Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Seramik Matriksli Komp.Mikroyapısı ve Isıl Özellikleri | IMM 506 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ŞENOL YILMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Seramikler ve seramik matrisli kompozitler gelişen teknolojinin en önemli malzemelerinden birisi haline gelmiştir. Bu tür malzemeler sahip olduğu üstün mekanik ve ısıl özellikleri ile daha tercih edilmektedir. Bahsedilen özelliklerin belirlenmesi için ısıl özelliklere etki eden mikroyapını iyi bilinmesi gerekli olup oldukça önemlidir. İlgili konuda tez hazırlayacak veya konuya ilgi duyan öğrencilerin Seramik Matris Kompozitler mikroyapıları ile ısıl özellikleri hakkında detaylı bilgi sahibi olmalarına yardımcı olacaktır. Özellikle bu konuda çalışan veya çalışacak öğrencilere konu ile ilgili alt yapı oluşturularak yapacakları çalışmalarda çok önemli katkılar sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Seramik ve kompozitlerin tanımı, seramik matrisli kompozitler (CMCs), CMCslerin genel kullanım alanları, Seramiklerin ve CMCslerin üretim porecesleri, Seramiklerin ve CMKlerin tasarımı, Seramik ve CMClerin mikroyapıları ve mikroyapının bu tür malzemelere etkileri, CMClerde mikroyapı incelemeleri, CMClerde yüzeyler arası (Interface), Isıl özellikler ve ölçüm yöntemleri (Isıl iletim, ısıl yayınım, ısıl genleşme). CMClerde örnek mikroyapı ve ısıl özellikler üzerine örnek çalışmalar. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Seramiklerin ve seramik matriksli kompozit malzemelerin endüstriyel önemini açıklar ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Seramik matrisli kompozitlerin üretim yöntemlerini analiz ederek avantaj ve dezavantajlarını sıralar ve açıklar. Herhangi bir seramik matris kompozit malzeme örnek alınarak üretim yöntemleri irdeler. Optimum üretim yönteminin seçimini önerir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
3 | Seramik matrisli kompozit malzemelerin mikroyapılarını inceleme metotları analiz eder ve yorumlar. Mikroyapı geliştirmek için hangi karakterizasyon yönteminin uygun olduğunu analiz eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
4 | Seramik matrisli kompozit malzemelerin ısıl genleşme ve ısıl iletim özelliklerini ölçüm tekniklerini açıklar ve karşılaştırır. İlgili hesaplamaları yaparak ısıl özellik açısından optimum özelliklere sahip kompozit önerir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
5 | Seramik ve seramik matrisli kompozitlerin mikroyapı ve mekanik özelliklerini birbiri ile ilişkilendirir ve yorumlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Oksit ve oksit olmayan seramik matrisli kompozitlerin mikroyapı ve mekanik özelliklerini karşılaştırır. Mikroyapıya ve diğer bazı özelliklere bakarak mekanik ve ısıl özellikleri hakkında tahminde bulunur ve ve yorumlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin genel tanıtılması, kompozitlerin tanımı, seramikler ve seramik matrisli kompozitler, kullanım alanları | |
2 | Seramiklerin ve CMClerin üretim yöntemleri | |
3 | Seramiklerin ve CMClerin tasarımı | |
4 | Seramik ve CMClerde mikroyapı | |
5 | Mikroyapının seramiklerin özelliklerine etkileri | |
6 | Seramik ve CMClerin mikroyapı inceleme yöntemleri | |
7 | CMClerde yüzeyler arası (interface) ve özelliklere etkileri | |
8 | CMClerin ısıl özellikleri | |
9 | VİZE SINAVI | |
10 | Isıl genleşme, kompozitlerde ısıl genleşme ölçüm teknikleri ve diğer ısıl özellikler ve ölçüm teknikleri | |
11 | CMClerde örnek mikroyapı ve ısıl özellikler üzerine örnek çalışmalar | |
12 | Cam seramikler ve cam seramik matrisli kompozitlerin mikroyapıları ve ısıl özellikleri Ders ile ilgili konuda makale inceleme ve sunumu | |
13 | Oksit seramikler ve bu tür matrisli kompozitlerin mikroyapıları ve ısıl özellikleri. Ders ile ilgili konuda makale inceleme ve sunumu | |
14 | Oksit olmayan seramikler ve oksit olmayan seramik matrisli kompozitlerin mikroyapıları ve ısıl özellikleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Şenol YILMAZ Ders Notları (Sunum Dosyaları)
|
Ders Kaynakları | [1] McMillan, P.W.(1979)Glass-ceramics, second edition, Academic Press, London [7] Advances in High Temperature Ceramic Matrix Composites and Materials for Sustainable Development, Mrityunjay Singh (Editor), Tatsuki Ohji (Editor), Shaoming Dong (Editor), Dietmar Koch (Editor), Kiyoshi Shimamura (Editor), Bernd Clauss (Editor), Bernhard Heidenreich (Editor), Jun Akedo (Editor), Wiley, 2017.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | İmalat yöntemleri, İmalat planlama ve kontrol, malzemelerin özellikleri, üretim planlama gibi konularda temel bilgi birikimine sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Seramiklerin ve seramik matriksli kompozit malzemelerin endüstriyel önemini açıklar ve değerlendirir. | ||||||
2 | Seramik matrisli kompozitlerin üretim yöntemlerini analiz ederek avantaj ve dezavantajlarını sıralar ve açıklar. Herhangi bir seramik matris kompozit malzeme örnek alınarak üretim yöntemleri irdeler. Optimum üretim yönteminin seçimini önerir. | ||||||
3 | Seramik matrisli kompozit malzemelerin mikroyapılarını inceleme metotları analiz eder ve yorumlar. Mikroyapı geliştirmek için hangi karakterizasyon yönteminin uygun olduğunu analiz eder. | ||||||
4 | Seramik matrisli kompozit malzemelerin ısıl genleşme ve ısıl iletim özelliklerini ölçüm tekniklerini açıklar ve karşılaştırır. İlgili hesaplamaları yaparak ısıl özellik açısından optimum özelliklere sahip kompozit önerir. | ||||||
5 | Seramik ve seramik matrisli kompozitlerin mikroyapı ve mekanik özelliklerini birbiri ile ilişkilendirir ve yorumlar. | ||||||
6 | Oksit ve oksit olmayan seramik matrisli kompozitlerin mikroyapı ve mekanik özelliklerini karşılaştırır. Mikroyapıya ve diğer bazı özelliklere bakarak mekanik ve ısıl özellikleri hakkında tahminde bulunur ve ve yorumlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 13 | 13 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |