Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fen-Teknoloji Programı ve Planlama | FBE 210 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. FATİME BALKAN KIYICI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Program geliştirme çalışmaları ve ideal bir fen ve teknoloji dersi programının gerektirdiği standartlar hakkında değerlendirme düzeyinde bilgi ve beceri edindirmek. |
Dersin İçeriği | (YÖK Kur tanımı alınmıştır.) |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Program geliştirme ile ilgili temel kavramları tanımlar. | Anlatım, | |
2 | Tarihsel süreçte Fen Bilgisi dersi öğretim programlarını tanır, karşılaştırır. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Fen ve Teknoloji dersi öğretim programını öğrendiği kuramsal bilgiler çerçevesinde değerlendirir. | Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
4 | Fen öğretimine yönelik öğretim etkinlikleri planlar. | Tartışma, Problem Çözme, | |
5 | Genel öğretim ilke, yöntem ve tekniklerini bilir ve uygular. | Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
6 | Ders planı hazırlar. | Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Program geliştirmede temel kavramlar: eğitim, öğretim, eğitim programı, öğretim programı, ders programı, örtük program | [1] Sayfa 1-9 |
2 | Program geliştirmenin kuramsal temelleri: tarihi temeller, felsefi temeller | [1] Sayfa 11-25 |
3 | Program geliştirmenin psikolojik temelleri: Davranışçı kuramlar, bilişsel alan kuramları Program geliştirmenin toplumsal temelleri | [1] Sayfa 32- 41 |
4 | Program geliştirmede temel yaklaşımlar: konu merkezli program tasarımları, öğrenen merkezli tasarımlar, sorun merkezli tasarımlar Eğitimde program geliştirme modelleri: ABD’de, Avrupa’da ve Türkiye’de yaygın olan eğitim program modelleri. | [1] Sayfa 51-70 |
5 | Program geliştirme süreci, program geliştirmenin program düzenleme ile farkı | [1], [2], [3] ve [4] nolu kaynaklardan yararlanma |
6 | Program geliştirmede yeni yönelimler | [1] Sayfa 190-225 |
7 | İlköğretim fen bilimleri öğretim programının gelişimi ve bileşenleri Fen öğretiminde planlama, ders programı | [3] Program kılavuzunun incelenmesi, internet erişim adresi: http://ttkb.meb.gov.tr |
8 | Öğretim etkinliklerinin planlanması; ders, günlük ve ünitelendirilmiş yıllık planların incelenmesi ve hazırlanması | [1], [2], [3] ve [4] nolu kaynaklardan yararlanma |
9 | ARASINAV | |
10 | Genel öğretim ilkeleri, yöntemleri ve teknikleri. | [1], [2], [3] ve [4] nolu kaynaklardan yararlanma |
11 | Genel öğretim ilkeleri, yöntemleri ve teknikleri. | [1], [2], [3] ve [4] nolu kaynaklardan yararlanma |
12 | Öğretim yöntem ve tekniklerine uygun etkinlik tasarlanması ve hazırlanması | [1], [2], [3] ve [4] nolu kaynaklardan yararlanma |
13 | 4. – 8. sınıflarda uygulanan Fen Bilimleri Öğretim Programının incelenmesi: yapı, vizyon, içerik, değerlendirme | [3] Program kılavuzunun incelenmesi, internet erişim adresi: http://ttkb.meb.gov.tr |
14 | Değerlendirme ve kapanış |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Demirel (1999). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: PegemA Yayıncılık. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyoloji, Fizik, Kimya ve Matematik alanlarıyla ilgili kavramlar arasındaki ilişkiyi kavrar | X | |||||
2 | Fen ve teknolojiyle ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak inceler, verileri yorumlar. | ||||||
4 | Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. | X | |||||
5 | Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile bir dersi planlar, yürütür ve değerlendirir. | X | |||||
6 | Fen öğretimindeki konuların özelliklerine göre öğretim programındaki kazanımları temele alarak uygun öğretim yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
7 | Fen öğretiminde işlenecek konulara ve öğrencilerin ihtiyaçlarına göre öğretim materyalleri tasarlar ve geliştirir. | X | |||||
8 | Öğrenci kazanımlarını, farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | X | |||||
9 | Öğrencilerin gelişim düzeylerine bağlı olarak fen ve teknolojiye ilişkin öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında bilgi sahibi olur. | X | |||||
10 | Öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda farklı öğretim yöntemlerini seçer ve uygular | X | |||||
11 | Fen eğitimi ile ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, projeler yapar, çözüm yolları geliştirir ve bunları nitel, nicel verilerle destekler. | X | |||||
12 | Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır, bu alandaki gelişimleri takip eder; meslektaşları ile iletişim becerilerini geliştirir. | X | |||||
13 | Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştir.ir | X | |||||
14 | Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır. | X | |||||
15 | Öğretmenin rehberlik görevlerini bilir ve öğrenci tanıma yollarını kavrar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Program geliştirme ile ilgili temel kavramları tanımlar. | |||||||||||||||
2 | Tarihsel süreçte Fen Bilgisi dersi öğretim programlarını tanır, karşılaştırır. | |||||||||||||||
3 | Fen ve Teknoloji dersi öğretim programını öğrendiği kuramsal bilgiler çerçevesinde değerlendirir. | |||||||||||||||
4 | Fen öğretimine yönelik öğretim etkinlikleri planlar. | |||||||||||||||
5 | Genel öğretim ilke, yöntem ve tekniklerini bilir ve uygular. | |||||||||||||||
6 | Ders planı hazırlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 20 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 7 | 6 | 42 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |