Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
I. Ders Kurulu (Dolaşım ve Solunum Sistemleri) TIP 2100 2 130 + 34 11 11
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. DERYA GÜZEL ERDOĞAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Kurulun amacı; kardiyovasküler, kan, kemik iliği, lenfoid organlar ve solunum sistemlerinin gelişimsel, yapısal makroskopik hücresel düzeyde ve işlevsel açıdan incelenmesidir. Kalp, damar ve solunum sistemlerinin anatomisi, lokalizasyonu ve bu sistemler ile hematopoetik sistemin özelliklerinin yapısal doku ve hücresel düzeyde gelişimlerini detaylı olarak açıklayarak bilgi kazanılmasını sağlamak, solunum ve dolaşım sisteminin genel çalışma ilkelerini ve dinamiklerini biyofizik kavramlarla açıklamak, vücut sıvıları, kan ve plazmanın bileşenlerinin biyokimyasal özelliklerini öğrenmek, yağ ve kas dokuların biyokimyasal özelliklerini, hematopoetik sistemi ve gelişimini kavramak, bu sistemlerin fizyolojik özelliklerini, birbirleri ile olan ilişkileri ve her bir sistemin etkilerini, düzenlenişini ve kontrol mekanizmalarını ve sepsis ve solunum yolu enfeksiyonlarına neden olan mikroorganizmaları, enfeksiyonları ile tanısının öğrenilmesi amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

1. Dolaşım ve solunum sistemini oluşturan organları tanımlayabilir.

2. Dolaşım ve solunum sistemini oluşturan organların gelişimi ve histolojisini öğrenir.

3. Solunum ve dolaşım organlarının beslenmelerini ve inervasyonlarını bilir.

4. Sepsis ve solunum yolu enfeksiyonlarına neden olan mikroorganizmaları, enfeksiyonları ile tanısını öğrenir.

5. Dolaşım sisteminde akım, basınç ve direnç ilişkilerinin ve akış direncine etki eden faktörlerin öğrenir.

6. Paskal yasası, Laplace yasası, Bernoulli ilkesine etki eden parametreleri, dolaşım sisteminde kinetik enerjinin rolünü açıklayabilir.

7. Kanın reolojik özelliklerini öğrenir.

8. Reynolds sayısının önemini açıklayabilir.

9. Solumun sisteminde gaz yasalarını, yüzey gerilimi ve alveol mekaniğini açıklayabilir.

10. Kardiyovasküler ve dolaşım sistemi temel çalışma prensiplerini tanımlayabilir.

11. Solunum sistemi temel çalışma prensiplerini tanımlayabilir.

12. Kan hücrelerinin temel çalışma prensiplerini, bağışıklık ve homestaz kavramlarını tanımlayabilir.

13. Vücut sıvıları ve biyokimyasal özelliklerini tanımlayabilir.

14. Hemostaz ve Yaralanma, Kanama, Şok, Pıhtılaşma süreçlerini ve biyokimyasal mekanizmalarını anlatabilir.

15. Kas doku biyokimyasını öğrenir.

16. Yağ doku biyokimyasını ve yağ doku kaynaklı hormonları açıklayabilir.

17. Plazma proteinleri ve lmmunglobulinleri öğrenir.

18. Bağ doku biyokimyasını açıklayabilir.

19. EKG çekme ve degˆerlendirme işleminin basamaklarını öğrenebilir ve uygulayabilir.

20. Damar yolu açma işleminin basamaklarını öğrenebilir ve uygulayabilir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Portfolyo: Bu dersin sonunda öğrenci tıpta bilimsel veri üretir, yorumlar ve sunabilir
2 Tıbbi Biyokimya Teorik: Vücut sıvıları ve biyokimyasal özellikleri, pıhtılaşma mekanizmaları, kas, yağ ve bağ doku biyokimyası, hücre ölümünün biyokimyasal sürecini açıklar.
3 Anatomi Teorik: Solunum ve dolaşım sistemini oluşturan kalp, akciğer, pharynx, larynx, aorta vb. anatomik yapıların adlarını, görevlerini, komşuluk ve yerleşimlerini bilir ve açıklar.
4 Biyofizik Teorik: Dolaşım ve solunum sisteminde yapı ve işlevlerinin biyofiziksel yöntemler ve yasalar ile açıklar, hidrostatik faktörler, Paskal yasası, süreklilik denklemi, iç sürtünmeli akış ve vizkozluk katsayısı, laminer ve türbülanslı akış, Laplace yasası, Bernoulli ilkesi, dolaşımda kinetik enerji, Poiseulle yasası, kalbin etkinliği ve gücü, hemoreoloji, kalp devri ve basınç gradyenti, kan basınç ve akışının ölçülmesi Reynolds sayısı ve ilişkili parametreler, solunum ile ilgili gaz yasaları, yüzey gerilimi ve alveol mekaniği, dış solunum sistemi mekaniği, akciğer ve göğüs kompliyansı, solumunda direnç, solunum işi, akciğer hacim ve kapasitelerinin ölçümü ve analizini öğrenir ve açıklar.
5 Fizyoloji Teorik: 1. Kalp kası ve fizyolojik özellikleri açıklayabilir. 2. Dolaşım sistemi ve sinirsel düzenlemesini açıklayabilir. 4. Kan basıncı, Kalp debisi ve venöz dönüş düzenlenmesini açıklar. 3. Kalp ve dolaşım bozuklarının temel mekanizmalarını anlatır.
6 Tıbbi Mikrobiyoloji Teorik: Bakterilerin üreme mekanizmalarını ve bakterileri üretebilmek için laboratuvarda kullanılan besiyerlerini açıklar.
7 Histoloji ve Embriyoloji Teorik: Dolaşım, solunum, ve lenfoid sistemlere ait hücre, doku ve organlarının yapısal özelliklerini ve organizma bütünü içindeki rollerini kavramak. Dolaşım, solunum, ve lenfoid sistemlerine ait gelişimi ve gelişim anomalilerini açıklar. Dolaşım, solunum, ve lenfoid sistemlerine ait gelişiminin temel öğelerini kavrayarak, gelişimsel bozukların nedenleriyle ilişkilendirebilmek.
8 Tıbbi Mesleki Beceri II: Bu kurul sonunda öğrenciler damar yolu açma işleminin basamaklarını sayar ve uygular.
9 Anatomi (Uygulama): Solunum ve dolaşım sistemini oluşturan kalp, akciğer, pharynx, larynx, aorta vb. anatomik yapıların adlarını, görevlerini, komşuluk ve yerleşimlerini bilip kadavra ve makette gösterebilir.
10 Histoloji ve embriyoloji (uygulama): Dolaşım, solunum ve lenfoid sistemlere ait mikroskopik incelemelerde bu sistemlere ait organ ve hücreleri yapısal özellikleri ile ayırt edebilmek. Dolaşım, solunum ve lenfoid sistemlere ait bizzat öğrencilerin kendilerinin bu doku ve organları inceleyerek hücre, doku ve organların yapısal özelliklerini gözleyerek kavraması ve birbirlerinden ayırt etmesi tanımlanır.
11 Fizyoloji (uygulama):Kalp, dolaşım ve solunum sistemleri muayene uygulamalarını yapabilir. Elde edilen sonuçları yorumlayabilir.
12 Tıbbi mikrobiyoloji (uygulama): Bakterilerin besiyerlerini tanımlayabilir.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Anatomi
2 Biyofizik
3 Fizyoloji
4 Histoloji ve Embriyoloji
5 Tıbbi biyokimya
6 Tıbbi mikrobiyoloji
7
8
9
10
11
12
13
14
Kaynaklar
Ders Notu

İlgili kitaplar

Ders Kaynakları

Her Yönüyle Anatomi– ed:Prof.Dr.Yasin Arifoğlu / Anatomi - ed: Kaplan Arıncı, Alaittin Elhan /

Clinically Oriented Anatomy - ed: Keith L. Moore / Anatomi Atlasları (Sobotta, Netter)

Biyofizik, ed: Ferit Pehlivan, PELİKAN YAYINLARI

Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi / Guyton Tıbbi Fizyoloji

Gartner - Renkli Histoloji Atlası / Medikal Embriyoloji (Langman)

Lehninger Biyokimyanın İlkeleri / Harpers Illustrated Biochemistry

Murray Temel Tıbbi Mikrobiyoloji

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sağlık Hizmeti: Sağlık hizmeti sunumunda gerekli bilgi, beceri ve tutumları edinir ve kullanır, hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir, sağlık eğitimi verir, korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. X
2 Sağlık Hizmeti: Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir, hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur, sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur X
3 Etik ve Mesleki İlkeler: İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır, etik ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir, nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir, mesleki performansını değerlendirir X
4 Sağlık Savunucusu: Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur, tüm paydaşlar ile işbirliği yapar, sağlık göstergelerini değerlendirir, kendi sağlığını korumaya önem verir X
5 Lider: Sağlık ekibi içinde liderlik yapar, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır X
6 Ekip: Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir, sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır X
7 İletişim: Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip bireyler ile etkili iletişim kurar, tanı, tedavi ve takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. X
8 Bilimsel Yaklaşım: Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular, bilişim teknolojilerini kullanır X
9 Yaşam Boyu Öğrenme: Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir, yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir, doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Portfolyo: Bu dersin sonunda öğrenci tıpta bilimsel veri üretir, yorumlar ve sunabilir 5
2 Tıbbi Biyokimya Teorik: Vücut sıvıları ve biyokimyasal özellikleri, pıhtılaşma mekanizmaları, kas, yağ ve bağ doku biyokimyası, hücre ölümünün biyokimyasal sürecini açıklar. 5
3 Anatomi Teorik: Solunum ve dolaşım sistemini oluşturan kalp, akciğer, pharynx, larynx, aorta vb. anatomik yapıların adlarını, görevlerini, komşuluk ve yerleşimlerini bilir ve açıklar.
4 Biyofizik Teorik: Dolaşım ve solunum sisteminde yapı ve işlevlerinin biyofiziksel yöntemler ve yasalar ile açıklar, hidrostatik faktörler, Paskal yasası, süreklilik denklemi, iç sürtünmeli akış ve vizkozluk katsayısı, laminer ve türbülanslı akış, Laplace yasası, Bernoulli ilkesi, dolaşımda kinetik enerji, Poiseulle yasası, kalbin etkinliği ve gücü, hemoreoloji, kalp devri ve basınç gradyenti, kan basınç ve akışının ölçülmesi Reynolds sayısı ve ilişkili parametreler, solunum ile ilgili gaz yasaları, yüzey gerilimi ve alveol mekaniği, dış solunum sistemi mekaniği, akciğer ve göğüs kompliyansı, solumunda direnç, solunum işi, akciğer hacim ve kapasitelerinin ölçümü ve analizini öğrenir ve açıklar.
5 Fizyoloji Teorik: 1. Kalp kası ve fizyolojik özellikleri açıklayabilir. 2. Dolaşım sistemi ve sinirsel düzenlemesini açıklayabilir. 4. Kan basıncı, Kalp debisi ve venöz dönüş düzenlenmesini açıklar. 3. Kalp ve dolaşım bozuklarının temel mekanizmalarını anlatır.
6 Tıbbi Mikrobiyoloji Teorik: Bakterilerin üreme mekanizmalarını ve bakterileri üretebilmek için laboratuvarda kullanılan besiyerlerini açıklar.
7 Histoloji ve Embriyoloji Teorik: Dolaşım, solunum, ve lenfoid sistemlere ait hücre, doku ve organlarının yapısal özelliklerini ve organizma bütünü içindeki rollerini kavramak. Dolaşım, solunum, ve lenfoid sistemlerine ait gelişimi ve gelişim anomalilerini açıklar. Dolaşım, solunum, ve lenfoid sistemlerine ait gelişiminin temel öğelerini kavrayarak, gelişimsel bozukların nedenleriyle ilişkilendirebilmek.
8 Tıbbi Mesleki Beceri II: Bu kurul sonunda öğrenciler damar yolu açma işleminin basamaklarını sayar ve uygular.
9 Anatomi (Uygulama): Solunum ve dolaşım sistemini oluşturan kalp, akciğer, pharynx, larynx, aorta vb. anatomik yapıların adlarını, görevlerini, komşuluk ve yerleşimlerini bilip kadavra ve makette gösterebilir.
10 Histoloji ve embriyoloji (uygulama): Dolaşım, solunum ve lenfoid sistemlere ait mikroskopik incelemelerde bu sistemlere ait organ ve hücreleri yapısal özellikleri ile ayırt edebilmek. Dolaşım, solunum ve lenfoid sistemlere ait bizzat öğrencilerin kendilerinin bu doku ve organları inceleyerek hücre, doku ve organların yapısal özelliklerini gözleyerek kavraması ve birbirlerinden ayırt etmesi tanımlanır.
11 Fizyoloji (uygulama):Kalp, dolaşım ve solunum sistemleri muayene uygulamalarını yapabilir. Elde edilen sonuçları yorumlayabilir.
12 Tıbbi mikrobiyoloji (uygulama): Bakterilerin besiyerlerini tanımlayabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
2. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 100
4. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 100
3. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 100
5. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 100
6. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 100
7. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 100
8. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 100
9. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 100
10. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 100
1. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 100
1. KurulTeorikSinav 100
Toplam 1100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)