Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İktisadi Modeller IKT 455 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

Ön koşul dersi gerekmiyor. 

Önerilen Seçmeli Dersler

Önerilen seçmeli ders yoktur. 

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÜNSAL OZAN KAHRAMAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Research assistants

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Introducing economic models, aiming students to gain modeling skills, estimating and interpreting models by using SAS STAT.

Dersin İçeriği

In this course, properties of economic models, structuring economic models, various economic models, and SAS STAT programme will be taught. There will be some projects including econometric tests applications.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 iktisatta modelin ne anlama geldiğini bilir Anlatım,
2 modellerin özelliklerini bilir Bireysel Çalışma,
3 model kurma ilkelerini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler,
4 model kurar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma,
5 model kalıplarını tanır Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma,
6 mikro model kurar Anlatım, Gezi / Gözlem, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
7 makro model kurar Anlatım, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler,
8 iktisattın çeşitli alanlarında bazı modelleri tanır Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
9 çoklu regresyon modeli kurar Rol Oynama,
10 Regresyon analizi uygular Rol Oynama,
11 model testleri yapar Problem Çözme, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
12 modelin geçerliliğini araştırır Problem Çözme, Rol Oynama, Gözlem,
13 iktisat teorisini test eder Gözlem,
14 politik çıkarımsamalarda bulunur Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
15 alternatif ekonometrik testler yapar Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İktisatta bilimsel analiz Akal, M. Öğretim üyesi notları Neal and Shone ilgili bölümler İ. D. Kargül ilgili bölümler
2 Bilimsel açıklama ve bilimsel gelişme Akal, M. Öğretim üyesi notları Neal and Shone ilgili bölümler İ. D. Kargül ilgili bölümler
3 İktisadi analizde boyut ve ölçüme yönelik tahliller Akal, M. Öğretim üyesi notları Neal and Shone ilgili bölümler İ. D. Kargül ilgili bölümler
4 Ekonomik değişkenler arasındaki ilişkiler Akal, M. Öğretim üyesi notları Neal and Shone ilgili bölümler İ. D. Kargül ilgili bölümler
5 İktisatta model kurmanın ilkeleri Akal, M. Öğretim üyesi notları Neal and Shone ilgili bölümler İ. D. Kargül ilgili bölümler
6 Denklem biçimleri ve yorumları İstatistiksel paket programı kullanımı tanıtımı ve uygulama Akal, M. Öğretim üyesi notları Neal and Shone ilgili bölümler İ. D. Kargül ilgili bölümler
7 İstatistiksel paket programı kullanımı ve uygulama, hipotez testleri Akal, M. Öğretim üyesi notları Neal and Shone ilgili bölümler İ. D. Kargül ilgili bölümler
8 Mikroekonomik modeller Akal, M. Öğretim üyesi notları Neal and Shone ilgili bölümler İ. D. Kargül ilgili bölümler
9 VİZE SINAVI BAŞARILAR
10 Makroekonomik modeller Akal, M. Öğretim üyesi notları Neal and Shone ilgili bölümler İ. D. Kargül ilgili bölümler
11 Diğer modeller ve uygulamaları Akal, M. Öğretim üyesi notları Neal and Shone ilgili bölümler İ. D. Kargül ilgili bölümler
12 Dinamik iktisadi modeller Akal, M. Öğretim üyesi notları Neal and Shone ilgili bölümler İ. D. Kargül ilgili bölümler
13 Kesitli ve sürekli dinamik modeller Akal, M. Öğretim üyesi notları Neal and Shone ilgili bölümler İ. D. Kargül ilgili bölümler
14 İktisatta politika modelleri Akal, M. Öğretim üyesi notları Neal and Shone ilgili bölümler İ. D. Kargül ilgili bölümler
Kaynaklar
Ders Notu

Neal, F. and Shone, R. (1976), İktisadi Modeller: Teori ve Uygulama, Birinci Baskıdan, Çev: Prof. Dr. Muzaffer Sarımeşeli Gazi Kitabevi, Ankara-2007.
Akal, M. Öğretim üyesi notları

Ders Kaynakları

Kargül, İsmet D. (1997), İktisatta Model ve Plan Teknikleri, İstanbul: Der Yayınları.

SAS Kullanım Klavuzu.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında hukuk, sosyoloji, siyaset bilimi, işletme gibi bilimlerden de faydalanarak geniş bir bakış açısından hareketle tutarlı ve kapsamlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisini kazandırmak. Böylece iktisadi konuların diğer sosyal bilimlerle ilişkili olduğunu gösterrmek.
2 Genel mikro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. X
3 Genel makro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. X
4 Uluslararası iktisat teorisi, İktisadi büyüme ve İktisadi Kalkınma teorisi ve politikası hakkında bilgilendirmek ve ülkelerin neden farklı ekonomik seviyelerde olduğuna dair analiz becerisi kazandırmak.
5 İktisat teorisinin ve kurumlarının tarihsel bir gelişim içinde bugüne kadar geldiğini, bu tarihi yolculuğun ülkelerde farklı dinamiklere sahip olduğunu öğretmek.
6 İktisadi Matematik, Temel ekonometri ve İstatistik teorilerini ve uygulamalarını öğreterek öğrenciyi ekonomiyle ilgili veriye dayalı, bilimsel ve tutarlı analiz becerisine sahip bir hale getirmek. X
7 Genel işletme yönetimi, girişimcilik, pazarlama, insan kaynakları idaresi, şirket finansmanı, turizm işletmeciliği, ve kamu idareciliği gibi kendilerinin seçtiği fakat bölümün direkt eğitim konusuna girmeyen alanlardan birinde de uzmanlaşmaya sahip olma. X
8 Kamu, endüstri, tarım, çevre ve doğal kaynaklar, çalışma, bilgi ve mülkiyet ekonomileri, uluslararası finans, para banka, iktisadi büyüme ve kalkınma, politik iktisat ve ekonometrik yöntemler gibi alanlardan kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından dördünde uzmanlaşma hedefine sahip olma.
9 Günlük yaşantısında, kamu/özel sektördeki iş hayatında haklarını ve hukuki sınırlarını bilen, hukuk bilgisine sahip mezunlar yetiştirmek.
10 Öğrencilerin kamu ve özel sektörde kolayca yeterliliklerini kanıtlayabilecekleri düzeyde muhasebe bilgisiyle donatmak..
11 Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma.
12 Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SAS, SPSS, Eviews, GAUSS, Stata, R, Access, Minitab vb) kullanabilme becerisini kazandırmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 iktisatta modelin ne anlama geldiğini bilir 5 5 5
2 modellerin özelliklerini bilir 5 5 5
3 model kurma ilkelerini bilir 5 5 5
4 model kurar 5
5 model kalıplarını tanır 5
6 mikro model kurar 5
7 makro model kurar 5
8 iktisattın çeşitli alanlarında bazı modelleri tanır 5
9 çoklu regresyon modeli kurar 5
10 Regresyon analizi uygular 5
11 model testleri yapar 5
12 modelin geçerliliğini araştırır 5
13 iktisat teorisini test eder 5
14 politik çıkarımsamalarda bulunur 5
15 alternatif ekonometrik testler yapar 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
1. Sözlü Sınav 10
1. Proje / Tasarım 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 1 4 4
Sözlü Sınav 1 3 3
Proje / Tasarım 1 16 16
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 3 3
Final 1 12 12
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 6 6
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5