Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kan Fizyolojisi | KBT 502 | 0 | 2 + 2 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İHSAN HAKKI ÇİFTCİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin; Hematopoetik sistem doğum öncesi aşamalardan itibaren nasıl gelişmekte, hangi organlar görev almakta ve hangi fonksiyonları yerine getirmekte olduğu ele alınacak olup, Kanın fiziksel özellikleri, kan hücrelerinin üretilmeleri ve fonksiyonlarını kavramak, Vücudumuzda kanın pıhtılaşmadan nasıl kaldığını, bir damar zedelenmesi durumunda hemostatik mekanizmaların nasıl çalıştığını uygulamalı olarak incelemek amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Tüm kan hücreleri ve bunların fonksiyonları ayrıntılı olarak anlatılacaktır. Koagülasyon sistemi (pıhtılaşma sistemi) ve işlevleri. Kanın şekilli ve şekilsiz elemanları ile kanın volüm etkisi-görevi anlatılacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hematopoetik sistem, oluşumu, gelişmesi, görevleri ve sistemde yer alan organları bilme. | Anlatım, Eğitsel Oyun, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
2 | Kanın fiziksel özelliklerini bilme | Bireysel Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Anlatım, | |
3 | Kan grupları, gruplama sistemleri ve kan gruplama yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma ve kan grubunu belirleyebilme | Bireysel Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Anlatım, | |
4 | Kanın şekilli elemenları ve tüm kan hücrelerinin üretilmeleri, görev ve fonksiyonlarını bilme | Bireysel Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Vücudun enfeksiyonlara karşı korunma mekanizmalarını (doğal-kazanılmış bağışıklık) anlamış olma | Bireysel Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Anlatım, | |
6 | Fibrinolitik sistem ve fibrinolitik testler hakkında bilgi sahibi olma | Bireysel Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Anlatım, | |
7 | Antikoagülanlar ve etki mekanizmaları hakkında bilgi sahibi olma | Bireysel Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Anlatım, | |
8 | Trombosit fonksiyonlarını ve kan pıhtılaşma mekanizması hakkında bilgi sahibi olma | Bireysel Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Anlatım, | |
9 | PT, aPTT, Kanama zamanı, pıhtılaşma zamanı ve sedimantasyon hızını belirleyebilme | Bireysel Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Anlatım, | |
10 | Kanın şekilsiz elemanları, serum, plazma, antikor, antijen ve kanın volüm etkisini bilme | Bireysel Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Anlatım, | |
11 | Periferik yayma, hazırlama, boyama yöntemleri ve kan hücrelerini tanıma | Bireysel Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Anlatım, | |
12 | Tam kan sayımı-hemogram parametreleri ve sonuçların yorumunu yapabilme | Bireysel Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hematopoetik sistem, oluşumu, gelişmesi, görevleri ve sistemde yer alan organları | |
2 | Kanın fiziksel özellikleri | |
3 | Kan grupları, gruplama sistemleri ve kan gruplama yöntemleri | |
4 | Kanın şekilli elemenları ve tüm kan hücrelerinin üretilmeleri, görev ve fonksiyonları | |
5 | Vücudun enfeksiyonlara karşı korunma mekanizmaları | |
6 | Fibrinolitik sistem ve fibrinolitik testler | |
7 | Antikoagülanlar ve etki mekanizmaları | |
8 | Trombosit fonksiyonlarını ve kan pıhtılaşma mekanizması | |
9 | PT, aPTT, Kanama zamanı, pıhtılaşma zamanı ve sedimantasyon hızı testleri | |
10 | Kanın şekilsiz elemanları, serum, plazma, antikor, antijen ve kanın volüm etkisi | |
11 | Periferik yayma, hazırlama, boyama yöntemleri ve kan hücrelerini tanıma | |
12 | Tam kan sayımı-hemogram parametreleri ve sonuçların yorumu | |
13 | Tam kan sayımı-hemogram parametreleri ve sonuçların yorumu | |
14 | Tam kan sayımı-hemogram parametreleri ve sonuçların yorumu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Tıbbi Fizyoloji Arthur C.Guyton, John E. Hall 2.Ulusal Kan Merkezleri ve Transfüzyon Tıbbı Kursu XII, KMTD, 2009 3.Kan bileşenlerinin hazırlanma, kullanım ve kalite güvencesi rehberi, EDOM, 2008 4. Ulusal kan ve kan ürünleri rehberi 2013 |
Ders Kaynakları | 1. Tıbbi Fizyoloji William F. Ganong 2. Interactive Physiology Benjamin Cummings 3. İnsan Fizyolojisi - Wander |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kan grupları ve belirleme yöntemleri | X | |||||
2 | Transfüzyon reaksiyonları | X | |||||
3 | Kan bankası işleyiş ve pratiği | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 |
---|---|---|---|---|
1 | Hematopoetik sistem, oluşumu, gelişmesi, görevleri ve sistemde yer alan organları bilme. | |||
2 | Kanın fiziksel özelliklerini bilme | |||
3 | Kan grupları, gruplama sistemleri ve kan gruplama yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma ve kan grubunu belirleyebilme | |||
4 | Kanın şekilli elemenları ve tüm kan hücrelerinin üretilmeleri, görev ve fonksiyonlarını bilme | |||
5 | Vücudun enfeksiyonlara karşı korunma mekanizmalarını (doğal-kazanılmış bağışıklık) anlamış olma | |||
6 | Fibrinolitik sistem ve fibrinolitik testler hakkında bilgi sahibi olma | |||
7 | Antikoagülanlar ve etki mekanizmaları hakkında bilgi sahibi olma | |||
8 | Trombosit fonksiyonlarını ve kan pıhtılaşma mekanizması hakkında bilgi sahibi olma | |||
9 | PT, aPTT, Kanama zamanı, pıhtılaşma zamanı ve sedimantasyon hızını belirleyebilme | |||
10 | Kanın şekilsiz elemanları, serum, plazma, antikor, antijen ve kanın volüm etkisini bilme | |||
11 | Periferik yayma, hazırlama, boyama yöntemleri ve kan hücrelerini tanıma | |||
12 | Tam kan sayımı-hemogram parametreleri ve sonuçların yorumunu yapabilme |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 15 |
2. Ödev | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 2 | 2 | 4 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |