Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fen-Teknoloji Programı ve Planlama FBE 210 4 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FATİME BALKAN KIYICI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Program geliştirme çalışmaları ve ideal bir fen ve teknoloji dersi programının gerektirdiği standartlar hakkında değerlendirme düzeyinde bilgi ve beceri edindirmek.

Dersin İçeriği

(YÖK Kur tanımı alınmıştır.)
Öğretim programının tanımı, program geliştirmenin ilkeleri, program geliştirmede temel yaklaşımlar, program geliştirme süreci, program geliştirmenin program düzenleme ile farkı, ilköğretim fen ve teknoloji öğretim programının gelişimi ve bileşenleri, fen öğretiminde planlama, ders programı, öğretim etkinliklerinin planlanması; ders, günlük ve ünitelendirilmiş yıllık planların incelenmesi ve hazırlanması, genel öğretim ilkeleri, yöntemleri ve teknikleri.
Bu konuların günlük yaşamdan örneklerle zenginleştirilmesi ve 4. – 8. sınıflarda uygulanan Fen ve Teknoloji Öğretim Programı ile ilişkilendirilmesi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Program geliştirme ile ilgili temel kavramları tanımlar. Anlatım,
2 Tarihsel süreçte Fen Bilgisi dersi öğretim programlarını tanır, karşılaştırır. Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 Fen ve Teknoloji dersi öğretim programını öğrendiği kuramsal bilgiler çerçevesinde değerlendirir. Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Anlatım,
4 Fen öğretimine yönelik öğretim etkinlikleri planlar. Tartışma, Problem Çözme,
5 Genel öğretim ilke, yöntem ve tekniklerini bilir ve uygular. Beyin Fırtınası, Tartışma,
6 Ders planı hazırlar. Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Program geliştirmede temel kavramlar: eğitim, öğretim, eğitim programı, öğretim programı, ders programı, örtük program [1] Sayfa 1-9
2 Program geliştirmenin kuramsal temelleri: tarihi temeller, felsefi temeller [1] Sayfa 11-25
3 Program geliştirmenin psikolojik temelleri: Davranışçı kuramlar, bilişsel alan kuramları Program geliştirmenin toplumsal temelleri [1] Sayfa 32- 41
4 Program geliştirmede temel yaklaşımlar: konu merkezli program tasarımları, öğrenen merkezli tasarımlar, sorun merkezli tasarımlar Eğitimde program geliştirme modelleri: ABD’de, Avrupa’da ve Türkiye’de yaygın olan eğitim program modelleri. [1] Sayfa 51-70
5 Program geliştirme süreci, program geliştirmenin program düzenleme ile farkı [1], [2], [3] ve [4] nolu kaynaklardan yararlanma
6 Program geliştirmede yeni yönelimler [1] Sayfa 190-225
7 İlköğretim fen bilimleri öğretim programının gelişimi ve bileşenleri Fen öğretiminde planlama, ders programı [3] Program kılavuzunun incelenmesi, internet erişim adresi: http://ttkb.meb.gov.tr
8 Öğretim etkinliklerinin planlanması; ders, günlük ve ünitelendirilmiş yıllık planların incelenmesi ve hazırlanması [1], [2], [3] ve [4] nolu kaynaklardan yararlanma
9 ARASINAV
10 Genel öğretim ilkeleri, yöntemleri ve teknikleri. [1], [2], [3] ve [4] nolu kaynaklardan yararlanma
11 Genel öğretim ilkeleri, yöntemleri ve teknikleri. [1], [2], [3] ve [4] nolu kaynaklardan yararlanma
12 Öğretim yöntem ve tekniklerine uygun etkinlik tasarlanması ve hazırlanması [1], [2], [3] ve [4] nolu kaynaklardan yararlanma
13 4. – 8. sınıflarda uygulanan Fen Bilimleri Öğretim Programının incelenmesi: yapı, vizyon, içerik, değerlendirme [3] Program kılavuzunun incelenmesi, internet erişim adresi: http://ttkb.meb.gov.tr
14 Değerlendirme ve kapanış
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] Demirel (1999). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: PegemA Yayıncılık.
[2] Varış (tarihsiz). Eğitimde Pogram Geliştirme. İstanbul: Alkım Yayınevi.
[3] İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (2006). Ankara: MEB Yayınları.
[4] Karakaya (2004). Eğitimde Program Geliştirme Çalışmaları ve Yeni Yönelimler. Asil Yayın Dağıtım.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji, Fizik, Kimya ve Matematik alanlarıyla ilgili kavramlar arasındaki ilişkiyi kavrar X
2 Fen ve teknolojiyle ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur. X
3 Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak inceler, verileri yorumlar.
4 Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. X
5 Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile bir dersi planlar, yürütür ve değerlendirir. X
6 Fen öğretimindeki konuların özelliklerine göre öğretim programındaki kazanımları temele alarak uygun öğretim yöntemlerini seçer ve uygular. X
7 Fen öğretiminde işlenecek konulara ve öğrencilerin ihtiyaçlarına göre öğretim materyalleri tasarlar ve geliştirir. X
8 Öğrenci kazanımlarını, farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. X
9 Öğrencilerin gelişim düzeylerine bağlı olarak fen ve teknolojiye ilişkin öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında bilgi sahibi olur. X
10 Öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda farklı öğretim yöntemlerini seçer ve uygular X
11 Fen eğitimi ile ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, projeler yapar, çözüm yolları geliştirir ve bunları nitel, nicel verilerle destekler. X
12 Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır, bu alandaki gelişimleri takip eder; meslektaşları ile iletişim becerilerini geliştirir. X
13 Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştir.ir X
14 Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır. X
15 Öğretmenin rehberlik görevlerini bilir ve öğrenci tanıma yollarını kavrar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Program geliştirme ile ilgili temel kavramları tanımlar.
2 Tarihsel süreçte Fen Bilgisi dersi öğretim programlarını tanır, karşılaştırır.
3 Fen ve Teknoloji dersi öğretim programını öğrendiği kuramsal bilgiler çerçevesinde değerlendirir.
4 Fen öğretimine yönelik öğretim etkinlikleri planlar.
5 Genel öğretim ilke, yöntem ve tekniklerini bilir ve uygular.
6 Ders planı hazırlar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
Toplam 20
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 7 6 42
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5