Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Meslek Matematiği | EBO 210 | 4 | 3 + 0 | 3 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AKADEMİK PERSONEL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Sezgin KAÇAR |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencilere doğrusal sistemlerin çözümlenmesinde Laplace dönüşümünün kullanılması ve bu çözümlemelerin Matlab ile bilgisayar ortamında gerçekleştirilmesine ilişkin temel yeterlikleri kazandırmak amacı ile tasarlanmıştır. |
Dersin İçeriği | Laplace dönüşümü, ters Laplace dönüşümü. Doğrusal elektrik devrelerinin diferansiyel denklemlerinin elde edilmesi ve Laplace dönüşümü ile çözümlenmesi. Matlab yazılım programının çalışma ortamında dizi tanımlama, temel matris işlemleri, değişkenlerin saklanması ve yüklenmesi, m-dosyası oluşturma ve basit grafik çizimleri. Matlabta cebirsel denklem tanımlama ve çözümü. Diferansiyel denklemlerin zaman düzleminde ve frekans düzleminde çözümü. Periyodik fonksiyonlar, trigonometrik seriler, Fourier serileri ve Euler formülleri. Konularla ilgili örnek Matlab uygulamaları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Laplace ve ters Laplace dönüşüm metotlarının özelliklerini tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Doğrusal devrelerin dönüşümünde Laplace dönüşüm tekniklerini kullanır. | Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
3 | Matlabın temel fonksiyonlarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | |
4 | Matlabta matris işlemlerini yapar ve grafik çizimlerini yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
5 | Cebirsel denklem çözümleme, diferansiyel denklem çözümleme, sembolik çözümleme metodlarını uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
6 | Fourier serileri, Fourier integralleri ve Fourier dönüşümlerinin özelliklerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, Laplace dönüşümü, ters Laplace dönüşümü, doğrusallık, türev ve integrallerin Laplace dönüşümü | |
2 | Diferansiyel denklemlerin Laplace dönüşümleri, kısmi kesirlere ayırma, örnek uygulamalar | |
3 | Doğrusal elektrik devrelerinin diferansiyel denklemlerinin elde edilmesi, Laplace dönüşümü ile çözümlenmesi. | |
4 | Matlabın kurulması, çalıştırılması, menülerinin ve demolarının tanıtılması | |
5 | Matlabın çalışma ortamında değişken atama, sayı tanımlama, özel değişkenler, sabitler ve karakterler | |
6 | Matlabta dizi tanımlama, çalışma ortamı değişkenlerinin saklanması ve yüklenmesi | |
7 | Matlabta matris oluşturma, temel matris işlemleri (toplama, çıkarma, sabitle çarpma, tersini alma vb.). | |
8 | Matlabta basit grafikler oluşturma (grafik biçimlendirme), kopyalama, saklama, çıktı alma | |
9 | Basit hesaplamalar yapmak ve basit grafikler göstermek için Matlabda m-dosyası oluşturma | |
10 | Ara Sınav | |
11 | Matlabta cebirsel denklem tanımlama ve çözümü. | |
12 | Diferansiyel denklemlerin zaman düzleminde ve frekans düzleminde çözümü. Konuyla ilgili sembolik çözüm uygulamaları. | |
13 | Periyodik fonksiyonlar, trigonometrik seriler, Fourier serileri, Euler formülleri | |
14 | Hızlı Fourier dönüşümü (FFT), normalizasyon ve Matlab uygulamaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. İlyas Çankaya, Devrim Akgün, Matlab ile Meslek Matematiği, Seçkin Yayıncılık San. ve Tic. A.Ş., Ekim-2008. |
Ders Kaynakları | 1. Fethi Çallıalp, Çözümlü Lineer Cebir Problemleri, Birsen Yayınevi, 2000. 2. Mehmet Bakioğlu, Sayısal Analiz, Birsen Yayınevi, 2004. 3. Neşe Dernek ve Ahmet Denek, Diferansiyel Denklemler, Birsen Yayınevi, 2004. 4. Uğur Arifoğlu ve Cemalettin Kubat, Matlab ve Mühendislik Uygulamaları, Alfa Basım Yayım Dağıtım Ltd. Şti., 2003. 5. Benjamin C. Kuo, Otomatik Kontrol Sistemleri, Çeviren ve Uyarlayan Atilla Bir, Literatür Yayıncılık, 1999. 6. Erwin Kreyszig, Advanced Engineering Mathematics, John Wiley & Sons, 1993. 7. Anthony Croft, Robert Davison, Martin Hargreaves, Engineering Mathematics A Modern Foundation for Electronic, Electrical and Control Engineers, Addison Wesley Publishing Company, 1992. 8. Norman S. Nise, Control Systems Engineering, Second Edition, The Benjamin / Cummings Publishing Company, 1995. 9. Adrian Biran, Moshe Breiner, Matlab for Engineers, Addison Wesley Publishers, 1995. 10. A.J. Okyere, Matlab Fundamentals: Electronics and Circuit Analysis Using MATLAB, CC Press, 1999. 11. J.T. Manassah, Elementary Mathematical and Computational Tools for Electrical and Computer Engineers Using MATLAB, CRC Press, 2001. 12. Robert H. Bishop, Modern Control Systems Analysis and Design Using MATLAB, Addison Wesley Publishing Company, 1993. 13. Katsuhiko Ogata, Solving Control Engineering Problems With MATLAB, Prentice Hall, 1994. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Bilgisayar teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak. | X | |||||
2 | Bilgisayar teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek. | X | |||||
3 | Bilgisayar teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak. | X | |||||
4 | Bilgisayar teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak. | X | |||||
5 | Bilgisayar teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak. | X | |||||
6 | Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak. | X | |||||
7 | Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek. | X | |||||
8 | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine ve sosyal haklarının korunmasına yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, onların küresel ölçekte sorumlu bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunmak. | X | |||||
9 | Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek. | X | |||||
10 | Bilgisayar teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Laplace ve ters Laplace dönüşüm metotlarının özelliklerini tanımlar. | ||||||||||
2 | Doğrusal devrelerin dönüşümünde Laplace dönüşüm tekniklerini kullanır. | ||||||||||
3 | Matlabın temel fonksiyonlarını açıklar. | ||||||||||
4 | Matlabta matris işlemlerini yapar ve grafik çizimlerini yorumlar. | ||||||||||
5 | Cebirsel denklem çözümleme, diferansiyel denklem çözümleme, sembolik çözümleme metodlarını uygular. | ||||||||||
6 | Fourier serileri, Fourier integralleri ve Fourier dönüşümlerinin özelliklerini açıklar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 7 | 7 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |