Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Antenler ve Propagasyon ELE 421 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Bölüm Arş. Gör.leri
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Anten teorisinin temellerinin verilmesi, çeşitli tipteki antenlerin karakteristikleri ve tasarımları konusunda temel bilgi düzeyinin sağlanması, öğrencilerin daha ileri düzeydeki anten teorisi derslerine hazırlanması.
Dersin İçeriği Antenlerin teknolojik ve tarihsel gelisimi, Gecikmis Elektrik-
Magnetik Skaler, Vektörel Potansiyel Fonksiyonları Yardımıyla
Alanların Bulunması, Elektromagnetik Teoride Önemli Teoremler ve
Kavramlar (Enerji Teoremleri , Dualite , Kararlılık) / Elektromagnetik
Teoride Modelleme lkeleri, Elektrik ve Magnetik Alan ntegral
Denklemleri (EFIE, MFIE) / Moment Yöntemi (MOM) / Zamanla
Harmonik Olarak Salınan Elektrik ve Magnetik Dipolün Uzak ve
Yakın Alanlarının Hesaplanması, Hertz Dipolü, Anten Parametreleri
(Isıma Alanı, Isıma Direnci, Isıma Diyagramı, Isıma Verimliligi,
Isıma Kazancı, Isım a Gücü, Yarım Güç Hüzme Genisligi (HPBW),
Etkin Isınan Güç, Etkin Yüzey, Etkin Uzunluk, letisim Denklemleri
(Friis Denklemleri), nce Antenler, Yarım Dalga Dipol Antenler,
Akım Dagılımlarını Degistirici Yapılar, Anten Dizileri, Frekanstan
Bagımsız Antenler (Helisel, Log-Periyodik Antenler), Anten
Modelleme Setinin Tanınması / Log-Periyodik Antenlerin, Monopol
ve Dipol Antenlerin ve Anten Dizilerinin ncelenmesi (Laboratuvar
Uygulaması), Açıklık Antenler / Mikroserit Antenler, Yama (Patch)
Mikroserit Anten Uygulamaları (Laboratuvar Uygulaması),
Beslemeleri Farklı Antenlerden Olusan Parabolik Reflektör Antenler /
Optoelektronik Antenler / Lens Antenler / SAR Antenler, Yagi-Uda
anteni, Horn Anten Uygulamaları (Laboratuvar Uygulaması), EM
Dalgaların Yayılmasını Etkiyen Faktörler, Yer-Yer letisimi (ELF den
SHF ëye kadar), GSM Baz stasyonu Anteni Uygulamaları, Dizi anten
uygulamaları (Laboratuvar Uygulaması), Yer-yonosfer-Yer letisimi,
letisim Yollarının Seçim lkeleri, Radyo Link Anteni Uygulamaları,
(Laboratuvar Uygulaması)
Dersin Amacı
Elektromanyetik alan ve
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bir mühendislik sorununu belirleme ve çözümler bulma Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Antenlerin teknolojik ve tarihsel gelisimi, Gecikmis Elektrik-Magnetik Skaler, Vektörel Potansiyel Fonksiyonları Yardımıyla Alanların Bulunması
2 Elektromagnetik Teoride Önemli Teoremler ve Kavramlar (Enerji Teoremleri , Dualite , Kararlılık) / Elektromagnetik Teoride Modelleme ilkeleri
3 Elektrik ve Magnetik Alan
4 Hertz Dipolü, Anten Parametreleri (Isıma Alanı, Isıma Direnci, Isıma Diyagramı, Isıma Verimliligi, Isıma Kazancı, Isım a Gücü, Yarım Güç Hüzme Genisligi (HPBW), Etkin Isınan Güç, Etkin Yüzey, Etkin Uzunluk,
5
6 Anten Modelleme Setinin Tanınması / Log-Periyodik Antenlerin, Monopol ve Dipol Antenlerin ve Anten Dizilerinin
7 Açıklık Antenler / Mikroserit Antenler /
8 Yama (Patch) Mikroserit Anten Uygulamaları (Laboratuvar Uygulaması)
9 AraSınav
10 Beslemeleri Farklı Antenlerden Olusan Parabolik Reflektör Antenler / Optoelektronik Antenler / Lens Antenler / SAR Antenler
11 Yagi-Uda anteni, Horn Anten Uygulamaları (Laboratuvar Uygulaması)
12 EM Dalgaların Yayılmasını Etkiyen Faktörler, Yer-Yer
13 GSM Baz
14 Yer-
Kaynaklar
Ders Notu J.D.Kraus, Antennas for All Applications, McGrawHill, 2002
2. C.A.Balanis, Advanced Engineering Electromagnetics, JohnWiley &
Sons, 1989
3. D.J.Griffiths, Elektromagnetik Teori, Arte Güven, 1996.
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Elektronik teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak. X
2 Elektronik teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek. X
3 Elektronik teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak. X
4 Elektronik teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak. X
5 Elektronik teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak. X
6 Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak.
7 Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek.
8 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine ve sosyal haklarının korunmasına yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, onların küresel ölçekte sorumlu bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunmak
9 Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek.
10 Elektronik teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Bir mühendislik sorununu belirleme ve çözümler bulma
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,8
Dersin AKTS Kredisi 5