Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal ve Mesleki Grup Müzikleri | FLM 507 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MÜRVET NEVRA KÜPANA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dilek CANTEKİN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Geleneksel kültürde var olan, çeşitli yöre müzik örneklerinin icra, ortam ve müzikal yapı bakımdan incelenerek, Türk halk müziğindeki yerinin karşılaştırılması. Müziği doğuran sosyal çevrenin tanınması müziğin daha doğru anlaşılması ve yorumlanmasına sebep olacaktır |
Dersin İçeriği | Sosyal meslek grup kavramı ve tanımı; yerel grup müzik türleri; Sıra Gecesi; Kürsübaşı; Yaren; Oturak Alemi; Barana Sohbetleri; Gençlik Teşkilatı; Yatsı Oturumları; Ahilik Teşkilatı; Gezek grup müzikleri; halkbilimi; müzikolojik kavramlar ve metodolojisi. Yaren Sohbeti, Sıra Gecesi, Oturak Alemi, Serdâb Faslı, Saray Faslı vb. zümre müzikleri, Değirmenci, Keçeci, Balıkçı, Leblebici, helvacı vb esnaf havaları ait oldukları çerçeve içinde özellikle müzik form ve şekilleri açısından değerlendirilecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yöresel müzik terminolojisindeki kavramlar ve kültürü hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Türkiyede yaşayan sosyal meslek gruplarını tanır ve halk bilimi metodolojisi hakkında genel bilgi düzeyine ulaşır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Sosyal meslek grup müziklerinin halk bilimindeki yerini ve önemini kavrar. Yakın disiplinlerle ilişkilerini öğrenir. | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Folklor kavramı ve tanımını yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Müzikoloji kavramı ve tanımını yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Grup müziklerinin karşılatırılmasını yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Folklor kavramı ve tanımı | Kaynak yayınlar, yaşayarak ve görerek uygulama |
2 | Müzikoloji kavramı ve tanımı | |
3 | Sıra Gecesi kavramı, içeriği, amacı ve alanı | Kaynak yayınlar, yaşayarak ve görerek uygulama |
4 | Kürsübaşı kavramı,içeriği, amacı ve alanı | |
5 | Yaren kavramı,içeriği, amacı ve alanı | Kaynak yayınlar, yaşayarak ve görerek uygulama |
6 | Oturak Alemi, içeriği, amacı ve alanı | |
7 | Barana sohbetleri, kavramı, amacı ve alanı | Kaynak yayınlar, yaşayarak ve görerek uygulama |
8 | Gençlik Teşkilatı, kavramı, amacı ve alanı | |
9 | Yatsı oturumları, kavramı, amacı ve alanı | Kaynak yayınlar, yaşayarak ve görerek uygulama |
10 | Ahilik Teşkilatı, kavramı, amacı ve alanı | |
11 | Gezek grupları, kavramı, amacı ve alanı | Kaynak yayınlar, yaşayarak ve görerek uygulama |
12 | Grup müziklerinin karşılatırılması | |
13 | Grup müziklerinin etnomüzikoloji, organoloji disiplini ile karşılaştırılması | Kaynak yayınlar, yaşayarak ve görerek uygulama |
14 | Grup müziklerinin etnomüzikoloji, organoloji disiplini ile karşılaştırılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | ATAMAN, Sadi Yaver; Esnaf Türküleri, İstanbul, 1954. Eski Türk Düğünleri, Ankara, 1992. USLU, Necati Asım; Çankırı Yaren Sohbetleri I-II Akademi Mecmuası, Nisan-Temmuz, İstanbul, 1986. GAZİMİHAL, M. Ragıp; Konyada Musıkî, Ankara, 1947. Notalarla Harput Musikisi I-II, Elazığ Valiliği, Elazığ, 1999. |
Ders Kaynakları | ÖRNEK, Sedat Veyis, Türk Halk Bilimi, Kültür Bakanlığı Yay. Ankara, 2000. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Bilim ve sanatın gerektirdiği yol (metod) ve yordam(teknik)lara hakimdir | X | |||||
2 | Türk ve Batı müziği ile Türk folklorunun temel unsurlarını bilir; bağımsız araştırma yapabilir, çalışma sahası ile ilgili konuları yorumlayabilir ve sentezleyebilir. | X | |||||
3 | Folklor ve müzikoloji bilim uzmanı; kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Müzik bilimine sağladığı katkıların yanında, eğitim, estetik ve diğer bilimlik disiplinlerle ilgili olarak araştırır ve bağlar kurar. | X | |||||
4 | Halk biliminin müzik sanatıyla ilgili alanını oluşturan halk müziği konularına hakimdir. | X | |||||
5 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | Folklor ve Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma ve öğretme becerisine sahiptir. | X | |||||
7 | Eğitim, öğretim ve araştırma kalitesi ile Türkiye ve Dünyada tanınan; tartışma, analiz, açıklama ve sentezlere ulaşma yönünde öğretim ve araştırmalar yapacak; Türk folkloru ve Türk müziği bilimini ileri sevilere taşıyacak öğretim yapar. | X | |||||
8 | Folklor ve Müzikoloji konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
9 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yöresel müzik terminolojisindeki kavramlar ve kültürü hakkında bilgi sahibi olur. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
2 | Türkiyede yaşayan sosyal meslek gruplarını tanır ve halk bilimi metodolojisi hakkında genel bilgi düzeyine ulaşır. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
3 | Sosyal meslek grup müziklerinin halk bilimindeki yerini ve önemini kavrar. Yakın disiplinlerle ilişkilerini öğrenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
4 | Folklor kavramı ve tanımını yapar. | |||||||||
5 | Müzikoloji kavramı ve tanımını yapar. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
6 | Grup müziklerinin karşılatırılmasını yapar. | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
2. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 2 | 8 | 16 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |