Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yüzeysel Seramik Tasarımı II SRM 320 6 1 + 2 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç. DİCLE ÖNEY ERTÜRK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Seramik sanatı çağlar boyunca kullanım alanı bulmuş, aynı zamanda süslemede de etkili olmuş, başarılı bir sanat dalı olarak gelişme göstermiştir. Bu kullanım alanlarından biri de Mimari seramiklerdir. Mimari de dekoratif amaçlı kullanılan seramik panoların türlerini, yapım tekniklerini, yapı-tasarım ilişkisi üzerinden irdelemek ve seramiğin bu kullanım alanına katkı sağlamaktır.  

Dersin İçeriği

Mimari de dekoratif amaçlı kullanılan seramik panoların türlerini, yapım tekniklerini, yapı-tasarım ilişkisi üzerinden irdelemek, artistik seramik panoları başta Türkiye’de olmak üzere yapılmış örnekleri incelemek ve konu ile ilgili özgün tasarımlar yaparak, kullanıma hazır panolar üretmektir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mimari seramikler hakkında bilgi edinir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Seramik alanlarından biri olan seramik pano üretimleri ve mimaride tasarım –malzeme ilişkisine vakıf olunur.Artistik seramik panoların üretimi hakkında bilgi edinir. Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mimari kullanılan seramikler nelerdir, tanımları ve türleri.
2 Artistik seramik panolar, tanımı, türleri ve örnekleri üzerinden inceleme. Tarihsel süreçte yapılmış seramik pano örnekleri, Türkiye’deki belli başlı örnekler.
3 Pano yapımında kullanılacak olan çamur çeşitleri ve küçülme hesapları, Mekana uygun tasarımı yapılacak panonun ölçülerinin belirlenmesi
4 Artistik seramik pano tasarımları
5 Artistik seramik pano tasarımları değerlendirme
6 Tasarımın yapısına göre biçimlendirme
7 Tasarımın yapısına göre biçimlendirme ve 1. Ödev sunumları
8 Biçimlendirilmesi bitmiş panonun kesimi
9 Biçimlendirilmesi bitmiş panonun kesimi
10 Kesilmiş pano parçalarının rötuşu
11 Panoya uygun sır denemeleri
12 Dememe sonucuna göre sır seçimi ve modüllere uygulanması
13 Sır pişirimi
14 Sırlı panonun montajı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
  • TURAY, A,  Toprağın ve Güneşin Ozanı Atilla Galatalı, Çanakkale Seramik Sanat Yayınları, Çanakkale 1996
  • ASLITÜRK, E.G, 20.Yüzyılda Türk Seramik Sanatı (Son Çağ), Gece Kitaplığı, Ankara 2015.
  • Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, Cilt 1,2,3, Yem Yayınları, İstanbul, 2008.
  • YILMABAŞAR J, Jale Yılmabaşar Seramikleri, Yöntemleri, Barek Basım, Türk Tarih Kurumu, Ankara 1980
  • ERİNÇ, M. S, Toprağın Erki: Hamiye Çolakoğlu, Çanakkale Seramik Yayınları, Çanakkale, 1998
  • ERİNÇ, M. S, Mustafa Tunçalp, Kale Seramik Sanat Yayınları, İstanbul, 2003
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat ve tasarım ile ilgili; estetik, sanat tarihi ve kültürü, araştırma yöntemleri, sanatsal eleştiri yöntemleri, gerekli yasal düzenlemeler, disiplinler arası etkileşim ve sanatsal etik konularında teorik ve uygulamalı her türlü yeterli altyapıya sahip olur.
2 Alanı ile ilgili problemleri uygun analitik yöntemler ile saptar, tanımlar ve çözme becerisi kazanır. X
3 Güzel sanatlar alandaki kavramları, fikirleri ve verileri bilir, değerlendirir ve analiz eder; kendi alanı ile konuları ele alıp kanıta dayalı araştırmalar ile tasarım ve uygulamalar yapar. X
4 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte , üretim ve sunum yapmak için gerekli her türlü ekipman, makina- techizat ve donanımı kullanır bu konudaki yenilikleri takip edebilme becerisi kazanır. X
5 Sanatsal ve endüstriyel alanda her türlü bilgiye ulaşır ve elde ettiği bilgileri yorumlar. X
6 Bireysel olarak alanındaki kişi ve gruplarla, mesleki gelişimine yönelik çalışmaları planlayıp yönetir, disiplinler arası gruplarla sorumluluk alarak takım çalışması ortaya koyup yürütür, yapılan tasarım ve eserleri toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir. X
7 Sözlü ve yazılı olarak etkin iletişim kurma becerisi kazanır, sorunlar ile ilgili çözümler önerir ve alanındaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
8 Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde; evrensel boyutlarda güncel gelişmeleri ve yenilikleri takip ederek kendini sürekli yeniler. X
9 Mesleği ile ilgili estetik değerlerin farkındadır, her türlü kavramı sanatsal olarak yorumlayıp eserler ortaya koyar ve mesleki-etik sorumluluk bilinci elde eder. X
10 İş güvenliği ve çevre koruma konusunda yeterli bilgi ve bilince sahip olur; Sanat ve tasarım uygulamaların hukuksal sonuçları değerlendirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Mimari seramikler hakkında bilgi edinir. 3 3 2 2 1 1 0 2 1 1
2 Seramik alanlarından biri olan seramik pano üretimleri ve mimaride tasarım –malzeme ilişkisine vakıf olunur.Artistik seramik panoların üretimi hakkında bilgi edinir. 3 3 2 2 1 1 0 2 1 1
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Proje / Tasarım 80
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödev 1 1 1
Proje / Tasarım 1 42 42
Performans Görevi (Uygulama) 2 2 4
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 110
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,4
Dersin AKTS Kredisi 4