Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Halk Sağlığı Hemşireliği | HEM 308 | 6 | 4 + 8 | 8 | 12 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Katılımcıların uygulamalarında toplum sağlığını gözönünde bulundurmalarını ve bunlara göre davranmalarını sağlamak, Türkiyedeki sağlık örgütlenmesi ve mevzuatı koruyucu sağlık bakım uygulamalarını,çevre sağlığı uygulamalarını, bağışıklama uygulamalarını,bulaşıcı olmayan hastalıklarda halk sağlığı uygulamalarını,yaşlılık sağlığı uygulamalarını,ana sağlığı ve aile planlaması uygulamalarını, ,çocuk sağlığı uygulamalarını bilmelerini sağlamak |
Dersin İçeriği | Toplum, aile ve bireyin sağlığının korunması, geliştirilmesi, erken tanı, tedavi ve rehabilitasyon hizmetlerine ilişkin halk sağlığı hemşiresinin işlevlerini ve temel ilkelerini inceler. Bu kapsamda, halk sağlığı hemşireliğinin tarihsel gelişimi, tanımı, rolleri, sağlığın değerlendirilmesi, aile yapısı ve kültür, çevre, iş, okul, yaşlı sağlığı, ana-çocuk sağlığı gibi özel alanlarda halk sağlığı hemşireliğinin yeri, sağlık hizmetleri, sağlık örgütlenmeleri ve politikaları konuları yer alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Toplumun sağlık sorunlarını çözmede bilgilerini kullanır ve becerilerini uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, | Çoktan Seçmeli Testler, |
2 | Toplumun sağlık sorunlarını çözmede ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği kurar | Anlatım, | Çoktan Seçmeli Testler, |
3 | Toplumun sağlık düzeyini yükseltmede tutulan kayıt ve istatistiklerden yararlanabilir, Halk sağlığı hizmetlerine ilişkin kavramları bilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Çoktan Seçmeli Testler, |
4 | Çalıştığı çevreyi belli başlı özellikleri ile tanımlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Çoktan Seçmeli Testler, |
5 | Mesleki hak, görev ve sorumlulukları bilir ve önemini kavrar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Çoktan Seçmeli Testler, |
6 | Halk sağlığında özel bir önemi olan ziyaretlerin planlı düzenli yapılmasının insan sağlığına katkısını belirler. | Anlatım, | Çoktan Seçmeli Testler, Sözlü Sınavlar, |
7 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Çoktan Seçmeli Testler, |
8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun yönetir. | Anlatım, | Çoktan Seçmeli Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Halk sağlığı bilimlerinin doğuşu ve tarihçesi, Halk Sağlığı Hemşireliği ve Giriş | |
2 | Temel sağlık hizmetleri, Hizmet veren kurumlar, Sağlıkta dönüşüm politikası, Aile Hekimliği sistemi ve halk sağlığı hemşirelerinin durumu. | |
3 | Aile hemşireliği süreci, ev ziyaretleri, ve evde bakımın önemi, sağlık eğitimi, OMAHA | |
4 | Anne ve çocuk sağlığı, çocuklarda bağışıklama, Ergen sağlığı | |
5 | Aile planlaması hizmetleri | |
6 | Aile planlaması hizmetleri, yaşlı sağlığı | |
7 | Antropoloji, kültür ve sağlık, Toplum beslenmesi ve önemi | |
8 | Bağışıklama, çevre sağlığı hizmetleri I | |
9 | Çevre sağlığı hizmetleri II, Okul sağlığı | |
10 | Okul sağlığı, toplum ruh sağlığı hizmetlerinde halk sağlığı hemşiresinin rolü ve görevleri I | |
11 | Toplum ruh sağlığı hizmetleri II, epidemiyoloji kavramları ve kuralları | |
12 | Sosyal hastalıklar, Bulaşıcı hastalıklar | |
13 | Genetik bilgi, Genetik olarak bulaşan hastalıklar | |
14 | Türkiye'de nüfus haraketleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1-Cimete G (Ed.) (1998) Evde Sağlık Bakımı Hizmetlerinin Tarihsel Gelişimi ve Evde Bakımda Hemşirenin Yeri, I.Ulusal Evde Bakım Kongresi Kitabı, İstanbul |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur | X | |||||
2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder | X | |||||
5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır | X | |||||
6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | X | |||||
7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir | X | |||||
8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Toplumun sağlık sorunlarını çözmede bilgilerini kullanır ve becerilerini uygular. | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 4 |
2 | Toplumun sağlık sorunlarını çözmede ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği kurar | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 |
3 | Toplumun sağlık düzeyini yükseltmede tutulan kayıt ve istatistiklerden yararlanabilir, Halk sağlığı hizmetlerine ilişkin kavramları bilir. | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 |
4 | Çalıştığı çevreyi belli başlı özellikleri ile tanımlar. | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 |
5 | Mesleki hak, görev ve sorumlulukları bilir ve önemini kavrar. | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 | 5 |
6 | Halk sağlığında özel bir önemi olan ziyaretlerin planlı düzenli yapılmasının insan sağlığına katkısını belirler. | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 |
7 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 |
8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun yönetir. | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 12 | 192 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 8 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 24 | 24 |
Kısa Sınav | 2 | 24 | 48 |
Final | 1 | 24 | 24 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 299 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 11,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 12 |