkan İ) 6. Baskı 2006, Palme Yayıncılık, Ankara. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyoloji, Fizik, Kimya ve Matematik alanlarıyla ilgili kavramlar arasındaki ilişkiyi kavrar | X | |||||
2 | Fen ve teknolojiyle ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak inceler, verileri yorumlar. | X | |||||
4 | Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. | X | |||||
5 | Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile bir dersi planlar, yürütür ve değerlendirir. | X | |||||
6 | Fen öğretimindeki konuların özelliklerine göre öğretim programındaki kazanımları temele alarak uygun öğretim yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
7 | Fen öğretiminde işlenecek konulara ve öğrencilerin ihtiyaçlarına göre öğretim materyalleri tasarlar ve geliştirir. | ||||||
8 | Öğrenci kazanımlarını, farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | X | |||||
9 | Öğrencilerin gelişim düzeylerine bağlı olarak fen ve teknolojiye ilişkin öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||
10 | Öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda farklı öğretim yöntemlerini seçer ve uygular | ||||||
11 | Fen eğitimi ile ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, projeler yapar, çözüm yolları geliştirir ve bunları nitel, nicel verilerle destekler. | X | |||||
12 | Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır, bu alandaki gelişimleri takip eder; meslektaşları ile iletişim becerilerini geliştirir. | X | |||||
13 | Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştir.ir | X | |||||
14 | Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır. | X | |||||
15 | Öğretmenin rehberlik görevlerini bilir ve öğrenci tanıma yollarını kavrar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Canlıların ortak özellikleri açıklar. Organizasyonve kosmos kavramlarını açıklayıp, örnek verir. | |||||||||||||||
2 | Suyun kimyasal ve fiziksel özellikleri ile canlılardaki işlevini ve önemini ilişkilendirerek açıklar. Canlılardaki diğer Anorganik maddeler ve işlevlerini açıklar. | |||||||||||||||
3 | Karbonhidratlar, yağlar, proteinlerin yapı ve işlevlerini açıklar. | |||||||||||||||
4 | Enzimler ( Yapısı, görevleri ve önemi), DNA ve RNA moleküllerinin yapıları ve işlevlerini açıklar. | |||||||||||||||
5 | Hücrenin yapısı ve kısımlarını açıklar. | |||||||||||||||
6 | Hücre zarı olaylarını açıklar. | |||||||||||||||
7 | Mayoz ve mitoz bölünmeyi açıklar, Hücre bölünmesi çeşitlerini karşılaştırır ve aşamalarını çizerek açıklar. | |||||||||||||||
8 | Fotosentezi tanımlayıp, aşamalarını açıklar. Kemosentezi açıklar ve fotosentezle karşılaştırır. | |||||||||||||||
9 | Solumu tanımlar ve aşamalarını anlatır. Oksijenli solum ile oksijensiz solunumu karşılaştırır. | |||||||||||||||
10 | Bitkisel dokuları sınıflandırıp, anatomilerini ve görevlerini açıklar. | |||||||||||||||
11 | Bitki kısımlarını açıklar. Yapılarını ve görevlerini, çeşitlerini açıklar. | |||||||||||||||
12 | Bitkilerdeki farklı üreme çeşitlerini ve üreme organlarının yapısını açıklar. | |||||||||||||||
13 | Bitkilerde tohum oluşumu ve yapısı, meyve oluşumu yapısı ve tiplerini açıklar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 30 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 14 | 14 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Toplam İş Yükü | 195 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 8 |