Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yeni Türk Sineması GIT 516 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi TÜLAY ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

1990 sonrası Türkiye’de görülen yeni sinema anlayışının sinema dili ve yapım koşulları ekseninde ele alınması, yönetmenler ve sinemaları üzerinden yeni sinema anlayışının temel ayırtedici özelliklerinin estetik, ekonomik ve ideolojik boyutta ortaya koyulması, Türk sinemasının yeni döneminin diğer ülke sinemaları ve dünyada yaşanan ekonomik ve jeopolitik değişim ile bağlantılı olarak değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Yeni Türk Sineması alanı içinde film üreten yönetmenler, başlıca filmler, bu sinemanın temel üretim ve dağıtım dinamikleri; estetik, ekonomik ve ideolojik boyutta tatışılarak ele alınır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenci, Türk sinemasının temel üretim dinamiklerini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap,
2 1990 sonrası Türkiye’de görülen yeni sinema anlayışını sinema dili ve yapım koşulları ekseninde kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma,
3 Ülkede yaşanan toplumsal, siyasal, ekonomik değişimler ile sinema arasında bağlantı kuracak Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma,
4 Yönetmenler ve sinemaları üzerinden yeni sinema anlayışının temel ayırdedici özelliklerini estetik, ekonomik ve ideolojik boyutta kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma,
5 Türk sinemasının dünyadaki konumu ve diğer ülke sinemalarıyla ilişkisini sorgular. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma,
6 Türk sinemasının yeni dönemini, dünyada yaşanan ekonomik ve jeopolitik değişim ile bağlantılı olarak değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap,
7 Bir ulusal sinema olarak Türk Sineması’nın temel sorunları üzerine düşünce geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş, 90 Sonrası Türk Sineması’nın temel bileşenleri
2 Bir Endüstri Olarak Sinema ve Hollywood Sineması
3 Yönetmen Sineması Alanı
4 Sinemada Bağımlılık ve Bağımsızlık kavramları, Ulusal Sinemalar, Sanat Sineması kavramı
5 Sinemada Bağımlılık ve Bağımsızlık kavramları ve İletişim Politikaları
6 Yeşilçam Dönemi ve Film Üretimi
7 1970’ler ve 1980’lerde Siyasi Gelişmeler Ekseninde Türk Sineması
8 1990 sonrası Türkiye’de Sinema Politikaları
9 1990 sonrası Üretim Koşulları ve Film Üretiminin Temel Bileşenleri, Yeni Sinema Anlayışı: Nuri Bilge Ceylan Sineması
10 Yeni Sinema Anlayışı: Nuri Bilge Ceylan Sineması
11 Yeni Sinema Anlayışı: Zeki Demirkubuz Sineması, Yeşim Ustaoğlu Sineması
12 Film Festivalleri ve Türk Sineması
13 Eurimages ve Türk Sineması
14 Tartışma ve genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Lütfi Akad, Işıkla Karanlık Arasında. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2004.
Hasan Akbulut, Nuri Bilge Ceylan Sinemasını Okumak, Anlatı, Zaman, Mekan. İstanbul: Bağlam Yayınları, 2005.
Ertekin Akpınar(hzl). 10 Yönetmen ve Türk Sineması. İstanbul: Agora Kitaplığı, 2005.
Ayça Atikoğlu, “Romanı Dışlayan Film”, ‘Rejisör’ Atıf Yılmaz. Müjde Arslan (drl.). İstanbul: Agora, 2007.
Engin Ayça, “Yeşilçam’a Bakış”, Türk Sineması Üzerine Düşünceler. Süleymâ Murat Dinçer (hzl.). Ankara: Doruk Yayınları, 1999.
Seçil Büker ve Hasan Akbulut. Yumurta: Ruha Yolculuk. Ankara: Dipnot Yayınları, 2009.
Şükran Kuyucak Esen, 80’ler Türkiyesi’nde Sinema. 2.Basım. İstanbul: Beta Yayınları, 2000.
Şükran Kuyucak Esen, Sinemamızda Bir ‘Auteur’ Ömer Kavur. İstanbul: Alfa Yayınları, 2002.
Deniz Bayrakdar (hzl.). Türk Film Araştırmaları’nda Yeni Yönelimler 7. İstanbul: Bağlam Yayınları, 2009.
Burçak Evren, Değişim Döneminde Türk Sineması. İstanbul: Antrakt Sinema Kitapları, 1997.
Rıza Kıraç, Film İcabı, Türk sinemasına İdeolojik Bir Bakış. Ankara: De Ki Yayınları, 2008.
Nigar Pösteki, Yönetmen Sineması. İstanbul: Es Yayınları, 2005.
Nigar Pösteki, 1990 Sonrası Türk Sineması. 2. Basım. İstanbul: Es Yayınları, 2005.
Giovanni Scognamillo, Türk Sinema Tarihi. İstanbul: Kabalcı Yayınevi,1998.
Asuman Suner, Hayalet Ev, Yeni Türk Sinemasında Aidiyet Kimlik ve Bellek. İstanbul: Metis Yayınları, 2005.
Bülent Vardar ve Alim Şerif Onaran (hzl.). 20. Yüzyılın Son Beş Yılında Türk Sineması. İstanbul: Beta Yayınları, 2005.
Feroz Ahmed, Modern Türkiye’nin Oluşumu. 7.Basım. İstanbul: Kaynak Yayınları, 2008.

Pay Ayşe, Yönetmen sineması Zeki Demirkubuz, İstanbul: Küre Yayınları, 2009

Pay Ayşe, Yönetmen sineması Derviş Zaim, İstanbul: Küre Yayınları, 2009

Özön, Nijat. Karagözden Sinemaya, Türk Sineması ve Sorunları. C.1. Ankara: Kitle Yayıncılık,1995.
Özön, Nijat. Karagözden Sinemaya, Türk Sineması ve Sorunları. C.2. Ankara : Kitle Yayıncılık, 1995.
Tuncer, Gülsen. “Düne Bakarak Yarını Kurmak” Türk Sineması Üzerine Düşünceler. Süleymâ Murat Dinçer (drl.). Ankara: Doruk Yayınları, 1996, ss.369-380.
Turgul, Yavuz. “İlahi Çelişki”, Türk Sineması Üzerine Düşünceler. Süleymâ Murat Dinçer (hzl.). Ankara: Doruk Yayınları, 1996, ss.177-188.
Ulusay, Nejat. Melez İmgeler, Sinema ve Ulusötesi Oluşumlar. Ankara: Dost Yayınları, 2008.
Ulusay, Nejat. “Türk Sinemasındaki Dönüşüm ve Eurimages”, Avrupa Birliği ve Türkiye’de İletişim Politikaları: Pazarın Düzenlenmesi, Erişim ve Çeşitlilik. Mine Gencel Bek ve Deirdre Kevin (drl.). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi, 2005. ss.291-332.
Ünal, Ümit.“Bir 13.Cuma Günü, Türk Sineması Üzerine Düşünceler”, Türk Sineması Üzerine Düşünceler. Süleymâ Murat Dinçer (hzl.). Ankara: Doruk Yayınları, 1996, ss. 292-296
Bresson, Robert “Sinema Özgürlük Demektir” Salah Birsel (drl.). Türk Dili Dergisi, Sinema Özel Sayısı. Sayı:196, Ocak 1968, ss.448-449.
De Sica, Vittoria. “Sinema Üzerine”. Nijat Özön (çev.). Türk Dili Dergisi, Sinema Özel Sayısı. Sayı:196, Ocak 1968, ss.456-459.
Fellini, Fedorico. “Mesleğim”. Nijat Özön (çev.). Türk Dili Dergisi, Sinema Özel Sayısı. Sayı:196, Ocak 1968, s.469-472.
Görücü, Bülent. “1990’lı Yıllar Türk Sineması’na Bir Bakış”. Yeni İnsan Yeni Sinema. Sayı:1, Bahar 1997, s.32-41.
Gündoğdu, Meral. “Sinemamızda Bir Dönem Kapanırken”. 25.Kare. Sayı: 18, Ocak 1997, ss. 9-14.
Higson, Andrew. “The concept of National Cinema”. Screen. 1989, C.30, Sayı: 4, ss.36- 47.
Işığan, İ.Altuğ. “1970’lerden 1990’lara Türkiye’de Sinema Endüstrisi”. Yeni Film. Sayı:2, Temmuz 2003, s.33-41.
Miller, Toby ve Richard Maxwell. “Küresel Holywood Üzerine, İzleyiciler”, Sebla Küçük (çev.). Yeni İnsan Yeni Sinema. Sayı 15, Bahar / Yaz 2004, ss.90-99.
Erkılıç, Hakan. “Türk Sinemasının Ekonomik Yapısı ve Bu Yapının Sinemamıza Etkileri”, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Mimar Sinan Üniversitesi SBE, 2003.
Kırel, Serpil. “Kendi Evinde Misafir: Evsizleşen Ulusal Sinemalara Bir Örnek Olarak Türk Sineması”, Kültürel Üretim Alanları: Renkli Atlas. Nurçay Türkoğlu (drl.). İstanbul: Babil Yayınları, 2004, ss.99-124.
Kırel, Serpil. “İran’da Sinema, İran Sineması ve Üretim Dinamikleri ve Anlatıya Etkileri Üzerine Bir Değerlendirme”, Üçüncü Sinema ve Üçüncü Dünya Sineması. Esra Biryıldız ve Zeynep Çetin Erus (drl.). İstanbul: Es Yayınları, 2007, ss.355-417.
Kutlar, Onat. “Varsa Bir Durum, Yapalım Açıkoturum”, Gündemdeki Konu. İstanbul: Mitos, 1995, ss.110-114.
Mattelart, Armand. “European Film Policy and the Response to Hollywood”, World Cinema, Critical Approaches. John Hill ve Pamela Church Gibson (ed.). New York: Oxford University Press, 2000, ss.94-101.
Mutlu, Dilek Kaya.” Türk Sineması Ne? Türk Seyircisi Kim?”, Türk Film Araştırmalarında Yeni Yönelimler 2. Deniz Derman (hzl.). Övgü Gökçe (drl.). İstanbul: Bağlam, 2001, ss.201-218.
Onaran, Alim Şerif. “Türk Sinemasının Bugünü ve Yarını”, Türk Sineması Üzerine Düşünceler. Süleymâ Murat Dinçer (hzl.). Ankara: Doruk Yayınları, 1996, ss. 82-93.
Alper, Emin ve Zahit Atam. “1990’lı yıllar ve Türk Sineması”, Görüntü. Sayı: 4, Kış, 1995 /96. Türsak Sinema Yıllığı 1996/97. İstanbul: Türsak Vakfı, ss.100-102.
Ayça, Engin. “Sinemamız Üzerine Bilinenleri Yinelemek”, Cumhuriyet. 19 Temmuz 1996. Türsak Sinema Yıllığı 1996/97. İstanbul: Türsak Vakfı, s.109.
Erdem, Tuna . “Seyirci Döndü”, Radikal İki. Aralık 1996. Türsak Sinema Yıllığı 1996/97, s.122.
Evren, Burçak. “Sinemamızda Yeni Bir Dönem”, Radikal. 23 Aralık 1996. Türsak Sinema Yıllığı 1996/97. İstanbul: Türsak Vakfı, ss.111-112.
Evren, Burçak. “Sinemalarımıza Sahip Çıkalım”, Finansal Forum. 2 Haziran 2002. Türsak Sinema Yıllığı 2002-2003. İstanbul: Türsak Vakfı. ss.74-75.
Evren, Burçak. “Yeşilçam 1993”, Pazar Postası. 1 Ocak 1994. Türsak Sinema Yıllığı 1993. İstanbul: Türsak Vakfı, ss.37-38.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Görsel İletişim Tasarımı alanında araştırma yapmaya temel olacak kavram, yöntem ve teknikler hakkında bilgi ve beceri kazanır. X
2 Sanat ve anlam ilişkisini sorgulayıp, sanatsal ve toplumsal imgeleri ilişkilendirerek çağdaş anlam üretimiyle ilgili sorunlara dair farkındalık kazanır. X
3 Değişen iletişim teknolojilerinin yarattığı toplumsal, kültürel, siyasal ve ekonomik dönüşümlerinin farkına varıp iletişim teknolojilerinin dünyayı nasıl dönüştürdüğünü kavrar. X
4 Görsel İletişim Tasarımı alanında özgün bir proje (film, video, animasyon, grafik ve fotoğraf) tasarlanmasını ve üretilmesini öğrenip, bu tasarım projesini gerçekleştirme ve sunabilme ön yetisi kazanır. X
5 Görsel İletişim Tasarımı alanında yeniliklere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanır. X
6 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında Görsel İletişim Tasarımı alanına katkı sağlama becerisini kazanır. X
7 Tarihsel gelişimi bağlamında imgenin işlev ve niteliğini öğrenip görmenin zihinsel ve bilişsel bir etkinlik olduğunu kavrar. X
8 Görsel iletişim araçlarının evrimini tarihsel bir dizgede yorumlayarak görsel iletişim tekniklerini yaratıcı bir biçimde kullanmayı öğrenir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Öğrenci, Türk sinemasının temel üretim dinamiklerini öğrenir. 5 5
2 1990 sonrası Türkiye’de görülen yeni sinema anlayışını sinema dili ve yapım koşulları ekseninde kavrar. 5 5 5 5
3 Ülkede yaşanan toplumsal, siyasal, ekonomik değişimler ile sinema arasında bağlantı kuracak 5 5 5
4 Yönetmenler ve sinemaları üzerinden yeni sinema anlayışının temel ayırdedici özelliklerini estetik, ekonomik ve ideolojik boyutta kavrar. 5 5 5
5 Türk sinemasının dünyadaki konumu ve diğer ülke sinemalarıyla ilişkisini sorgular. 5 5 5
6 Türk sinemasının yeni dönemini, dünyada yaşanan ekonomik ve jeopolitik değişim ile bağlantılı olarak değerlendirir. 5 5 5 5
7 Bir ulusal sinema olarak Türk Sineması’nın temel sorunları üzerine düşünce geliştirir. 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Performans Görevi (Seminer) 60
Toplam 100
1. Final 70
1. Yıl İçinin Başarıya 30
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ödev 1 25 25
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6