Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çevre Bilimi | FBE 211 | 3 | 3 + 0 | 3 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. FATİME BALKAN KIYICI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çevre konusunu ve sorunlarını çeşitli açılardan inceleyerek konuyla ilgili temel kavramları öğrenme, duyarlılık ve yorumlayabilme becerisini kazandırmak. Ekoloji bilimi ile ilgili temel bilgileri ve kavramları açıklayabilmek ve örnekler verebilmek |
Dersin İçeriği | Çevre biliminin çeşitli yönlerden ele alınması, çevre sorunları, çevre kirlenmesi türleri (Toprak, Su ve Hava Kirlilikleri) ve bunların kontrolü, çevre kirliliğinin sonuçları ve olası beklenen tehlikeler, çevre mevzuatı, çevre ile ilgili kuruluşlar ve çevre eğitiminin önemi, ekoloji ve madde döngüleri, ekosistemler, flora ve fauna, canlıların ekosistemde işlevleri, enerji dönüşümleri ve besin zinciri, biyoçeşitlilik ve endemizm, uluslararası sözleşmeler |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çevre bilimini tanımlar.Çevre biliminin tarihsel gelişimini anlatır. | Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | İnsan - Çevre, Tarım-çevre etkileşimini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
3 | Yerel çevre sorunlarını, çevreyi kirleten sanayileri betimler,tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
4 | Hava, su, toprak ve gürültü kirliliklerini açıklar, çözümlerini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
5 | Ekoloji, ekosistemleri tanımlar. Üretici , tüketici ve ayrıştırıcıları açıklar. Element döngülerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
6 | Flora, Fauna ve Büyük Ekosistemleri tanımlayıp, açıklar. | Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Biyoçeşitliliği, Endemizm´i tanımlar, Yurdumuzun biyoçeşitliliğini tartışır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Çevre eğitimini ve önemini açıklar. İnsan faaliyetlerinin çevre üzerindeki etkilerini eleştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
9 | Arasınav | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
10 | Çevre ile ilgili kuruluşların faaliyetlerini değerlendirir. Çevre mevzuatını yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
11 | Yenilenemeyen ve Yenilenebilir enerji kaynaklarını tartışır. Sürdürülebilirlik kavramını örnekleriyle açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
12 | Organik Tarım, GDO´lar(Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar), ÇED (Çevresel Etki Değerlendirmesi) kavramlarını ve çevre politikalarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
13 | Türkiyenin Biyoçeşitliliği nedenleriyle açıklar. | Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
14 | Uluslararası çevre sözleşmelerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çevre kavramı: Çevre biliminin tarihsel gelişimi | |
2 | Çevre ve İnsan, Çevre Sorunları | |
3 | Su Kirliliği, Hava Kirliliği | |
4 | Toprak Kirliliği, Gürültü, Ses ve Radyoaktif Kirlilik | |
5 | Ekoloji ve Ekosistemlerde üretici, tüketici ve ayrıştırıcı ilişkileri, element döngüleri. | |
6 | Ekoloji ve madde Döngüleri | |
7 | Biyolojik çeşitlilik ve Türkiyedeki durum: Flora ve Fauna ve Endemizm | |
8 | Çevre eğitimi ve insanoğlunun çevre üzerine etkileri | |
9 | ARA SINAV ve soruların tartışması | |
10 | Çevre mevzuatı, Çevre ile ilgili kuruluşlar ve etkinlikleri, Sürdürülebilir kalkınma ve çevre | |
11 | Çevre ile ilgili kuruluşlar ve etkinlikleri, Sürdürülebilir kalkınma ve çevre | |
12 | Çevre eğitimi | |
13 | Alternatif Çevre Yaklaşımları | |
14 | Uluslararası Çevre Sözleşmeleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Şişli, Nihat; Ekoloji, Hacettepe yayınları,1983, [2] Yıldız, Kazım; Sipahioğlu, Şengül; Yıldız, Mehmet; Çevre Bilimi, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2000, [3]Akman, Yıldırım; Çevre Kirliliği (Çevre Biyolojisi), Palme Yayıncılık, Ankara, 2000, [4] Karpuz, Mehmet; Çevre Kirlenmesi ve Kontrolü, Kubbealtı Neşriyatı, İstanbul, 1996, [5] Sevinç Vahdettin; "Genel Çevre Eğitimi", Maya Akademi Yayıncılık, 2009, [6] Kence, Aykut; Demirsoy, Ali; Türkiyenin Biyolojik Zenginliği, Türkiye Çevre vakfı Yayınları, 2005, Ankara |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyoloji, Fizik, Kimya ve Matematik alanlarıyla ilgili kavramlar arasındaki ilişkiyi kavrar | X | |||||
2 | Fen ve teknolojiyle ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak inceler, verileri yorumlar. | X | |||||
4 | Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. | X | |||||
5 | Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile bir dersi planlar, yürütür ve değerlendirir. | X | |||||
6 | Fen öğretimindeki konuların özelliklerine göre öğretim programındaki kazanımları temele alarak uygun öğretim yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
7 | Fen öğretiminde işlenecek konulara ve öğrencilerin ihtiyaçlarına göre öğretim materyalleri tasarlar ve geliştirir. | X | |||||
8 | Öğrenci kazanımlarını, farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | ||||||
9 | Öğrencilerin gelişim düzeylerine bağlı olarak fen ve teknolojiye ilişkin öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||
10 | Öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda farklı öğretim yöntemlerini seçer ve uygular | ||||||
11 | Fen eğitimi ile ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, projeler yapar, çözüm yolları geliştirir ve bunları nitel, nicel verilerle destekler. | X | |||||
12 | Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır, bu alandaki gelişimleri takip eder; meslektaşları ile iletişim becerilerini geliştirir. | X | |||||
13 | Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştir.ir | X | |||||
14 | Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır. | X | |||||
15 | Öğretmenin rehberlik görevlerini bilir ve öğrenci tanıma yollarını kavrar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Çevre bilimini tanımlar.Çevre biliminin tarihsel gelişimini anlatır. | |||||||||||||||
2 | İnsan - Çevre, Tarım-çevre etkileşimini tartışır. | |||||||||||||||
3 | Yerel çevre sorunlarını, çevreyi kirleten sanayileri betimler,tartışır. | |||||||||||||||
4 | Hava, su, toprak ve gürültü kirliliklerini açıklar, çözümlerini tartışır. | |||||||||||||||
5 | Ekoloji, ekosistemleri tanımlar. Üretici , tüketici ve ayrıştırıcıları açıklar. Element döngülerini açıklar. | |||||||||||||||
6 | Flora, Fauna ve Büyük Ekosistemleri tanımlayıp, açıklar. | |||||||||||||||
7 | Biyoçeşitliliği, Endemizm´i tanımlar, Yurdumuzun biyoçeşitliliğini tartışır. | |||||||||||||||
8 | Çevre eğitimini ve önemini açıklar. İnsan faaliyetlerinin çevre üzerindeki etkilerini eleştirir. | |||||||||||||||
9 | Arasınav | |||||||||||||||
10 | Çevre ile ilgili kuruluşların faaliyetlerini değerlendirir. Çevre mevzuatını yorumlar. | |||||||||||||||
11 | Yenilenemeyen ve Yenilenebilir enerji kaynaklarını tartışır. Sürdürülebilirlik kavramını örnekleriyle açıklar. | |||||||||||||||
12 | Organik Tarım, GDO´lar(Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar), ÇED (Çevresel Etki Değerlendirmesi) kavramlarını ve çevre politikalarını açıklar. | |||||||||||||||
13 | Türkiyenin Biyoçeşitliliği nedenleriyle açıklar. | |||||||||||||||
14 | Uluslararası çevre sözleşmelerini açıklar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 10 |
2. Ödev | 10 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ödev | 7 | 2 | 14 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |