Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Deprem Tehlike Yönetimi | KDP 512 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MURAT UTKUCU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı |
Bu ders ile deprem tehlikesinin ne olduğu ve nasıl belirlendiği konusunda gerekli bilgilerin öğrencilere kazandırılmasıyla deprem zararlarının azaltılması ve kentsel yaşamın sürdürülebilirliğe katkıda bulunulması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği |
Deprem tehlikesi ve belirlenmesi neden önemlidir; deprem tehlikesinin belirlenmesinde çok disiplinli (deprem mühendisliği ve sismotektonik) çalışmaların aşamaları; Levha tektoniği ve depremlerin kökeni, Depremler ve parametreleri; Depremlerde magnitüd ve şiddet, Depremsellik (ya da Gutenberg-Richter ilişkisi) parametreleri, hesaplanmaları ve deprem tehlike çalışmaları bağlamında anlamları; deprem kuvvetli yer hareketi ve yer hareketi parametreleri, faylanma özelliklerinin deprem yer hareketi üzerinde etkisi; birincil ve ikincil deprem tehlikeleri; zeminin deprem yer hareketi üzerindeki etkisi; deprem yer hareketi azalım ilişkileri, deterministik (tanımsal) ve probabilistik (olasılıksal) deprem tehlike analizlerinin tanımları ve aşamaları, Türkiye’nin sismotektoniği ve deprem tehlikesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Depremlerin neden oluştuğunu ve deprem tehlikesinin önemini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Deprem kataloglarından Gutenberg-Richter ilişkisini anlamını kavrar ve deprem riskini hesaplar. | Anlatım, Rol Oynama, | Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Birincil ve ikincil deprem tehlikelerinin zararlarının azaltılması için önerilerde bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Deprem Tehlike Analizi yöntemlerini kavrar | Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtılması, Deprem tehlikesi ve belirlenmesi neden önemlidir. | |
2 | Depremlerin kökeni: Levha tektoniği kuramı | |
3 | Deprem Bilimin tarihsel gelişimi | |
4 | Depremleri tanımlayan parametreler, magnitüd ve şiddet terimleri ve deprem tehlike çalışmalarındaki önemleri | |
5 | Deprem istatistiği (Gutenberg-Richter bağıntısı), depremsellik parametreleri, hesaplanmaları ve deprem tehlike çalışmalarındaki önemleri. | |
6 | Deprem tehlikeleri: Birincil deprem tehlikeleri | |
7 | İkincil deprem tehlikeleri | |
8 | Deprem kuvvetli yer hareketi ve yer hareketi parametreleri I | |
9 | Deprem kuvvetli yer hareketi ve yer hareketi parametreleri II | |
10 | Deprem kuvvetli yer hareketi ve yer hareketi parametreleri III | |
11 | Deprem tehlike analizi | |
12 | Türkiye'nin sismotektoniği ve deprem tehlikesi | |
13 | Öğrenci seminerleri | |
14 | Öğrenci seminerleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Utkucu, M. 2008. “Deprem Tehlike Yönetimi Sunuları”, |
Ders Kaynakları |
1. Kramer, S. L. (1996) Geotechnical earthquake engineering, Prentice-Hall civil engineering and engineering mechanics series). ISBN 0-13-374943-6 2. Reiter, L (1990). Earthquake Hazard Analysis, Columbia university Press, New York.ISBN 0-231-06534-5 3. National Research Council, 2003, Living on the active earth: perspectives on eathquake science, National Academic press, 418 pp. 4. Reilinger, R., et al. (2006). GPS constraints on continental deformation in the Africa-Arabia-Eurasia continental collision zone and implications for the dynamics of plate interactions, J. Geophys. Res., 111, B05411, doi:10.1029/2005JB004051. 5. Scholz, C.H., 2002, The mechanics of earthquakes and faulting, Cambridge University Press, 439 pp. 6. Smith, K., 2000, Environmental Hazards: Assessing Risk and Reducing Disaster, Routledge, 420 pp, ISBN-10: 0415224640. 7. Stein, S. And Wysession, M., 2003, An introduction to seismology, earthquakes, and earth structure, Blackwell Publishing, 498 pp. 8. Lay, T. and Wallace, T.C., 1995. Modern Global Seismology, Academic Press, New York, 521 pp. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Kentsel Dönüşüm uygulamalarının bir kent için önemini öğrenir | X | |||||
2 | 2. Kentlerin en önemli gereksinimlerinden biri olan değişim ve dönüşüm sorunsalını değişik boyutlarıyla kavrar | ||||||
3 | 3. Kentsel Dönüşüm uygulamalarını, süreçlerini ve ortaya çıkabilecek olası sonuçlarını detaylı bir şekilde öğrenir | ||||||
4 | 4. Sorunlara farklı bakış açılarıyla bakmayı ve özgün çözümler üretme becerisi kazandırır | ||||||
5 | 5. Bilimsel etik değerlere verilen önemi kavrar | ||||||
6 | 6. Kent, kentleşme ve kentsel dönüşüme ilişkin son gelişmeleri kavrar ve bu alanda güncel konuları takip etme becerisi kazandırır | ||||||
7 | 7. Kentsel Dönüşümle ilgili bilgi üretmenin bilimsel ilkelerini öğrenir | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Depremlerin neden oluştuğunu ve deprem tehlikesinin önemini açıklar. | 4 | 4 | |||||
2 | Deprem kataloglarından Gutenberg-Richter ilişkisini anlamını kavrar ve deprem riskini hesaplar. | 4 | 0 | 4 | ||||
3 | Birincil ve ikincil deprem tehlikelerinin zararlarının azaltılması için önerilerde bulunur. | 4 | 0 | 0 | 4 | |||
4 | Deprem Tehlike Analizi yöntemlerini kavrar | 4 | 4 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |