Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yenidoğan ve Bakımı HTP 521 0 3 + 2016 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NURSAN ÇINAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Yenidoğan ve ailelerine yönelik bakımı planlayıp uygulayabilme bilgi ve becerisini geliştirmek.

Dersin İçeriği

Sağlıklı ve riskli yenidoğanların özellikleri ve bakımı , yenidoğan hastalıkları ve bakımı ,Aile bebek etkileşimi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yenidoğan sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik uygulamaları bilir ve gerçekleştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Rol Oynama,
2 Aile merkezli bakımın önemini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Sağlıklı yenidoğanı ve bakım önceliklerini tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 İntrauterin büyüme gelişme geriliğininde bakım ilkelerini tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap,
5 Miyadından önce ve sonra doğan bebeklerin özelliklerini tanımlar ve bakımını yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Yenidoğan resüsitasyonunu tanımlar Anlatım, Soru-Cevap,
7 Yenidoğan sorunları ve bu durumlarda yaklaşımı tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Neonatoloji Giriş- Dünyada ve Ülkemizde Yenidoğan Sağlığının Durumu ve Yenidoğan Hemşireliği a
2 Yenidoğan Yoğun Bakım Ünitelerinin Organizasyonu
3 Yenidoğan Uterusun Dışında Yaşam Adaptasyonu. Yenidoğanda Isı Kontrolü
4 Yenidoğan Değerlendirilmesi
5 Yenidoğanda Sıvı- Elektrolit Dengesi
6 Yenidoğan Ünitelerinde Hastane Enfeksiyonların Kontrolü
7 Sağlıklı Yenidoğanın Bakımı
8 Yüksek Riskli Yenidoğanlar ve Bakımı
9 Yüksek Riskli Yenidoğanlar ve Bakımı
10 Yenidoğan Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
11 Yenidoğan Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
12 Yenidoğan Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
13 Yenidoğan Resüsitasyonu
14 Yenidoğan Resüsitasyonu
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1- Meeks M, Hallsworth M, Yeo H. (2012). Yenidoğan Hemşireliği, Rota Tıp Kitabevi, Ankara.
2- Dağoğlu T.,Görak G. (2008). Temel Neonatoloji ve Hemşirelik, Yenilenmiş İkinci Baskı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
3- Ball JW, Bindler RC, Cowen KJ. (2010). Child Health Nursing Partnering With Children & Families, Co: Pearson Education, Second Edition, New Jersey.
4- Kavaklı A,Pek H,Bahçecik N.1995.Çocuk Hastalıkları Hemşireliği, Alemdar Ofset, İstanbul.
5- Kollar LM. (2005). Wong?s Essentials of Pediatric Nursing, MJ Hockenberry, D Wilson, ML Winkelstein (Eds), Seventh Edition, Mosby.
6- Çavuşoğlu H.(2008). Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Çilt 1 genişletilmiş 9. baskı,Cilt 2 genişletilmiş 8.baskı, Sistem Ofset.
7- Behrman ,Kliegman,Jenson. (2003).Nelson Textbook of Pediatrics.17. the Edition,W.B.Saunders Company.
8- Neyzi O, Ertuğrul T. (2010). Pediatri, 4. Baskı, 1. Cilt İstanbul, Nobel Tıp Kitabevi.
9- Savaşer S., Yıldız S.(2009). Hemşireler için Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul.
10- Conk Z, Başbakkal Z, Yılmaz HB, Bolışık B. (2013). Pediatri Hemşireliği, Akademisyem Tıp Kitabevi, Ankara.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans yeterliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. X
2 Etkili iletişim becerilerini kullanarak sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. X
3 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır. X
4 Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. X
5 Alanındaki güncel gelişmeleri ve katıldığı çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır X
6 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar. X
7 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
8 Birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini uzmanlık düzeyinde bütüncül bir yaklaşımla karşılar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Yenidoğan sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik uygulamaları bilir ve gerçekleştirir.
2 Aile merkezli bakımın önemini kavrar
3 Sağlıklı yenidoğanı ve bakım önceliklerini tanımlar.
4 İntrauterin büyüme gelişme geriliğininde bakım ilkelerini tanımlar.
5 Miyadından önce ve sonra doğan bebeklerin özelliklerini tanımlar ve bakımını yapar.
6 Yenidoğan resüsitasyonunu tanımlar
7 Yenidoğan sorunları ve bu durumlarda yaklaşımı tanımlar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Performans Görevi (Uygulama) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 24 24
Performans Görevi (Seminer) 1 15 15
Final 1 36 36
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6