Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Analitik Yöntem Validasyonu | ANK 509 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. CAN SERKAN KESKİN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. CAN SERKAN KESKİN, |
Dersin Yardımcıları | Bölüm araştırma görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yeni bir yöntemin rutin kullanımına geçmeden önce, mutlaka validasyon çalışması yapılmalıdır ve çeşitli durumlarda da tekrarlanmalıdır. Analitik yöntemlerin geçerli olabilmesi için gereken geçerlilik parametrelerinin (doğruluk, kesinlik v.s.) incelenmesi gerekmektedir. Deneysel olarak elde edilen veriler değerlendirilmeli ve validasyon ve istatistik açısından deney sonuçları yorumlanmalıdır. Bu maksatla lisans aşamasındayken verilemeyen ve Yüksek Lisans öğrencisine çalışmasında yol gösterici ve tamamlayıcı olacak bilgilerin verilmesi sağlanacaktır. |
Dersin İçeriği | Validasyonun tanımı. Hangi durumlarda validasyon yapılmalı. Analitik yöntem validasyonu ve kriterleri. Validasyon Parametreleri. Sistem uygunluk testleri. Hatalar ve sapmalar. Hatalı sonuçların atılması. Sonuçların Yuvarlatılması. Sonuçların istatistiksel karşılaştırılması. Güven aralıkları. Kalibrasyon grafiklerinin elde edilmesi. Lineer regresyon analizi. Sonuçların değerlendirilmesi. Örnekler |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Validasyon parametrelerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | İstatistiki hesaplamaları öğrenir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Verifikasyon hakkında bilgi sahibi olur. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Pestisit ve ilaç analizlerinde validasyon örneklerini inceler. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
5 | Güncel validasyon çalışmaları hakkında bilgi sahibi olur. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Validasyonun tanımı ve önemi, neden validasyon? | Hazırladığım dersle ilgili sunu |
2 | Analitik yöntem validasyonu ve kriterleri | Hazırladığım dersle ilgili sunu |
3 | Validasyon parametreleri | Hazırladığım dersle ilgili sunu |
4 | Sistem uygunluk testleri | Hazırladığım dersle ilgili sunu |
5 | Hatalar ve sapmalar | Hazırladığım dersle ilgili sunu |
6 | Hatalı sonuçların atılması | Hazırladığım dersle ilgili sunu |
7 | Sonuçların yuvarlatılması | Hazırladığım dersle ilgili sunu |
8 | Sonuçların istatistiksel karşılaştırılması | Hazırladığım dersle ilgili sunu |
9 | ARASINAV | |
10 | Güven aralıkları | Hazırladığım dersle ilgili sunu |
11 | Kalibrasyon grafiklerinin elde edilmesi | Hazırladığım dersle ilgili sunu |
12 | Lineer regresyon analizi | Hazırladığım dersle ilgili sunu |
13 | Sonuçların değerlendirilmesi | Hazırladığım dersle ilgili sunu |
14 | Örnekler | Hazırladığım dersle ilgili sunu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu |
Haftalık hazırlanmış ders sunuları sisteme eklenecektir. |
Ders Kaynakları | [1] SKOOG, D.A., WEST, D.M., HOLLER, F.J., Analitik Kimya Temelleri, Bilim Yayıncılık, Ankara, 1996. [2] SKOOG, D.A., HOLLER, F.J., NIEMAN, T.A., Enstrümental Analiz, Bilim Yayıncılık, Ankara, 1998. [3] GÜNDÜZ, T., Instrümental Analiz, Gazi Kitapevi, Ankara, Şubat 2002. [4] MALM, M., Drug Analysis, Bioanalysis Method Development and Validation, Uppsala University, Sweden, 2008. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Analitik kimya programı için gerekli lisans düzeyi yeterliliklerini temel alarak, iş ve laboratuvar güvenliği yanında çevre koruma bilincine sahip olur. Aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
7 | Analitik kimya programı alanındaki temel ve modern cihazlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olup, bu yöntemlerle akademik düzeyde kimya deneyleri gerçekleştirir elde ettiği sonuçları analiz edebilir ve değerlendirebilir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Validasyon parametrelerini öğrenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
2 | İstatistiki hesaplamaları öğrenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
3 | Verifikasyon hakkında bilgi sahibi olur. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
4 | Pestisit ve ilaç analizlerinde validasyon örneklerini inceler. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
5 | Güncel validasyon çalışmaları hakkında bilgi sahibi olur. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |