Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Okul Sağlığı Hemşireliği HTP 527 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin okul sağlığının önemini ve okul sağlık hizmet hizmetlerinin kapsamını öğrenmeleri amaçlanmaktadır. 

Dersin İçeriği

Okul sağlığı hemşiresinin rol ve sorumluluklarına ilişkin ileri düzeyde uzmanlık bilgi ve becerisine sahip olması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Okul sağlığının tanımlamaları ve okul sağlık hizmet ekibini sıralamalarını sağlanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Okul sağlığı kapsamında yer alan hizmetleri öğrenmelerini sağlamaktır Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 Okul çocuğu ve adölesanın sağlık riskleri ve sorunlarına yönelik primer, sekonder ve tersiyer koruma önlemlerini alabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Okul çevresinin fizik koşullarını değerlendirip düzenleyebilir, 5. Sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve ihtiyaç duyulan konularda sağlık eğitimi yapabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve ihtiyaç duyulan konularda sağlık eğitimi yapabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Okul çocuğu ve ailesi, okul çalışanlarına bireysel danışmanlık yapabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Okul sağlık kayıtlarını tutabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tarihçe
2 Okul sağlığının tanımı
3 Dünyada ve Türkiye'de okul sağlığının yeri
4 Okul sağlığı hemşireliği
5 Okul sağlığı hemşirenin rol ve sorumlulukları
6 Okul çocuğunun özellikleri
7 Okul sağlığı çocuklardaki akut sorunlar
8 Okul sağlığı çocuklardaki akut ve kronik sorunlar
9 Okul sağlığı çocuklarındaki kronik sorunlar
10 Okul çocuklarında riskli davrananışlar (Sigara, alkol kullanımı, Cinsel davranışlar)
11 Okul çocuklarında riskli davranışlar (Beslenme bozuklukları, Yetersiz fiziksel aktivite)
12 Okulda şiddet
13 Okul sağlığını geliştirme programları
14 Okul sağlık ofisinin dizaynı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Özcebe H, Ulukol B, Mollahaliloğlu S, Yardım N ve Kahraman F (eds). Sağlık Hizmetlerinde Okul Sağlığı Kitabı. T.C. Sağlık Bakanlığı Refik Saydam Hıfzısıhha Merkezi Başkanlığı Hıfzısıhha Mektebi Müdürlüğü. Yücel Ofset, Ankara, 2008. Özcebe H. Okullarda Sağlık Hakkı. Eğitimde Hakkı ve Eğitimde Haklar-Uluslararası İnsan Hakları Belgeleri Işığında Ulusal Mevzuatın Değerlendirilmesi. 215-288. ERG. Yelken Basım, İstanbul, Mart 2009. Murray NG, Low BJ, Hollis C, Cross AW, and Davis SM. Coordinated school health programs and academic achievement: a systematic review of the literature. Journal of School Health. November 2007;77(9):589-600. WHO Europe. Schools for Health in Europe. http://ws10.e-vision.nl/she_network/index.cfm. Lohrmann DK. A complementary ecological model of the coordinated school health program. Public Health Reports. 2008;123(6):695?703. Reprinted withpermission. Association of Schools of Public Health 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans yeterliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. X
2 Etkili iletişim becerilerini kullanarak sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. X
3 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır. X
4 Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. X
5 Alanındaki güncel gelişmeleri ve katıldığı çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır X
6 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar. X
7 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
8 Birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini uzmanlık düzeyinde bütüncül bir yaklaşımla karşılar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Okul sağlığının tanımlamaları ve okul sağlık hizmet ekibini sıralamalarını sağlanır
2 Okul sağlığı kapsamında yer alan hizmetleri öğrenmelerini sağlamaktır
3 Okul çocuğu ve adölesanın sağlık riskleri ve sorunlarına yönelik primer, sekonder ve tersiyer koruma önlemlerini alabilir
4 Okul çevresinin fizik koşullarını değerlendirip düzenleyebilir, 5. Sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve ihtiyaç duyulan konularda sağlık eğitimi yapabilir
5 Sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve ihtiyaç duyulan konularda sağlık eğitimi yapabilir
6 Okul çocuğu ve ailesi, okul çalışanlarına bireysel danışmanlık yapabilir
7 Okul sağlık kayıtlarını tutabilir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Seminer) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 153
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,12
Dersin AKTS Kredisi 6