Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Görsel Estetik GIT 461 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi TÜLAY ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ders, estetik fenomenin, görsel algının ve imgenin temel nitelikleri ile birlikte, başlıca estetik yaklaşımların açıklanmasını ve görme biçimlerinin ortaya koyulmasını amaçlar.

Dersin İçeriği

Ders, imge, görsel algı, estetik tavır, estetik özne ve nesne, estetik değer kavramlarını, ikona, minyatür, hat, resim, heykel, fotograf, film, çağdaş sanat alanından örneklerle farklı yaklaşımlar ve değişen görme biçimleri ekseninde ele alır. 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Estetik tavır, estetik nesne, estetik değer kavramlarını öğrenir Anlatım, Bireysel Çalışma,
2 Görsel sanatlar odağında temel estetik yaklaşımları öğrenir Anlatım, Bireysel Çalışma,
3 İmgenin bakış, temsil ve gerçeklik ile ilişkisini çok yönlü olarak kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma,
4 Teknolojinin estetik alanını nasıl dönüştürdüğünü kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma,
5 Görme biçimlerinin farkına varır ve bu biçimlerin dönüşümünü değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma,
6 Görsel algıyı ve temel niteliklerini kavrar Anlatım, Bireysel Çalışma,
7 Bellek ve zamanla ilişkisi bağlamında imgeyi anlar Anlatım, Bireysel Çalışma,
8 Estetik ve ideoloji arasındaki ilişkiyi çözümler Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş, estetik nedir? Estetik ve günlük yaşam üzerine tartışma, görme eylemini tanıma
2 Estetik tavrın açıklanması, temel özelliklerinin anlatılması
3 Film, resim, fotograf, heykel ve çağdaş sanat alanından örneklerin estetik tavır bağlamında incelenmesi Belirtilen filmlerin izlenmesi: Bir Zamanlar Anadolu'da
4 Estetik nesnenin kavranması, görünüm, reel-irreel, ön yapı/arka yapı Belirtilen filmlerin izlenmesi: Tokyo Sonatı /Kapoor'un işleri, Kiefer
5 Resonans, saydamlık kavramları, Estetik Değer olarak güzel
6 İdealist teroi ve estetik yaratmayı sorgulayan yaklaşımlar, Güzelliğin içsel ve dışsal nitelikleri : ikona, afiş, resim, fotograf , film ve mimari alanından örnekler
7 Yüce, trajik ve komik kavramlarının imge ile ilişkisi: fotograf ve film örnekleri Belirtilen filmlerin izlenmesi: Satıcı, Kutsal Geyiğin Ölümüi Yedinci Mühür
8 Frankfurt okulunun estetik yaklaşımı, marksist estetik obje, meta estetiği kavramı, Estetik obje yaklaşımlarının film, resim, fotograf, heykel, şiir örnekleri ile tartışılması Belirtilen filmlerin izlenmesi: Sonbahar
9 İmgeyi anlama, bakış ve temsil sorunu: ikona, minyatür, hat, resim ve fotograf alanından örnekler ile imgenin kavranması Belirtilen filmlerin izlenmesi:Shririn
10 Walter Benjamin ve sanat yapıtının değişen anlamı, J.Berger: Görme Biçimleri
11 Estetik modernizm, resim ve film alanından örnekler ile estetik dönüşümün tartışılması Belirtilen filmlerin izlenmesi:Zeytin ağaçaları altında, ahlat ağacı / İşler: Shiota, Kusama,
12 Değişen görme biçimleri ve imge ile ilişkinin yeniden kurulması, R. Barthes'da imge Belirtilen filmlerin izlenmesi: Persona / Salgado fotografları
13 Gerçekliğin temsili, Bergson'un estetik yaklaşımı: imge, bellek ve zaman ilişkisi Belirtilen filmlerin izlenmesi: Blow up, Kurosowa Düşler
14 Görsel algı süreci, temel unsurlar: Işık, renk, kopmozisyon, denge Belirtilen filmlerin izlenmesi: Mutluluk, Mr. Klein, Ritüel
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Estetik, İsmail Tunalı

Görme Biçimleri, John Berger

Pasajlar, Walter Benjamin

Görsel Estetik, Alper Altunay (ed.) 

İmgenin Pornografisi, Zeynep Sayın

Perspektif, Erwin Panofsky

Sanatta Zihinsellik Üzerine, Vassil Kandinsky

Estetiğin Huzursuzluğu, Jacques Ranciere

Aisthesis, Jacques Ranciere

Görüntülerin Yazgısı, Jacques Ranciere

Başka Bir Estetik, Alain Badiou

Kant Estetiği, Taylan Ertuğ

Sanat ve Estetik Kuramları, Nejat Bozkurt

Frankfurt Okulu'nda Sanat ve Toplum, Besim Delllaloğlu

Estetiğin İdeolojisi, Terry Eagleton

Güzeli Kurtarmak, Byung Chul Han

Sanatta Hakikat, Patrick Doorly

İmgeler Nasıl Düşünür? Ron Burnett

 

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanmak; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle incelemek, verileri yorumlamak ve değerlendirmek.
2 Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlamak
3 Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulamak. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulamak.
4 Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek, öğrenme gereksinimlerini belirlemek ve öğrenmeyi yaşam boyu yönlendirmek.
5 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlamak, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirmek.
6 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarmak, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşmak.
7 Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanmak, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olmak ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak
8 Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk almak; etkin iletişim becerisine sahip olmak.
9 Çok boyutlu algılama, düşünme, tasarlama, uygulama becerisini geliştirmek, analiz ve yorum yapma kapasitesine sahip olmak
10 İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olmak.
11 Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izlemek
12 Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak.
13 Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak
14 Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürmek.
15 Estetik farkındalığa sahip olmak
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Estetik tavır, estetik nesne, estetik değer kavramlarını öğrenir 5 5 5 5 5
2 Görsel sanatlar odağında temel estetik yaklaşımları öğrenir 5 5 5 5
3 İmgenin bakış, temsil ve gerçeklik ile ilişkisini çok yönlü olarak kavrar 5 5 5 5 5 5
4 Teknolojinin estetik alanını nasıl dönüştürdüğünü kavrar 5 5 5 5 5 5
5 Görme biçimlerinin farkına varır ve bu biçimlerin dönüşümünü değerlendirir 5 5 5 5 5 5
6 Görsel algıyı ve temel niteliklerini kavrar 5 5
7 Bellek ve zamanla ilişkisi bağlamında imgeyi anlar 5 5 5 5
8 Estetik ve ideoloji arasındaki ilişkiyi çözümler 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 20 20
Final 1 20 20
Ödev 1 5 5
Toplam İş Yükü 109
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,36
Dersin AKTS Kredisi 5